Hlavní obsah

Zubožená, ale pravá! Do prodeje jde dakarská Lada Niva

Foto: RM Sotheby's

Lada Niva jako dakarský speciál

Lada Niva se bez diskuze řadí mezi nejlegendárnější off-roady světa. Malý a o poznání skromnější „Wrangler z východu“ se vyrábí od roku 1977 v jen lehce změněné podobě. Kromě mnoha cest do nejzapeklitějších míst světa absolvoval taky legendární vytrvalostní rallye Paříž-Dakar. A to hned několikrát.

Článek

Mezi lety 1981 a 1988 byla Niva na Dakaru v soupisce relativně často. A hned v roce 1981 se tam objevil tento konkrétní kousek, v němž jel Francouz François Jeanson se svým synem. O sériový vůz se pochopitelně nejedná. Stejně jako ostatní závodní Nivy, i tato konkrétní byla připravena na svůj tvrdý úděl s řadou vylepšení. Dveře, víko kufru a přední kapota byly z plastu nahrazujícího těžší plechové díly. Nechyběly zesílené nárazníky vpředu i vzadu, závodní odpružení, přídavná světla, ale ani pořádná palivová nádrž, s níž měla Niva překonat dlouhé vzdálenosti nehostinných erzet.

Jenže Štěstěna tentokrát nepřála a Jeansonové do cíle nedojeli. Rozhodně tehdy nešlo o žádnou ostudu. Dakaru se v roce 1981 zúčastnilo 170 aut a soutěž jich dokončilo pouze 59. Svou konkurenceschopnost ovšem Niva bezesporu potvrdila. Jedna z těch šťastnějších skončila dokonce na třetím místě celkově.

Co přesně se autu Jeansonových při závodě stalo, o tom informace bohužel nemáme. Jisté ovšem je, že prakticky bez dalšího zásahu zůstal vůz v majetku francouzské závodnické rodiny až do roku 2009. Poté jej koupil sběratel, ovšem ani ten na auto nesáhl. Zaparkovaná v rohu jako na hanbě trčí závodní dakarská Niva dodnes. Je trochu orezlá, trochu obouchaná a patrně sloužila jako sociální zařízení pro myši, ovšem je zcela originální a prakticky v tom stavu, jak předčasně skončila svou dakarskou pouť. Krom toho prodejce uvádí, že až do finálního odstavení byl vůz ještě pořád provozuschopný.

Teď je každopádně čas, aby skromný speciál z Dakaru vyměnil majitele – snad za nějakého pozornějšího. Vůz jde do dražby přes aukční síň RM Sotheby’s, a to již začátkem září v Londýně. Odhad ceny je odvážně vysoký. Draží se sice bez rezervy, tedy bez spodní minimální hranice, ovšem očekávaná částka je mezi 50 000 až 75 000 librami (1,4 až 2,2 miliony korun).

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama