Hlavní obsah

Německá malosériovka Wiesmann se vrátí na světlo světa

Foto: Wiesmann

Wiesmann GT MF5-CS

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

O německé automobilce Wiesmann spousta lidí možná nikdy ani neslyšela, přesto se ovšem jedná o značku hodnou pozornosti. Relativně mladá automobilka z roku 1988 vždy vyráběla retro sporťáky evropského střihu, ovšem roku 2014 musela zavřít krám. Naštěstí snad ne na dlouho.

Článek

I když vám název Wiesmann nic neříká, tvary německých kupé a roadsterů jsou naprosto nezaměnitelné a musí se líbit snad každému automobilovému nadšenci. Vozy ze staré školy disponují širokou a mohutnou přídí téměř „barokních“ tvarů, dále doplněnou o malou oválnou mříž chladiče. Na dlouhou přední kapotu pak navazuje nízká kabina řidiče a spolujezdce přecházející do krátké, elegantně padající zádi. Zkrátka evropské retro jak se sluší a patří.

Ručně vyráběné sporťáky od Wiesmannu navíc vždy disponovaly technikou, korelující s vzhledem lehce opulentního GT. Už od prvopočátků se totiž pod kapotami nacházela pohonná ústrojí vypůjčená od BMW. Z počátku se jednalo o řadové šestiválce, přičemž třeba model MF3 dostal dokonce agregát S54 o výkonu 343 koní, převzatý z M3 generace E46.

Foto: Wiesmann

Wiesmann MF3

V pozdějších letech ovšem Wiesmann přešel na osmiválce – nejprve atmosférické a následně přeplňované s automatickou převodovkou, případně i klasickým manuálem. Jakýmsi vrcholem se stala v roce 2009 limitovaná edice GT MF5 vybavená pětilitrovým desetiválcem ze supersedanu M5. Hrozivě rychlého wiesmannu schopného zrychlit z nuly na sto za 3,9 sekundy se vyrobilo pouze 55 kusů.

Foto: Wiesmann

Wiesmann GT MF5

Jenže jakkoliv měl Wiesmann zajímavá auta a dobře nakročeno do budoucnosti, přišel po roce 2010 problém. Automobilce založené bratry Martinem a Fridhelmem Wiesmannovými se totiž nepodařila plánovaná expanze na americký trh. Špatná ekonomika a vysoké náklady na homologaci zapůsobily až tak špatně, že Wiesmann vyhlásil v roce 2013 insolvenci a po pár neúspěšných jednáních s investory musel v květnu 2014 definitivně zastavit výrobu.

Uplynulých pár let upadal postupně v zapomnění, jenže první jiskra naděje se objevila před deseti měsíci. Nový CEO Wiesmannu Mario Spitzner totiž oznámil, že značka podepsala novou smlouvu o nákupu pohonných ústrojí od BMW. A ne jen tak ledajakých. Konkrétně tady mluvíme o sportovních motorech a převodovkách z divize M.

Foto: Wiesmann

Wiesmann GT MF4

Další, tentokrát již zcela nové informace jdou ještě dál. Bývalé sídlo Wiesmannu bylo aktuálně rekonstruováno a už v průběhu příštího roku má značka začít prodávat zcela nový produkční model. Žádné informace o něm zatím nejsou k dispozici, ale očekáváme, že půjde opět o kupé či roadster v retro stylu. Krom toho si Wiesmann po dlouhých letech střihne jednu oficiální prezentaci pro veřejnost. V rámci motoristické akce Salon Privé konané v britském Oxfordshire od 30. srpna do 1. září ukáže pár svých starších modelů, ale možná i něco úplně nového.

Po krátké odmlce by proto mohl Wiesmann zažít podobný návrat na svět jako třeba britské TVR, které představilo svůj vůz pod novým vedením nedávno. Malosériová auta tohoto typu jsou potom v jistém ohledu konkurencí třeba pro Porsche 911 a Jaguar F-Type. Jen se zaměřují na kupující toužící po více individuálním přístupu a neokoukaném voze.

Reklama

Související témata:
Načítám