Hlavní obsah

Nová pětka od BMW bude v Brně studovat chování řidičů

Foto: BMW

BMW ve spolupráci VUT Brno testuje chování řidičů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Je to zvláštní, ale vypadá to, že se každý kromě řidičů samotných snaží přijít na to, proč vzniká tolik dopravních nehod. Chystané studie a testy by měly odhalit, proč řidiči nedávají za volantem pozor, proč jezdí příliš rychle a proč tolik bourají. Na tyto otázky teď chce odpovědět i Ústav soudního inženýrství VUT, který si pro své náročné testy pořídil BMW řady 5.

Článek

Konfigurace BMW řady 5, kterou má ústav k dispozici, je jediná na světě. Aby odborníci mohli pracovat s co možná nejvyšším počtem dat a informací o řidičích a jejich chování, dostalo BMW od ústavu kromě standardních asistentů ještě kamerové systémy přímo do kabiny vozu, eye tracking sledující pohled řidiče a snímače dalších fyziologických funkcí jako je puls, svalová tenze, vodivost kůže a mnoho dalších. Vypadá to spíše jako vesmírná loď, ale všechna tato zařízení, respektive výsledky z nich, se možná časem podepíšou i na změnách v zákonech nebo na vývoji nových bezpečnostních asistentů.

Vůz je navíc vybaven částečným autonomním řízením a díky tomu všemu nabídne gigabajty dat pro celou řadu seminárních a diplomových prací. Spolujezdec na zadním sedadle vidí přímo na monitoru, jaká data zařízení získává jak z řídicích jednotek, tak přímo z těla řidiče. Zní to trochu jako sci-fi, ale inženýři mají pro svá měření důvod.

Je to totiž právě lidský faktor, který může za velké procento dopravních nehod, ale pro odborníky je stále velkou neznámou. Nedávno se prý setkali s případem, kdy řidič argumentoval tzv. pocitovou rychlostí. Měl pocit, že jede 50 km/h, ale bylo to samozřejmě mnohem víc. Proto inženýři už udělali několik měření na simulátoru, ale i kdyby byl řidič sebelepší, pořád sedí v místnosti, což má s reálnými podmínkami v běžném provozu jen málo společného. A právě proto bylo potřeba doslova postavit testovací vůz, který bude schopen pracovat v terénu. Díky němu tak bude mnohem jednodušší zjistit, jestli právě například pocitová rychlost vůbec existuje a jaký má na řidiče vliv. Již brzy se my řidiči tak o sobě dozvíme i to, co jsme asi netušili.

Jak jste na tom s pocitovým vnímáním rychlosti vy? Zaznamenáváte odchylky od údaje na tachometru? Zapojte se do diskuse... 

Reklama

Související témata:
Načítám