Hlavní obsah

Je z roku 2002, má osmiválec a nikdo ho nezná. Co je to?

Foto: Ford Motor Company

Mercury Marauder

Velký, temný, silný a zlý. Takový byl Mercury Marauder. Auto, na které po patnácti letech téměř všichni zapomněli. A nás Evropany zcela minul. Pojďme si jej připomenout.

Článek

Ale pozor... Řeč není o velkém coupé ze 60. let minulého století, kdy vznikly dvě generace Mercury Marauder, ale o sedanu vyráběném pouhé dva roky, a to v letech 2002 až 2004.

Co je na tomto full-size sedanu, se kterým jezdí agenti FBI snad v každém americkém seriálu, tak zajímavého? Prvně to, že to není Ford Crown Victoria, i když z něho vychází, respektive ze sesterského Mercury Grand Marquis. Asi tušíte, že vůz s minimem chromu by své tajemství mohl ukrývat pod černou kápí. Kapota, velká jako kulečníkový stůl, nemá jediný výdech či otvor, přesto pod ní najdete osmiválec s 32 ventily a objemem 4,6 litru. Oddělení SVT jej naladilo na výkon 306 koní. Berme v potaz, že běžná verze téhož motoru nabízela ve Grand Marquisu pouhých 230, resp. 240 koní. Marauder přidal ale i něco navíc. Brzdy a podvozkové komponenty pocházely z policejního provedení Crown Victoria a rovněž tak kardan z hliníkové slitiny. Marauder měl o něco lepší řízení a hlavně samosvorný diferenciál. Převodovka byla vždy automatická, čtyřstupňová. Interiér, tolik typický pro americké vozy té doby – plný levných plastů a kůže, se od Grand Marquisu nijak nelišil, snad jen voltmetr a ukazatel tlaku oleje byly jistou připomínkou rychlého provedení. A když jsme u té rychlosti, tak z 0 na 60 mil/h (97 km/h) zrychlil Marauder za 7,5 sekund a oblíbenou americkou disciplínu, tedy sprint na ¼ míle, zvládal za solidních 15,6 sekund.

Foto: Mercury

Rozhodně to není žádné auto z plakátu...

Mercury Marauder rozhodně nebyl „plakátovým“ autem, které by zdobilo dětské pokoje a garáže petrolheadů, ale stejně jako Chevrolet Impala SS byl tím typem továrně vylepšeného auta, jehož hlavní přitažlivost spočívala v nenápadnosti. Takže sleeper či Q-car par excellence. Za dva roky se ve Fordově kanadském závodě vyrobilo pouhých 11 052 Marauderů.

Reklama

Související témata:
Načítám