Hlavní obsah

Mazda MX-30 je elektrický crossover se sportovním nádechem

Foto: Mazda
24. 10. 2019

Mazda se svých úsporných atmosférických benzinových motorů držela tak dlouho, jak to jen šlo. Neustále je vylepšovala, piplala jejich výkonnost, jemnost chodu, a hlavně úspornost a čistotu provozu. Jenže na nové emisní normy už prostě nestačí ani umění japonských motorářů. Proto teď Mazda přichází se svým prvním sériově vyráběným elektromobilem. A pojala ho tak trochu po svém…

Článek

S nástupem elektrického pohonu, který má v každé aplikaci prakticky stejný jízdní projev, bude více a více záležet na zbytku auta, aby se od sebe jednotlivé automobilky a modely dostatečně odlišily. A přesně podle toho postupovala Mazda, která do vrcholící záplavy elektromobilů posílá svého zástupce pojmenovaného MX-30 — s jiným autem si ho rozhodně nespletete.

V koncepci to není, MX-30 je totiž typický crossover (hodně podobný konvenční CX-30), který dnešní zákazníci tolik milují. Ale už na první pohled si všimnete vykousnuté přídě jako má nová CX-5, a splývající zádě ve stylu módních čtyřdveřových SUV-kupé, jež má budit dojem dynamičnosti. Ale Mazda zašla ještě dál, MX-30 má totiž ukrytý druhý pár dveří ve stylu sportovní RX-8!

Na první pohled si druhého páru dveří skoro ani nevšimnete, mají totiž nenápadný tvar a obejdou se bez klik. Tak jak se dostanete dovnitř? Nejdřív musíte otevřít dveře řidiče nebo spolujezdce, poté vzít za vnitřní kliku druhého páru dveří a otevřít je proti směru jízdy – tak získáte přístup k zadním sedadlům. Sice tedy méně pohodlný než u běžných dveří, ale pořád snazší než u dvoudveřového kupé.

Foto: Mazda

Jako plnohodnotné rodinné auto MX-30 asi neobstojí, ale zadní sedadla by měla být naprosto použitelná pro děti i dospělé (aspoň na pár kilometrů)

Tím novinky MX-30 nekončí, před řidičem je totiž zcela nový digitální kokpit, infotainment na palubní desce (stále ovládaný otočným kolečkem a tlačítky) je doplněný dotykovým displejem klimatizace na středové konzole, která je plovoucí — kompaktní elektrický pohon totiž v kabině vytvořil více využitelného prostoru.

K pohonu samotnému vám však v tuto chvíli mnoho říci nemůžeme. Oficiálně víme jen to, že baterie bude mít kapacitu 35,5 kWh (kvůli udržení rozumné hmotnosti a nižších emisí v rámci celého životního cyklu vozu), což by mohlo stačit na lehce přes 200 km dojezdu. O pohon se bude starat jeden elektromotor o výkonu kolem 150 koní, jako měly prototypy. Na další detaily si ještě budeme muset počkat…

Foto: Mazda

Jsme moc zvědaví, jestli se bude Mazda do zásuvky řídit stejně příjemně jako konvenční verze

Jinak by se však MX-30 neměla příliš lišit od technicky spřízněné CX-30 – rozměry jsou podobné, jízdní asistenty i technologie konektivity a digitalizace se prakticky shodují. My jsme ale zvědaví hlavně na to, jestli se Mazdě podaří zachovat radost z jízdy, kterou její modely prosluly. To a další podrobnosti se dozvíme už na začátku příštího roku, kdy MX-30 dorazí na český trh. Objednávat si ji ale můžete už teď, přičemž za bohatě vybavenou First Edition dáte 899 900 Kč, což odpovídá konkurenci jako je Hyundai Ioniq nebo Nissan Leaf.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama