Hlavní obsah

Nejsportovnější a nejterénnější Octavie prošly modernizací

Foto: Archiv Garáž.cz

Po faceliftu standardní verze modelu Octavia přichází na řadu omlazení sportovního a teréního derivátu. Octavia RS dostává o 10 koní navíc, Octavia Scout pak offroadový jízdní režim. Vyzkoušeli jsme si je v Rakousku.

Článek

Facelift poslední generace Škody Octavia strhl pozornost na rozdělení hlavních světlometů. Hodně se o nich diskutuje a pokud chtěla škodovka hlavně překvapit, tak se jí to povedlo dokonale. Faceliftovaná Octavia rozdělila společnost na dva tábory. Jedněm čtveřice světel nevadí, druhým se naopak nelíbí. Záměr však byl úplně jiný. Odlišit přední část Octavie od Rapidu a vtisknout ji vlastní tvář stejně jako u Kodiaqu. Ještě důležitější novinkou však bylo rozšíření zadní nápravy, která má vliv na lepší ovladatelnost. Po bouřlivějším období kritiky vnějšího designu, přichází nyní dvě tradiční varianty - RS a Scout. 

Foto: Archiv Garáž.cz

Škodovka tvrdila, že varianta RS bude vypadat podstatně lépe. Čtyři světlomety má pořád, ale dostala do nich černý podklad, který lépe ladí s kompletně černou maskou chladiče. Ano, musíme uznat, že to vypadá o trošku lépe než u klasické Octavie, ale pořád to není žádná výhra. Nicméně už jsme si trošku zvykli, takže to přestáváme řešit a hodnocení je spíše na vás. Kromě toho se lehce změnil přední nárazník, který má výraznější hrany okolo mlhovek a vzadu nechybějí nové světlomety s plastičtějším "Céčkem". Hlavní prim teď u Octavie RS hrají černě lakované doplňky. Kromě masky chladiče je to linka kolem mlhovek, zrcátka, v případě verze kombi hagusy na střeše a celé orámování oken, kde černá guma nahrazuje chromovanou lištu. Nově tvarované je také křídlo na liftbacku a střešní spojler na verzi kombi. To je z pohledu vnějšího designu všechno. Scoutu se modernizace designu dotkla ještě méně. Tady totiž nebylo co řešit. Upravila se přední část se světlomety a okolí nárazníku. Zároveň Scout převzal detaily, jako jsou různé hrany a linky ovlivňující obtékání vzduchu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nejvýraznějším a nejpříjemnějším prvkem v interiéru obou verzí jsou sedačky v kombinaci alcantara a kůže s integrovanou opěrkou. V Octavii RS přibylo prošívání, které může být v červené nebo šedé barvě a je skoro všude. Když se zaměříte na sedačky a volant, máte z interiéru velikou radost, ale nesmíte se podívat třeba na madlo ve dveřích. Je škoda, že škodovka nepoužila kvalitnější materiály v případě eReSa všude, protože by si to zasloužilo a celé auto by to pozvedlo. Každopádně tu je ještě kůží obšitá loketní opěrkaa přístroje, které dostaly červený kroužek. I Scout dostal nové sedačky s podobnou kombinací, které však nejsou tak anatomické a uzavřené jako v případě RS. Nechybí nově vyhřívání volantu a nové dekory obložení dveří, v případě Scoutu evokující dřevo a u RS zase s imitací karbonu. Interiér je tradičně velmi dobře zpracovaný a působí až na drobnosti kvalitně.

Foto: Archiv Garáž.cz

Škoda Octavia RS patří mezi sportovní auta s nejrozmanitější nabídkou. Můžete mít dvě karosářské verze, dva druhy pohonů kol, dvě varianty převodovek a motorů a to všechno mezi sebou různě kombinovat. My jsme si na testování vybrali dvě varianty. Verzi RS230, tedy nejvýkonnější benzín s pohonem předních kol a variantu RS TDI 4x4 s výkonem 184 koní. Nejzásadnější novinkou je rozšíření zadní nápravy o 30 mm, které by v kombinaci s o 15 mm nižším podvozkem mělo přinést větší agilitu v zatáčkách. Navýšení výkonu o deset koní není nijak zásadně poznat. Už předchozí varianta s výkonem 220 koní jela dobře a přeplňovaný koncernový čtyřválec celkově chválíme za jeho projev. Takže tady není co kritizovat. Nové RS je také o něco obratnější. Nižší podvozek a rozšířená náprava vylepšuje většímu liftbacku a kombi ochotu zatáčet. Pořád jde o nedotáčivé auto, ale velmi příjemně se s ním i na okruhu zachází a vcelku dlouho se chová neutrálně. V základu je tady elektronická uzávěrka diferenciálu XDS+, jejíž práce je znát především v táhlejších a rychlejších zatáčkách, když jdete na plyn. V průběhu zatáčky je znát, jak se snaží umravnit odlehčené kolo, aby se neprotáčelo a auto rychleji směřovalo ven ze zatáčky. Škoda Octavia RS není vyloženým sportovním autem, jako jsou konkurenční ostré hatchbacky, ale velmi příjemným sportovněpraktickým autem, které dobře splňuje touhy po rychlejším každodenním ježdění. Tak nějak na ní nenajdete příliš věcí, které by vás štvali. Zábava by mohla přijít s další verzí RS245, která se na trhu objeví někdy v polovině roku a bude mít dalších 15 koní navíc a mechanický samosvor.

Foto: Archiv Garáž.cz

Octavia Scout je jednou z mých oblíbených. Nemusím SUV, naopak preferuji přizvedlé kombíky, které v terénu dokáží téměř to samé a navíc jsou praktičtější. Na terénní trati v Rakousku jsme si znovu ověřili, že Scout je velmi schopným crossoverem, který by se mohl rovnat s kdejakým pseudoterénním SUV. Haldex páté generace tady funguje dobře a nemá problém ani s dvojicí kol ve vzduchu. Zvládne křížení náprav, sjezdy nebo výjezdy. Limitují ho pouze ostré zlomy či nájezdové úhly. Každopádně největší novinkou je nový jízdní režim off-road, který má za úkol připravit auto pro jízdu terénem. Upraví fungování Haldexu tak, že je vlastně stálou aktivní čtyřkolkou a nečeká, než proklouznou přední kola. Díky tomu by se měl Scout lépe probojovat terénem. K tomu se omezí zásahy parkovacího systému, i když mi stejně přišlo, že píská zbytečně často a s tím jsou spojené dva asistenty pro výjezdy do kopců a pro sjezd z kopců. Ty fungují dobře, vlastně stejně jako u ostatních automobilek a pomáhají nezkušeným řidičům s náročnými jízdními situacemi. Scout můžete mít s dvojicí čtyřválcových motorů o trojí variantě výkonu. Zážehové jednotky zde zastupuje motor 1,8 TSI s výkonem 180 koní a vznětové jednotky potom dvoulitrový čtyřválec s výkony 150 nebo 184 koní. Posledně jmenovaný je stejný jako v Octavii RS TDI, ale ve Scoutu nám přišel lepší s větší chutí zrychlovat.

Foto: Archiv Garáž.cz

Škodovka pro nové dva deriváty připravila stejný infotainment, který byl představen v základní Octavii s velkým dotykovým displejem o velikosti 9palců a s velkou dávkou konektivity. Ten funguje na jedničku, líbí se nám grafika a intuitivní zpracování základního menu. Nechybí také velké množství bezpečnostní systémů a rozšíření výbavy. Octavie zraje jako víno a v úspěšných prodejích ji nezastaví ani zmíněná čtveřice světel. Pořád zůstává dobrým autem ve všech směrech.

Reklama

Načítám