Hlavní obsah

Nový český moped se ukázal na veřejnosti. Mopedix se chystá zaplavit Česko, výrobce plánuje prodávat stovky kusů

Foto: Profimedia

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

První český moped s elektrickým pohonem Mopedix dnes představili zástupci Technické univerzity v Liberci, jejíž odborníci se na vývoji stroje podíleli. Malý motocykl, který připomíná bytelnější verzi známé Babetty, už získal homologaci, a mohl tak vyrazit na české silnice.

Článek

V současnosti je v nabídce jeden model, který může mít různé barvy a výbavu. „Je homologovaný pro dva lidi, takže má stupačky a místo boxu se dá nacvaknout druhé sedadlo,“ řekl Miroslav Špaček, jednatel start-upu Goodped, který Mopedix vyrábí. Firma už spustila e-shop, Mopedix nabízí za 134 444 korun.

Firma je podle Špačka schopna dodat na trh stovky mopedů. „Na začátku jsme měli plány v tisících. Plán byl minimálně mopedizovat Česko a okolní státy, kde mají mopedy nějakou tradici nebo tu tradici oživit či znovu nastartovat. Ta technologie ale není úplně levná, takže teď je to o stovkách kusů ročně, které se budeme snažit uplatnit. Nabízíme i nějaké předvýrobní kusy, jež se liší v detailech,“ doplnil Špaček.

Konkurence elektrokol, na která není potřeba mít řidičské oprávnění, se Špaček nebojí. „Za mě je to spíš alternativa, myslím si, že to bude pro jiné lidi než pro ty, kteří si kupují elektrokola. Ale částečně si myslím, že i lidé, již si elektrokolo z nějakého důvodu koupili, by mohli skončit u nás, protože to bude příznivější. Tam šlapání odpadne nebo si může šlapat, když chce, ta možnost tam je, ale není to nutnost jako na elektrokole,“ dodal.

Stroj má jednoduchou konstrukci a je díky kovové kostře značně robustní. „S baterií váží 97 kilogramů a uveze 176 kilogramů. Na malou motorku je to poměrně unikátní nosnost. Rychlost máme omezenou tím, že spadáme do kategorie malých motocyklů, na 45 kilometrů v hodině, nicméně by uměl jet i osmdesátkou, kdyby se správně naladil. Ale ten stroj vznikl jako pohodový dopravní prostředek, není to závodní stroj, to by vypadal jinak,“ doplnil parametry za tým start-upu David Kasl.

Foto: Profimedia

Mopedix už má i homologaci, jeho spanilé jízdě českými silnicemi tak už nic nebrání!

Odborníci z liberecké univerzity pomáhali zejména s výběrem elektropohonu a řešením elektrovýzbroje. „Od baterie až k trakčnímu pohonu, ladili jsme i světla, blinkry a displej. V našich laboratořích jsme měřili elektromagnetickou kompatibilitu nebo nastavovali jednotlivé parametry na řídicí jednotce,“ řekl Lukáš Krčmář z liberecké fakulty mechatroniky a mezioborových studí.

Baterie s kapacitou 45 ampérhodin (Ah) je zavěšená pod rámem a nabíjet ji lze z běžné domácí zásuvky. Na jedno nabití ujede moped podle podmínek až 80 kilometrů. Elektromotor je v zadním kole.

Moped je zhruba z 80 procent českým výrobkem. Kostru a další kovové díly vyrábí Tvarmetal ve Vysokém Mýtě. „Rozbíháme výrobu, máme zakázky, ale ve vývoji chceme pokračovat dál. Máme vymyšlené nápady typu sajdkára, tříkolka, uvažujeme do budoucna o nějaké odlehčenější verzi, ve hře je i spalovací motor, i když ho neustále odsouváme kvůli euronormám,“ dodal Jindřich Melichar, který stál u zrodu českého elektrického mopedu.

Reklama

Související témata:
Načítám