Hlavní obsah

Lesk a bída českých rally

Foto: Archiv Garáž.cz
8. 9. 2017

Letošní mistrovství republiky v automobilových soutěžích čeká ještě poslední podnik začátkem října v okolí Příbrami, jenže o všem podstatném už bylo rozhodnuto. Karty jsou v posledních letech rozdány docela jasně a rozložení sil se v podstatě nemění. Jak dlouho tahle nudná situace ještě potrvá?

Článek

Stabilní domácí kalendář posledních let, čítající 6 tradičních dvoudenních soutěží, letos rozšířila Valašská rally, která se do velkého „mistráku“ vrátila po pětileté absenci. Úplně na rovinu: velkým přínosem se nestala. Posádky si stěžovaly na nepříliš vhodně zvolenou trať, když zhruba třetina kilometráže rychlostních zkoušek byla namotána na kopřivnickém polygonu. Mix brzda, plyn, brzda a do toho jedna pomalá zatáčka za druhou spíše ničil drahou techniku, než že by bavil diváky. To opravdu není záživný rallysport pro účastníky ani diváky, nicméně organizátoři slibovali nápravu. Tak uvidíme, jestli zůstane jen u slibů, nebo se časem něco změní. Pravdou bohužel zůstává, že hledat vhodné tratě je pro pořadatele stále složitější. Řada obcí nechce povolovat uzavírání komunikací pro potřeby rally, případně požaduje vysoké kompenzace. A že rozpočty nejsou nafukovací, ví dobře i zkušení organizátoři zavedených podniků, natož nováčci…

Foto: Archiv Garáž.cz

Král Jan popáté

Seriál MČR 2017 tak měl nově 7 dílů, byť 5 započitatelných výsledků zůstalo. Tak se stalo, že největší favorit Jan Kopecký s tovární Fabií měl titul v kapse už po „domácí“ Bohemii 2017, která se jela na samém začátku prázdnin. Pět startů proměnil v 5 suverénních vítězství a bylo hotovo. Přesto si nenechal ujít tradiční srpnovou Barumku a i tu celkem bezpečně ovládl. Kopecký s Dreslerem dnes zkrátka nemají na domácích tratích konkurenci. Kombinace jezdecké vyzrálosti, zázemí továrního týmu a samozřejmě technických kvalit vozu Škoda Fabia R5 je za normálních okolností neporazitelná. Leckomu se proto může zdát, že účast továrny českému rallysportu spíš škodí, než pomáhá. Jenže jako vždy záleží na úhlu pohledu. Nebýt angažmá mladoboleslavské automobilky, těžko by se domácí soutěže těšily takovému zájmu diváků i médií. Český importér značky Škoda investuje do řady doprovodných aktivit, což by si soukromé týmy samozřejmě nemohly dovolit. Především z toho důvodu jsou v Česku automobilové soutěže jednoznačně motoristickým sportem číslo 1, zatímco okruhy čím dál více skomírají.

Foto: Archiv Garáž.cz

Sehraná dvojice Jan Kopecký/Pavel Dresler dokáže nabídnutou šanci využít ve svůj prospěch a za poslední 3 roky nepoznala na českých tratích porážku. Pravda, někdy na její straně stálo i nezbytné štěstí, v každém případě šňůra 16 vítězných soutěží v řadě za sebou zasluhuje uznání. Kromě jiného dokumentuje spolehlivost mladoboleslavského speciálu, který v současnosti reprezentuje nejlepší balíček mezi všemi vozy specifikace R5. Pro Kopeckého byl letošní triumf již pátým titulem mistra republiky v jeho dosavadní kariéře, a pokud do českého šampionátu nastoupí i příští rok, téměř jistě ho nemine 6. korunovace. Takže zase nuda? Co se týká boje o první místo, tak ano. Zábavu je tedy potřeba hledat jinde – určitě například u jednorázových startů Štěpána Vojtěcha s jeho letitou, ale stále velmi atraktivní dvěstěšestkou. Velkým bavičem je samozřejmě Daniel Landa – vážený zákazník klientského oddělení týmu Škoda Motorsport a na Barum Rally zase fanoušci se zatajeným dechem sledují fantastickou jízdu Rusa Alexeje Vasiljeviče Lukjaňuka. To všechno je velká zábava.

Foto: Archiv Garáž.cz

Co další jezdci v pořadí?

Za výfuky tovární Fabie R5 se mělo rozhodovat o titulu vicemistra, ale ani tady to nakonec žádné drama neodehrálo. Zkušený matador Václav Pech přesedl se svým dlouholetým navigátorem Petrem Uhlem z exotického Porsche 911 GT3 do prověřeného Fordu Fiesta R5 a celkové stříbro si mazácky pohlídal. Pech těží z dokonalé znalosti domácích tratí a jeho takticky vyzrálý výkon je přesně to, co na mladší soupeře platí. Dokáže zatáhnout právě tam, kde je to potřeba, a prodat problematické úseky, kde hrozí nebezpečí havárie či poškození vozu. Nepochybně těží také z poměrně profesionálního zázemí stáje EuroOil Invelt, díky němuž málokdy odstoupí pro technickou závadu. Za dané situace je 2. místo maximem dosažitelného, přestože rozložitý Plzeňák se snu o dalším mistrovském titulu ještě úplně nevzdal. Podobné sny musí mít i o generaci mladší Jan Černý, kterému letošní rok nevyšel úplně podle představ. Mistrovský bronz mu sice již nikdo nevezme, na druhou stranu před sezonou možná mířil maličko výš.

Foto: Archiv Garáž.cz

Poněkud stojaté vody domácí rallyové scény letos řádně rozčeřil návrat Romana Kresty. Legendární pilot se po 5 letech posadil za volant Škody Fabia R5 a po 5. místě z Bohemky přidal pódiové umístění na své domácí Barumce. Klobouk dolů! Vzhledem k tomu, že trvalý návrat na soutěžní tratě ještě na cílové rampě ve Zlíně rázně vyloučil, o konečnou bramborovou medaili se v Příbrami poperou Jaroslaw Szeja, Jan Dohnal a Miroslav Jakeš. Vedle absolutní klasifikace je o mistrech rozhodnuto i v těch dílčích. Titul v produkčních vozech skupiny N obhájil Martin Březík se starším (ale dobře udržovaným) Mitsubishi Lancer Evo 9, dvoukolky opanoval Filip Mareš s Peugeotem 208 R2. Současně vyhrál značkový pohár Peugeot Total Rally Cup 2017 a dokázal, že projekt Autoklub Rally Talent přes jisté počáteční obtíže má smysl. Teď bude hodně záležet na tom, kam povedou další Marešovy kroky a jak se vyvine jeho kariéra v nejbližší budoucnosti. Uvidíme ho už příští rok ve čtyřkolce?

Foto: Jaroslav Holubec

Reklama