Hlavní obsah

Noví majitelé dál úspěšně kastrují Formuli 1

Foto: Archiv redakce
6. 2. 2018

Když Liberty Media za velké peníze koupili Formuli 1, radovali se fanoušci, že se konečně královna motorsportu odpíchne k lepším zítřkům. Mezi sliby nechybělo zvýšení divácké atraktivity, ale nejnovějšími kroky jdou noví majitelé spíše proti přání řídnoucího publika.

Článek

Zatím jsme se ze strany Liberty Media dočkali spíše technických úprav. Závody budou začínat o něco později, aby se k nim pohodlně dostali diváci po celém světě, přibude možnost předplácených online přenosů (ve stylu MMA a boxu), takže už ke sledování nebudete potřebovat televizi, a startovat se nebude v celou hodinu, ale deset minut poté, prý aby diváci nasáli před startem atmosféru. Podle nás jde spíš o nasávání bannerů se jmény sponzorů, ale to nechme být. A abyste při přenosu opravdu koukali jen tam, kam máte, jednu věc na startovních roštech od nové sezóny nenajdete - hezké holky s deštníkem.

Foto: Archiv redakce

Říká se jim grid girls nebo umbrella girls, prostě sošné modelky v těsných outfitech, které deštníkem brání závodníka před ostrým slunkem. Jejich funkce je samozřejmě dvojí, jsou magnetem divákova zraku a potěchou pro početné televizní publikum. Podle Liberty Media ovšem tato sexualizace opačného pohlaví neprospívá postavení žen ve společnosti a vrhá špatné světlo na značku jako takovou. A proto musí holky z kola ven. Nelíbí se to jim samotným, nelíbí se to jezdcům, a vsadím se, že kdyby někdo vypsal referendum mezi diváky, rozhodně deštníky na startovním roštu zůstanou. Jejich historie mimochodem není tak dlouhá, jak byste si mysleli. Poprvé se grid girls objevily na Le Mans v roce 1983 a od té doby se staly jakousi normou. Teď ale postupně mizí - vykašlala se na ně Formula E, teď se jich vzdává i Formule 1 a nedejbože, abychom o ně přišli i v MotoGP, protože motorky jsou na prezentaci skrz hezká ženská těla v podstatě založeny.

Foto: Archiv redakce

Jestli holky zůstanou v MotoGP, bude to zas o důvod víc, proč se přeorientovat na závodění v jedné stopě, které je v posledních sezónách napínavější, zajímavější a nabízí i manévry, při kterých jde tzv. o hubu. Právě adrenalin a vědomé surfování na hraně vlastních schopností a pravidel vždy k Formuli 1 patřily. Ano, časy Jamese Hunta a jeho hlášky "sex je snídaně šampionů" už se nikdy nevrátí, ale všemi těmi zákazy si Liberty Media akorát dál upevňuje pověst Formule 1 coby sportu pro slečinky. Kdokoliv, kdo viděl někdy F1 naživo moc dobře ví, že to tak není - jízda v téhle stíhačce pořád vyžaduje špičkovou fyzickou i duševní odolnost, ale zvenku, z pohledu běžného diváka už to tak patrné není. A tenhle zákaz hezkých holek je jenom další špatné PR, které od F1 odežene další fanoušky.

Foto: Archiv redakce

Gender bojovníci, kteří by za podobná rozhodnutí děkovali, totiž na motorsport rozhodně nekoukají, a těžko teď začnou. To by se ve startovním poli muselo objevit alespoň deset ženských, které to chlapům natřou. To by se pak začala měnit i demografická základna diváků. O tom se ale Liberty Media může jenom zdát, takže tohle papežské rozhodnutí je jenom dalším hřebíkem do rakve, což jistě potvrdí první čísla sledovanosti v nové sezóně.

Foto: Archiv redakce

Tím nechceme úplně říct, že bez hezkých holek neumíme žít. O tom to není. Formule E to vyřešila chytře, když holky nahradila dětmi - malými závodníky, místními motokárovými šampiony, pro které je těch pár minut na startovním roštu, vedle opravdového pilota Formule 1, doslova splněným snem. Všichni ale víme, že F1 má slabiny někde úplně jinde. Každý druhý fanda, který to s tímhle sportem ještě nevzdal, by je byl schopen během minuty sepsat na pivní podtácek. A nepohybujte o tom, že zástupci Liberty Media jsou těmi samými argumenty bombardováni denně. Zatím se bohužel profilují jako mistři zbytečných řešení. Jak by ne, když k těm opravdu prospěšným změnám je potřeba odvaha a ochota se trochu zapotit. Uvidíme, jestli k tomu přispěje další úpadek téhle licence. Pak třeba někdo dostane strach a začne konečně makat na nápravě.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama