Hlavní obsah

Na návštěvě v americkém automobilovém muzeu Hershey

Foto: Tomáš Hyan

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Hershey není samozřejmě žádným velkoměstem, byť patří pod jednoho z největších výrobců čokolády na světě. Formálně vlastně ani není městem, lokalita spadá pod Derry Township a za svůj vznik vděčí podnikateli Miltonu S. Hersheyovi (1857–1945), který je vytvořil jako tovární město pro svoji Hershey Company, jež slaví úspěchy dodnes a její čokoládové výrobky se prodávají i u nás. Milton Hershey podnikal podobně jako Henry Ford, takže záhy se tovární lokalita proměnila v malé město, jež po spojení s jeho rodným Derry Church tvoří část Derry Township. Nás zde ale místo sladkostí zajímaly úžasné staré stroje.

Článek

Dnes v Hershey samozřejmě můžete navštívit Hershey´s Chocolate World, Hersheyův svět čokolády, ale my jsme dali přednost jiné atrakci. Sídlí tam AACA Museum, nazvané podle pořádající organizace Antique Automobile Club of America, jež sdružuje sbírky klasických automobilů s unikátní kolekcí autobusů a motocyklů.

Obrazy zmizelého světa

Sbírky jsou v Hershey rozprostřeny do tří podlaží, najdeme tam i dobové prostředí. Nechybí originální čerpací stanice Atlantic ze čtyřicátých let, k níž právě přijel kabriolet Chevrolet Special Deluxe ročníku 1941, řadový šestiválec 3,5 litru s tehdy obvyklou pouze třístupňovou převodovkou; opodál stojí elegantní a podstatně dražší (1 420 proti 1 080 dolarům) Packard Clipper ze stejného roku, ale s řadovým osmiválcem 4,6 litru.

Foto: Tomáš Hyan

La Salle V8 z roku 1937, pokus o levnější značku z portfolia Cadillac (General Motors)

Jejich společnost doplňuje benzinová autocisterna Autocar UD, vyrobená speciálně pro Atlantic Refining Company v roce 1935. Pozornost láká Miami Beach Hotel ve stylu art deco, do jehož brány právě vjel vážený zákazník s luxusním automobilem Cord L29, prvním novodobým americkým vozem s pohonem předních kol!

Výběr z tisíců automobilových značek

Historii amerického automobilového průmyslu dokumentují nejen dobře známé značky, mnohé již zaniklé, ale i ty, které stále bojující o místo na slunci. Nemůže chybět Ford Model T, vůz vyrobený ve více než patnácti milionech exemplářů. Z výrobků General Motors můžeme v muzeu obdivovat automobily značek Chevrolet, Pontiac, Buick, Oldsmobile a Cadillac; také Chrysler uvádí navíc De Soto, Plymouth a Dodge. Kromě Velké trojky z Detroitu však v Americe existovaly mnohé další značky (celkem téměř pět tisíc), kdysi neméně významné. Naprosto neznámý je Moon, i když jeden Moon jezdil v šedesátých letech u nás a zúčastňoval se veteránských akcí.

Joseph W. Moon byl jedním z pěti bratrů, kterým otec farmář dal koně, sedlo a uzdu, a poslal je do světa. Joseph se usadil v St. Louis (Missouri), začal vyrábět bryčky a v roce 1905 přešel na automobily. Vystavený Moon 6-50 Touring z roku 1924 je solidní šestiválec 50 HP, prodávaný tehdy za 1 495 dolarů; když produkce v polovině dvacátých let přesahovala sedm tisíc ročně. Podobně jako jiné však automobilka Moon Motor Car Company krizový rok 1929 nepřežila.

Od chemie k automobilům a zpátky

Do stavby nejluxusnějších automobilů se pustila například společnost Du Pont Motors z Wilmingtonu ve státě Delaware, která v letech 1919 až 1932 dodávala vozy se zakázkovými karoseriemi bohatým klientům, zejména do filmového Hollywoodu. Založil ji E. Paul Du Pont, člen rodiny chemických průmyslníků Du Pont de Nemours. V muzeu je vystaven nejslavnější Du Pont Model G (tedy sedmý typ) s řadovým osmiválcem o výkonu 130 koní (96 kW), nabízený s dvanácti styly karoserie od nejlepších karosářů té doby; ale třemi kousky Modelu H (vlastně typu G na podvozku Stearns-Knight) produkce skončila (1932).

Foto: Tomáš Hyan

Du Pont Model G, osmiválec o výkonu 130 koní (1930), vyráběný členem rodiny chemických průmyslníků Du Pont de Nemours

V Hershey je mimo jiné největší sbírka vozů další zapomenuté značky Stearns-Knight z Clevelandu (Ohio), kterou v roce 1925 koupil John N. Willys, jehož Willys Motors stála u zrodu legendárního Jeepu. O tom, že páté kolo u vozu nemusí být zbytečné, přesvědčil dodnes existující výrobce malých motorů Briggs & Stratton z Milwaukee (Wisconsin), když na čtyřkolovou dvoumístnou voiturettu bez jakékoli karoserie přidal svoje motorové kolo s pomocným motorem, které po spuštění na vozovku celý vozík pohánělo.

Postavíme automobil ze dřeva!

Alanson P. Brush se podílel na konstrukci prvního jednoválcového Cadillacu, ale pak se rozhodl vytáhnout do boje s Fordem. V roce 1907 začal vyrábět lehké automobily Brush s jednoválcovým motorem, jež vzbudily pozornost moderním odpružením všech kol vinutými pružinami, přestože ještě u vystaveného typu D (1910) je přední náprava vyrobena z tvrdého dřeva!

Z předválečných let se v muzeu přenesme do relativně moderní doby konce padesátých let, kdy vrcholila éra „křižníků“ s působivými křídly na zádi. V muzeu jsou opravdu ty nejlepší, Plymouth Fury 1959 s natáčecími předními křesly „swivel seats“ pro usnadnění nástupu a výstupu (tehdy za příplatek 59 dolarů), Chevrolet Impala 1960, Cadillac Series 62 Convertible 1959, De Soto Fireflite 1958, Buick Electra 1959, Ford Fairlane 500 Skyliner 1957 a další.

Autobusy, dodávky a motocykly

V expozici lehkých užitkových vozů jsou speciály pro rozvoz mléka až do domu, jimž dlouhá léta vévodila značka Divco, ale najdeme tam i hybridy. Thorne Gas-Electric z Chicaga od roku 1929 využíval zážehový motor Continental, jenž poháněl generátor pro napájení trakčního elektromotoru. Thorne C1 z roku 1936 už mohl mít i šestiválec, ale kola stále poháněl výhradně uprostřed podvozku uložený elektromotor (vystavený exemplář sloužil v letech 1936–1952 u mlékárny Rutter a byl renovován v roce 1996).

Kuriozitou je i první Divco typu G (1929); řidič ve voze stál, aby mohl snadno často vystupovat při vykládání lahví mléka, a tak měl řídicí tyč uprostřed kabiny a po obou stranách tyč řazení s otočnou rukojetí plynu i společný pedál spojky (sešlapoval nahoru) a brzdy (dolů). Novější typy dostaly klasický volant, jejich výroba skončila až v roce 1987. Součástí sbírek jsou také motocyklová expozice a Museum of Bus Transportation, v první patří ke kuriozitám vysoké jízdní kolo s parním pohonem z roku 1884.

Reklama

Načítám