Hlavní obsah

Nová Tesla Roadster vypadá až moc dobře. Dočkáme se jí?

Foto: Archiv Garáž.cz

Hlavním trhákem teslí představovačky měl být elektrický náklaďák, ale Elon Musk si schoval do rukávu mnohem zajímavější eso. Nový Roadster se zrychlením z nuly na sto pod dvě sekundy a maximálkou 400 km/h.

Článek

Možná si vzpomenete, že první Roadster byl vůbec prvním autem od Tesly. Elon Musk se před deseti lety dohodnul s automobilkou Lotus a v podstatě zabalil vnitřnosti první Tesly do kabátku modelu Elise. Vzniknul pohledný roadster, který měl jako první na světě dojezd víc než 320 km. Prodalo se jen pár tisíc kusů, ale stačilo to k tomu, aby Musk firmu rozjel a začal si o pár let později plnit sen uvedením Modelu S.

Foto: Archiv Garáž.cz

A teď se Roadster vrací v podobě mytického elektromobilu. Proč mytického? Protože se jeho parametrům jen těžko věří. Jako by chtěl Musk všem velkým hráčům, kteří se ho na poli elektromobilů snaží dohnat, že má prostě náskok. Roadster by totiž měl umět zrychlit z nuly na stovku za šílených 1,9 sekundy, což by z něj dělalo nejsvižnější vůz planety. A i maximálkou by měl překonat většinu dnes dostupných vozů, především tedy elektromobilů. Ty většinou mají maximální rychlost omezenou, ale tady se mluví rovnou o 400 km/h. A to všechno s jen těžko uvěřitelným dojezdem (při dálničním stylu jízdy)  přes 1000 kilometrů.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jak je to možné? Elon Musk prostě postavil Roadster lehoučký, aby do něj mohl dát dvakrát větší baterii - v novém Roadsteru není 100 kWh baterie jako v nejsilnějších Modelech S a X, ale rovnou 250 kWh macek, což znamená dvojnásobný dojezd, ale taky možnost sosat naráz víc šťávy při oněch brutálních rozjezdech: Roadster má elektrický krouťák 10 TISÍC newtonmetrů - ne to není překlep, opravdu deset tisíc. Čtvrt míli prý dovede za 8,9 sekundy, což je hájemství tuningových speciálů s mnoha tisíci koní. Roadster má konfiguraci 2+2, kufr rozumných rozměrů a opravdu vypadá až příliš fantasticky, než abyste opravdu uvěřili, že něco takového může přijet v roce 2020 na trh. A dokonce i za odvážných 200 tisíc dolarů je to vyloženě kup, připomeňme si, že se jedná o nejlépe zrychlující a jedno z vůbec nejrychlejších aut na světě. V designu, který chytí za srdce.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kde je háček? Elon Musk požaduje zálohu 50 tisíc dolarů, pokud Roadstera vážně chcete mezi prvními (prvních 1000 zákazníků dokonce musí zaplatit čtvrt milionu dolarů předem za speciální "pionýrskou" edici). A to už je klasická teslí slibotechna. Stačí si vzpomenout na tisícidolarové zálohy u Modelu 3, který teď nabírá zpoždění. Všichni víme, že Tesla od začátku svého působení na trhu operuje tzv. na sekeru. Tj. potřebuje další a další peníze předem, aby se vůbec udržela ve hře. Teslí náklaďák a především Roadster jsou tedy extrémně lákavé vějičky, s jejichž výrobou to ještě může být hodně nahnuté. Neberte nás zle, tohle auto chceme vidět jezdit, ale svých padesát tisíc dolarů bychom na to rozhodně nevsadili. Je totiž dost dobře možné, že do roku 2020 se Tesla pod tlakem náročného přechodu k velkovýrobě zhroutí jako domeček z karet a po vyhlášení bankrotu se nad všemi těmi zálohami jednou provždy zavře voda.

Foto: Archiv Garáž.cz

Tesla Roadster je momentálně jen hezký render a nádherně znějící, až pohádková technologie na papíře. Neváháme ani na vteřinu, že je to Musk schopný postavit. A je to opravdu elektrické kladivo na dnešní supersporty a geniální marketing. Jenže ukázat načančanou maketu a začít prodávat auta všem, kdo je chtějí koupit, to jsou dvě diametrálně odlišné věci.

Reklama

Načítám