Hlavní obsah

Největší sraz jedinečných veteránů v Praze

Zbraslav-Jíloviště 2018

27. 9. 2018

220 předvalečných skvostů, závodních historických formulí, veteránských motorek a jedna červená bugattka s naší redakční posádkou. Přesně tak vypadal 51. ročník legendárního závodu Zbraslav - Jíloviště. Jaké byly naše dojmy z jednoho z největších a nejstarších srazů historických vozů u nás?

Článek

Poprvé se na start zbraslavského závodu do vrchu postavily stroje už v roce 1908. Před 110 lety započala éra jednoho z nejslavnějších závodů na území dnešní České republiky. Tehdy se ho ještě neúčastnily speciály, ale běžné automobily tehdejší produkce. Start prvního ročníku byl na náměstí ve Zbraslavi, cíl pak na vrcholu kopce Cukrák v blízkosti obce Jíloviště. Délka tratě byla 5,5 km s průměrným stoupáním 3,6 %. To největší mělo hodnotu 9 % a přišlo krátce po startu v kopci nazývaném Špejchar. První rok uspěly domácí motocykly Laurin & Klement a Walter, v závodních vozech zvítězil Carl Jörns na osmilitrovém voze Opel – Beyschlag.

Největšího věhlasu však závod nabyl ve dvacátých a třicátých letech, kdy se okolo trati objevovalo na 10 000 fanoušků, ale k vidění byla také zajímavá jezdecká jména z celého světa. Třeba Hans Stuck, Rudi Caracciola, Albert Divo, Čeněk Junek nebo Eliška Junková, oba startující na závodních bugattkách nebo mercedesech. V roce 1929 byl závod Zbraslav - Jíloviště dokonce zahajovacím podnikem mistrovství Evropy do vrchu. Nicméně jeho nejslavnější éra záhy skončila a podařilo se ho obnovit až na konci šedesátých let, už jen jako poctu v podobě klání pravidelnosti. Přesně takhle se jezdí dodnes.

Letošní ročník byl však přeci jen v něčem výjimečný. Sešlo se na jeho startu snad nejvíce strojů, jejichž počet přesahoval dvě stovky. Kromě toho se slavilo 110 let od založení a prvního ročníku a zároveň přibyla nová kategorie historických vozů značky Mercedes-Benz. K tomu se váže také jedno překvapení, o které se postaral známý sběratel a nadšenec do vozů Bugatti a Mercedes, pan Ladislav Samohýl. Ten jen tři týdny před závodem koupil vůz Benz GP. Podobný model totiž v roce 1908 startoval v prvním ročníku, takže došlo k velkému odhalení. V depu na Zbraslavském náměstí se také objevil Saab 96, se kterým v roce 1967 startoval na tomto místě Theodor Pištěk. Jako vždy měla velké zastoupení kategorie vozů značky Bugatti a letos se jich sešla téměř třicítka hned z několika zemí.

Foto: Jakub Rejlek

Benz GP sběratele Ladislava Samohýla

I naše redakce měla možnost se závodu účastnit. Tentokrát jsme k dispozici dostali model Bugatti Nostalgic, což je speciální edice repliky postavené podle originálu modelu 35A z roku 1925. Pod kapotou má kompresorem přeplňovaný osmiválec s výkonem 160 koní, k tomu čtyřstupňovou manuální převodovku a bubnové brzdy ovládané ocelovým lankem. Už v té době dokázal tento stroj uhánět rychlostí okolo 200 km/h, což jsme v ulicích Zbraslavi nemohli vyzkoušet, ale i tak jsme bugattku rozhodně nešetřili. Nejtěžší je naučit se správně řadit s obrácenou kulisou, kdy jednička a trojka je k sobě a dvojka se čtyřkou zase od sebe. To jsme však zvládli a bez stopek jsme se vydali stylem plný plyn. Jízda to byla neskutečná, protože motor i v dnešní době jede jako šílený. Bugattka je totiž lehká a člověk si musí včas uvědomit, že na zabrzdění potřebuje trošku více času. Řízení má sice vůle, ale i přes tyto drobné neduhy přináší krocení stroje z roku 1925 nepopsatelný zážitek. Nakonec pro nás dopadl závod velkým překvapením, kdy jsme obě jízdy zvládli s malou odchylkou jen 5,717 sekundy, což nás dostalo na druhé místo v kategorii značky Bugatti. Od znovuzrození závodu se totiž nejezdí na rychlost a co nejkratší čas, ale na přesnost. Tedy máte k dispozici dvě závodní jízdy, ve kterých se snažíte zajet shodný čas a nakonec se řeší výsledná odchylka.

Už jsme absolvovali hodně zajímavých veteránských akcí, ale závod Zbraslav - Jíloviště patří mezi naše nejoblíbenější. Nabízí totiž neskutečně uvolněnou atmosféru doplněnou o dobovou muziku a hlavně pohled na krásná a elegantní předválečná auta. Rozhodně stojí za to sem s celou rodinou zavítat.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama