Hlavní obsah

Nestárnoucí supersport Lamborghini Urraco slaví 50 let

Foto: Lamborghini

Lamborghini Urraco

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Lamborghini Urraco letos slaví padesáté narozeniny, poprvé se ukázalo koncem října 1970 na autosalonu v Turíně. Dodnes pohledné kupé pro 2 + 2 cestující poháněl osmiválec, komerčně ale tento model úspěšný nebyl.

Článek

Urraco bylo koncipována jako menší a levnější sportovní automobil, takové baby Lambo, které v moderní historii automobilky plnil model Gallardo. Tvůrcem jednoduchých hranatých tvarů s výklopnými předními světlomety a „žaluziemi“ překrývajícími celé zadní okno byl designér Marcello Gandini. Na konci šedesátých let působil jako hlavní designér karosárny Bertone.

Automobil byl dlouhý 4,25 metru a vysoký jen 1,16 metru. Pokud se o vozy Lamborghini nezajímáte, možná o něm dnes slyšíte poprvé. Není divu, vyrobilo se pouhých 776 kusů. A to firma předpokládala roční produkci 2 000 kusů.

Interiér byl označovaný jako 2 + 2 místný, ale zadní sedačky byly velice nouzové. Urraco vznikalo v náročné době, kdy automobilka neměla peněz nazbyt a chtěla model, který bude vydělávat. Cílem bylo vytvořit konkurenta pro Porsche 911.

Namísto obvyklého atmosféricky plněného vidlicového dvanáctiválce chtěl zakladatel automobilky Ferruccio Lamborghini menší motor. V prvních verzích byl 2,5litrový V8 s rozevřením válců 90 stupňů a s největším výkonem 220 koní (dle normy DIN) při 7 800 ot./min a nejvyšší rychlostí 245 km/h. Stovku zvládnul za osm sekund a vážil pouhých 1 150 kilogramů.

Motor byl umístěn vzadu, jeho síla se přenášela na zadní kola. Jsme na začátku sedmdesátých let, takže žádný automat, který sice řadí bleskurychle, ale nenabízí tolik emocí. V případě Lamborghini Urraco jste řadili hezky manuálně prostřednictvím pětistupňové převodovky.

Zajímavostí bylo použití vzpěr McPherson jak vepředu, tak vzadu. Urraco bylo první autem světa s takovýmto řešením. Bylo to kvůli jednoduchosti a prostornosti.

Automobil se sice představil v říjnu na turínském autosalonu, vyrábět se ovšem začal až o dva roky později, na podzim roku 1972. Přišla verze P250 Urraco, kterou v roce 1974 doplnila verze P200, která přišla jako odpověď na ropnou krizi. Určena byla výhradně pro italský trh, kde za auta s motory o objemu více než dva litry museli jejich majitelé zaplatit další, 17procentní daň.

Tato verze se vyráběla tři roky a vzniklo pouhých 66 kusů. Měla jen dvoulitrový (1 998 cm3) vidlicový osmiválec V8 a 182 koní. To stačilo na pouhých 215 km/h.

Prodej automobilky

Italskému výrobci sportovních vozů a traktorů se počátkem sedmdesátých let velice nedařilo, což vyústilo v roce 1972 v prodej firmy. Ferruccio Lamborghini odchází do důchodu a věnuje se pěstování vína. Umírá v roce 1993 ve věku 76 let, ale to už je jiný příběh.

Dnes je Lamborghini Urraco obtížně sehnatelný veterán. V dobrém technickém stavu stojí lehce přes dva miliony, našli jsme i verzi, která údajně najela pouze 50 kilometrů. Stála 4,6 milionu korun. Podobné peníze dáte i za nejvýkonnější verzi P300. Ta vznikala v létech 1975 až 1979 a vzniklo pouhých 190 kusů. Pohání ji týž osmiválec, ovšem s vyšším zdvihovým objemem tři litry a výkonem 250 koní. Tato verze dokázala uhánět rychlostí až 260 km/h.

Reklama

Související témata:
Načítám