Hlavní obsah

První dojmy: Lada Vesta Sport – nejrychlejší a nejdražší žigulík

Foto: Auto Max Czech
9. 5. 2019

Produktová ofenziva ruského AvtoVAZu nabrala na obrátkách po představení další varianty moderního sedanu Lada Vesta. Tentokrát jde o verzi Sport, na jejímž vývoji se podíleli i ruští závodníci. Jako první redakce v Česku vám přinášíme naše jízdní dojmy.

Článek

Po tom, co proběhla v AvtoVAZu značná reorganizace, nastaly změny, které posunuly značku Lada o metu výše. Garážový prodej u nadšenců na dvorku vystřídaly moderní evropské autosalony za desetitisíce eur, výrobce dokončil s pomocí svého spolumajitele (aliance Renault-Nissan-Mitsubishi) platformu Lada B a ukázal světu svěžího tahouna značky – Ladu Vestu. Zanedlouho přišel „kombík“, poté off-roadově laděné varianty Cross, ekologická modifikace spalující stlačený zemní plyn a nakonec dynamická verze Sport.

Ostré, sportovně laděné křivky obtékají celou karoserií. Nápadnou příď v designovém jazyku značky ve tvaru písmene X doplňuje stylová maska chladiče s plaketou Sport a červená linie v nárazníku. Boční prolisy typické pro nové Lady sice připomínají auto po dopravní nehodě, ale tvoří jakousi DNA nové generace ruských modelů. Jedinečné jsou také 17palcové lité disky s pneumatikami o rozměru 205/50, zvětšené kotoučové brzdy vpředu, tónovaná zadní skla a černě lakované kryty zpětných zrcátek. Přepracovaná záď vyniká aerodynamickým křídlem s integrovaným brzdovým světlem a přepracovaným nárazníkem se dvěma (funkčními) koncovkami výfuku – velmi impozantně působí především za studena, kdy se z obou stran valí dým a vy si uvědomujete, že koukáte na šmrncovní Ladu, která byla až donedávna považovaná za prehistorického dinosaura. Ostatně klasické „žigulíky“ se vyráběly v Rusku až do roku 2012 a další dva roky běžela výroba karoserií pro egyptský trh.

Foto: Auto Max Czech

Je to klasická Vesta, ale drobné detaily prozradí příslušnost ke sportovní rodové větvi

Kabina odráží klasické interiérové tvary známé ze základní Vesty, stylisté si tu vyhráli více méně jen s dekoracemi. Uvnitř najdete graficky přepracovaný přístrojový štít, hliníkové pedály nebo ergonomickou hlavici řadicí páky s červeným prošíváním. Všimněte si červeného proužku na vrcholku věnce volantu, ten slouží pro lepší určení pozice při řízení. Sportovní dojem ještě navodí černá stropnice a anatomická sedadla – ty jsou z celku úplně nejlepší, protože poskytnou dobré boční vedení a vysokou míru pohodlí. V rámci komfortní výbavy uvnitř nechybí vyhřívané čelní sklo, vyhřívaná přední sedadla, 7palcová dotyková obrazovka s navigací, parkovací senzory a kamera, jednozónová automatická klimatizace, tempomat, vypínatelná elektronická stabilizace a systém nouzového volání ERA-Glonass, který pracuje podobně jako evropský eCall. Nedalo nám to a po předchozí domluvě jsme SOS tlačítko vyzkoušeli – auto se opravdu spojilo s tísňovou linkou 112.

Foto: Auto Max Czech

Rudě dekorovaná sedadla s vyšívaným logem vás nenechají na pochybách, že usedáte do čehosi speciálního

Pod kapotou pracuje přirozeně dýchající čtyřválcová osmnáctistovka (ruské konstrukce) s upraveným sáním, která vyprodukuje 145 koňských sil při 6 000 otáčkách za minutu. Točivý moment 184 Nm, který je k dispozici ve 3 600 otáčkách za minutu, přenáší na přední kola výhradně pětirychlostní manuální převodovka. Na vývoji podvozku spolupracovali také ruští závodníci, kteří auto sami testovali a dávali výrobci zpětnou vazbu. Konstrukce vozu tak zahrnuje přes 205 unikátních komponentů, ovšem bez řidiče váží 1 322 kilogramů, což na sportovně laděný kompakt není zrovna málo.

Start motoru doprovází decentní zaburácení z výfuku, což v nás evokuje pocit, že půjde o vyladěnou „ladovku“. První kilometry však naše představy trochu pohřbí, jelikož řízení je prakticky bez odezvy a vy v rukou necítíte, jak máte natočená kola nebo co dělají. Řadicí dráhy pětirychlostního manuálu jsou celkem nepřesné a celkově pět stupňů na dálniční rychlosti nestačí, protože motor dosahuje zbytečně velkých otáček. Prvotní nadšení z hlasitého výfuku nás také omrzelo, jelikož auto permanentně hlučí také uvnitř, což vás po pár kilometrech přestane bavit. Pochválit musíme podvozek, ten nabízí nadstandardní kvality ve své třídě, dobře kopíruje silnici a celkově podrží. Kdyby stejnou péči věnovala Lada i řízení a řazení, mohlo by vzniknout opravdu zábavné auto. Takhle jde spíš o hezkou, ale drahou Vestu sedan s designovým paketem, která osloví fanoušky nebo individualisty, kteří chtějí vlastnit jedinečné auto a prožívat každodenní migrénu.

Na ruské poměry jde o nejdražší, nejrychlejší, nejhlučnější a nejkvalitnější sériově vyráběný „žigulík“, který po boku Lady Granty (skutečného nástupce legendárního „žiguli“) bojuje o přízeň domácího trhu. Auto se pro Evropu homologuje individuálně nedaleko Hradce Králové a stojí okolo 560 tisíc korun s daní.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama