Hlavní obsah

Nissany Figaro a Pao - autíčka jako z pohádky

Foto: Archiv Garáž.cz

Občas se říká, že nějaké auto vypadá jako hračka. Ideálním příkladem jsou Nissany Figaro a Pao, fantastické retro modely z přelomu 80. a 90. let, které se nyní začínají stávat sběratelskými modely právě pro svou roztomilost.

Článek

Koncem 80. let v Nissanu zrealizovali myšlenku kompaktních retrovozítek, které budou zaměřeny zejména na styl. Vznikly nakonec čtyři, všechny pod taktovkou designéra Naoki Sakaie. Auta stála na podvozku Nissanu Micra, pod kapotou byl litrový čtyřválec a nejčastěji byla jednotka spojena s třístupňovým automatem, přičemž u Figara, což je mini polokabrio z úvodní fotky, je automat povinně. Podle továrny Pike, ve které vznikaly, se jim říkalo Pike cars. 

Foto: Archiv Garáž.cz

V titulku vidíte auta dvě, ale já mluvím o čtyřech? Ano, nejdříve se jako retro model objevil v roce 1987 Be-1, který však z pohledu toho, co přišlo v zápětí, není až tak exkluzivní. Připomíná mi klasické současné retro, něco jako Mini či Mustang. Má však běžný interiér či kliky a z dnešního pohledu to není auto, kterému byste zrod v přelomu osmdesátek a devadesátek nevěřili. Částečně mezi tyto vozy patří ještě dodávka S-Cargo, která však již měla patnáctistovku a technický základ v Nissanu Sunny.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jenže pak se vše změnilo, přišlo totiž Pao. V zásadě šlo o to samé jako u Be-1, tedy lehoučký (720 kg) retro hatchback s litrovým motorem o výkonu pouhých 52 koní a s látkovou posuvnou střechou. Zvenku je auto ale daleko více retro, včetně pastelových laků, pouhého náznaku nárazníků, přiznaných pantů dveří a půleného zadního víka kufru, kde spodní část je vyklápěna dolů a sklo zase nahoru. Kdybyste někomu řekli, že tohle auto je z šedesátých let, dost možná by vám uvěřil.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ještě markantnější je to uvnitř. Volant v barvě slonové kosti, lakovaná palubní deska, retro ovladače a maximální jednoduchost. Vše je tady dotaženo k dokonalosti! Dokonce i rádio je v barevné kombinaci jako volant a interiér, před řidičem je navíc jen jediný budík.

Foto: Archiv Garáž.cz

Někteří lidé ale říkají, že auto je spíše splácanina mnoha prvků různých ikonických lidových vozů. Vzpomínají Mini, Citroën 2CV, Renault 4 či Fiat 500. Ikončinosti těchto vozů Pao nyní nedosahuje, zejména proto, že bylo určeno hlavně pro Japonský trh a svět jej nezná, přesto je to rozhodně jeden z ikonických Nissanů. Vyrobeno bylo 51.657 kusů během dvou let.

Největší pecka ale přišla až v roce 1991, a to právě polokabrio Figaro, které se vyrábělo jen jediný rok. Mělo luxusnější výbavu zahrnující třeba kožená sedadla či klimatizaci a vyrobilo se pouhých 20.000 kusů, přičemž původně to mělo být jen 8 tisíc, ale pro velký zájem byla produkce navýšena. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Velkou zajímavostí je motor, ten totiž dostal přeplňování turbodmychadlem a výkon 77 koní. Jedinou převodovkou ovšem byl tříkvalt automat, i přesto malinký vůz jel 170 km/h. 

Auto bylo nabízeno výhradně ve čtyřech barvách symbolizujících čtvero ročních období. Šlo tedy o šedou (zima), zelenou (jaro), světle modrou (léto) a podzimní hnědou. Zajímavá je konstrukce střechy, kde boční oblouky vždy zůstávají, ale střední část včetně zadního okna lze stáhnout. Auto je navíc vyrobeno ze sklolaminátu a má fluoroplasticou barvu, která je krásně pastelová. A jen se podívejte na ten vzhled vozu, to je úplný bonbonek.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dnes jsou vozy Pike cars od Nissanu ozdobami muzeí či soukromých sbírek, zejména tedy Pao a Figaro.

Reklama

Načítám