Hlavní obsah

Německo válčí se spalovacími motory. Co na to automobilky?

Foto: Archiv Garáž.cz
10. 10. 2016

Ale, kašlete na automobilky. Co na ten šílený plán, který chtějí němečtí politici cpát i do Evropské unie, vlastně říkáme my? Můžete třikrát hádat a hned napoprvé se trefíte.

Článek

Může za to Dieselgate? Možná, ostatně německé automobilky už se delší dobu bojí, že po skandálu Volkswagenu se jejich domácí vláda rozhodne jít příkladem a vyštípat naftu z trhu jednou provždy. A to i přesto, že navzdory mírně klesající tendenci v posledních měsících je diesel pořád v mnoha segmentech vysoko nad benzínem, co do počtu objednávek. Na koncového zákazníka měl totiž skandál pramalý vliv - a bylo by na hodně odstavců, kdybychom vás měli přesvědčovat, v čem všem i po emisním skandálu tkví výhody dieselů pro některé řidiče. Ale dost o tom, je to voda pod mostem. Teď máme totiž mnohem větší průšvih.

Foto: Archiv Garáž.cz

Německo se totiž zjevně rozhodlo hrát si na svatouška a tamní poslanci rovnou navrhují očištění trhu od spalovacích motorů do roku 2030. Ano, počínaje tímto rokem, který není zas tak vzdálený, by se na německém trhu měla prodávat nová auta už jen s elektrickým nebo jiným bezemisním pohonem. Samozřejmě víme, že všechny německé automobilky chystají EV projekty na dřívější léta, ale aby stihly za čtrnáct let obměnit celé svoje portfolio? Aby Německo za tu dobu všude stihlo postavit dobíjecí elektrostanice, zvlášť na svých dálnicích proslulých řídkou sítí benzínek? Zní to jako prázdné politické gesto. Jenže oni s tím chtějí do Unie, a pokud možno k tomu donutit i ostatní státy. A tady už je zaděláno na pořádný problém.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nemám nejmenších pochyb, že Česko by podobné plošné nařízení rozporovalo podobně jako uprchlické kvóty, ale všichni víme, že Německo má v EU nezanedbatelný vliv a že i v jiných státech sedí dost "zelených hlav". Němci nedávno představili plán štědrých pobídek pro všechny, kdo si koupí hybridy nebo elektromobily, teď se ale zjevně rozhodli plán elektrifikace trochu urychlit. Ačkoliv jim moc nefandíme a o zátěži takhle rychlého přechodu bychom mohli diskutovat (zátěž na elektrickou síť, skoková spotřeba materiálů potřebných na výrobu baterií a následky recyklací všeho druhu), ještě bychom relativně chápali, kdyby ten rok 2030 platil pro hybridy. Zní to sice podobně apokalypticky, ale jednou to stejně přijít musí. A je jasné, že při průměrném stáří vozového parku by spalovací motory svoje poslední slovo v ojetinách stejně řekly až o nějakých patnáct let později.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jenže ono nejde jenom o hybridy, v prohlášení se mluví o čistých vozech, tedy elektromobilech a vozech poháněných palivovými články. Přesně tahle hrr metoda stála u zrodu Dieselgate. Chceme nízké emise hned a za každou cenu. A tak se začalo podvádět. Teď někdo chce nulové emise hned a za každou cenu. A naivně si myslí, že to dobře dopadne. Inu, kdo chce kam...

Reklama

Sdílejte článek