Hlavní obsah

Hennessey dává na odiv motor chystaného hypersportu Venom F5

Foto: Hennessey Performance

Motor hypersportu Hennessey Venom F5

Když se hovoří o produkčních autech s výkonem přes 1000 koní, mluví se zpravidla o Bugatti, případně v poslední době o švédském Koenigseggu. Jenže tyhle značky v tom nejsou samy. Do hry již brzy vstoupí americký tuner Hennessey (ne ten výrobce koňaku, ten se píše Hennessy) se svým prvním od píky navrženým modelem.

Článek

Až dosud se v americkém Texasu skutečně zabývali pouze tuningem. Sice byl mnohdy velmi extrémní, výkon nezřídka překračoval 1000 koní a některá auta se v jejich rukou proměnila k nepoznání, ovšem pořád byl základ v jiných vozech. Dokonce i Venom GT, který v roce 2013 stanovil rekord ve zrychlení z 0 na 300 km/h mezi produkčními dvoustopými stroji, byl pořád jen radikálně přestavený Lotus Exige.

Teď se ovšem věci změní, neboť Hennessey vyráží se svou chystanou novinkou Venom F5. Jedná se o první model značky postavený na vlastním šasi bez cizího základu. S nižší hmotností a lepší aerodynamikou, než má například Bugatti Chiron, chystá se Venom F5 zničit všechny a všechno, co se mu postaví do cesty. Poprvé se vůz představil na veletrhu SEMA v Las Vegas loni v listopadu a John Hennessey o něm hovořil v superlativech. S výkonem 1600 koní má Venom F5 nabídnout absolutně nejlepší dynamiku mezi konkurencí. Z 0 na 300 má metelit pod 10 sekund a z 0 na 400 za necelých 27. To je naprosto strašlivá akcelerace, vezmete-li v potaz, že obludně rychlý Chiron zrychluje na 300 za 13,1 sekundy. Už teď nám z té představy běhá mráz po zádech.

Teď ovšem konečně k tomu, co je aktuálně důležité. Minule jsme se od Hennessey dozvěděli pár čísel a vzhled vozu, teď je nám však ukázáno i železo, které za tím vším stojí. Americká značka totiž vytáhla na světlo světa motor a jedná se o naprosto úchvatnou a nádhernou strojovnu. Vlastně už se těm 1600 koním ani nedivíme.

Silou amerického hypersportu nemůže být pochopitelně nic jiného než pořádný osmiválec. Tento konkrétní má pozoruhodných 7,6 litrů objemu, zatímco u modelu Venom GT vycházel blok z Chevroletu, tentokrát už se jedná o zcela vlastní konstrukci. Blok samotný je vyfrézovaný z jednoho kusu hliníku a osazený ocelovými vložkami válců. Komprese je nastavená na relativně střídmých 9,3:1 a mazání je konstruováno se suchou skříní, tedy s odděleným rezervoárem oleje. Hned za motorem, na propletených ocelových svodech se potom nachází dvojice vskutku obrovských turbodmychadel od Precision Turbo, jejichž hřídele běhají na kuličkových ložiskách.

I díky turbům má motor při plnicím tlaku 1,6 baru výkon 1600 koní při 7200 otáčkách a mohutných 1763 N.m točivého momentu v 4400 otáčkách. I když podle šéfa značky by mohl být výkon ještě o něco vyšší.

Teď už zbývá jen počkat, až celá ta šílenost vyjede naostro. Hennessey sice dosud nepředstavil hotové produkční specifikace, ovšem již teď je jasné, že půjde o řádně drahou a extrémní záležitost. Konkrétně je v plánu vyrobit pouze 24 aut, jejichž cena startuje na částce 1,6 milionu dolarů (33,5 milionu korun) a další příplatky mohou hodit až 600 tisíc dolarů (13,3 milionu korun). I přes děsivou cenu už je prý 15 aut ze „smečky“ zamluveno.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama