Hlavní obsah

Mercedes-Benz 100 D AMG - První naftové AMG byla dodávka!

Foto: Archiv Garáž.cz

Říká se, že prvním a posledním dieselovým AMG je model C 30 CDI AMG založený na druhé generaci třídy C, který má pod kapotou třílitrový naftový pětiválec. Jenže není to tak úplně pravda, protože o patnáct let dříve vznikl tento unikát na základě dodávky 100 D.

Článek

Tušili jste, že se AMG podílelo i na úpravě dodávky s dieselem pod kapotou? Mělo se jednat o stroj pro náročné zákazníky, kteří potřebují větší přepravní kapacitu, ale chtějí styl a luxus. V druhé polovině osmdesátých let tedy vznikl unikátní stroj na základě modelu 100 D, jenž býval často k vidění i na našich silnicích. Jednalo se o malý van s dýchavičnými naftovými čtyřválci původem z Piana, tedy Mercedesu W123.

Foto: Archiv Garáž.cz

AMG se na autě ale poměrně vyřádilo, zvenku tak vůz dostal jak kompletní bodykit včetně prahů a spoilerů, tak kryty předních světlometů či patnáctipalcová kola obutá do pneumatik 255/60 respektive 225/70 R15. Změny vnějšího vzhledu jsou dosti výrazné - z obyčejného užítkáče je rázem něco více. A v podobném duchu pokračuje rovněž interiér, kde jste mohli mít kožená sedadla, televizi či telefon a další individuální prvky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Nebylo by to však AMG, aby nezapracovalo rovněž na motoru. Zatímco nejsilnější obyčejná 100 D měla naftový motor o výkonu 72 koní, tady dostala jednotka významné posílení na celých 95 koní ve 4400 otáčkách, a to díky turbo kitu. Dnes je podobný stroj málo známou raritou. Na kompaktní hranaté dodávce se pak vyřídili i další úpravci, kupříkladu Brabus.

Foto: Archiv Garáž.cz

Reklama