Článek
Náš čtenář totiž na dálnici D11 potkal červenou Fabii, která na první pohled vypadala zvláštně - navíc měla prototypovou registrační značku s písmenem F. Bylo tedy jasné, že jde o vůz, který mladoboleslavská automobilka testuje. Náš čtenář ho naštěstí stihl pohotově vyfotit, tedy alespoň zezadu.
A co že je tedy na této Fabii jinak? Všimněte si například zvláštního detailu v podobě černého pruhu mezi zadními svítilnami. Nebo neobvyklého označení na pravé straně pátých dveří. Nápis není stoprocentně čitelný, ale rozhodně nám připomíná známé logo RS a číslo 130, odkazující na 130. narozeniny automobilky Škoda.
Ještě zajímavější je sportovně tvarovaný nárazník s dvojitou koncovkou výfuku. Takto výrazný výfuk přitom na žádné současné Fabii nenajdeme, dokonce ani na nejvýkonnějším provedení s motorem 1.5 TSI o výkonu 110 kW ve stylové specifikaci Monte Carlo.
Další pozoruhodným detailem je společnost Hyundaie i20 N, malého ostrého hatchbacku, který by byl přirozeným soupeřem ostré Škody Fabia. Přítomnost i20 N samozřejmě může být jen náhoda, ale také nemusí. Co když v Mladé Boleslavi opravdu chystají auto, které se s korejským hot-hatchem bude moci srovnávat? Ostatně příbuzný Volkswagen Polo existuje ve verzi GTI s dvoulitrovým motorem o výkonu 152 kW…

Škoda Fabia ve sportovnější verzi zachycena pohotovým čtenářem.
Škoda Fabia čtvrté generace je na trhu od roku 2021 a v roce příštím ji čeká facelift. Že se modernizace blíží, naznačuje také přibývaní fotek různě maskovaných prototypů zachycených během testování. Nedávno například špionážní fotograf načapal dvě Fabie při zkouškách na slavném okruhu Nürburgring. Vozy přitom vypadaly trochu sportovněji, a to hlavně díky aerodynamickým doplňkům. Dvojitou koncovku výfuku však žádný z nich neměl.
Současná Fabia nabízí nejvyšší výkon s přeplňovaným čtyřválcem 1.5 TSI, který dává 110 kW a 250 Nm. Ve Španělsku však nedávno vznikla limitovaná verze Fabia Rally2, na níž se podílel známý úpravce ABT Sportline. Hatchback dostal snížení podvozek, unikátní 17palcová kola a 1,5litrový motor posilnění na 140 kW a 290 Nm.
Připomeňme, že Škoda Fabia dříve v ostřejších variantách existovala. První dorazila hned v roce 2003, to se na ženevském autosalonu odehrála premiéra sportovně laděného provedení RS, které se začalo prodávat v létě 2004. Škoda tehdy u tohoto „hot hatche“ vsadila na zvláštní pohon, vybavila ho totiž 1,9litrovým turbodieselem. Sportovní hatchbacky si přitom tradičně spojujeme s motory zážehovými.
Vznětový čtyřválec poskytoval nejvyšší výkon 96 kW při 4 000 otáčkách za minutu a maximální točivý moment 310 Nm. Spojený byl s šestistupňovou manuální převodovkou. Fabia RS akcelerovala z klidu na stovku za 9,5 sekundy a rozjela se až na 206 km/h.
Neobvyklý „hot hatch“ si dokázal získat slušnou oblibu, a to zejména díky atraktivní kombinaci úsporného motoru a slušného zátahu (ve vhodných otáčkách).
U druhé generace už provedení RS vsadilo na zážehový motor. Uvedeno bylo v roce 2010, k dispozici bylo v obou karosářských verzích - tedy jako hatchback a kombík, a spoléhalo se na zážehový, kompresorem a turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o výkonu 132 kW (180 koní). Ten byl spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Takové„er-eso“ zrychlovalo z nuly na sto za 7,3 sekundy a rozjelo se na 224 km/h (kombi na 226 km/h).
Velký trhák to však nebyl, zájem byl spíše malý. A tak už v roce 2013 Škoda tuto sportovní verzi zařízla - a v dalších letech se k ní pak nevrátila.
Že by k tomu došlo teď?