Hlavní obsah

Koncern VW chce zmenšit a zlevnit elektromobily

Foto: SEAT

Koncept elektrického modelu SEAT Mii

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Koncern Volkswagen má v plánu během několika málo let představit celou paletu elektromobilů, ale než se tak stane, musí čelit několika výzvám. Všechny tyto nové modely chce co možná nejvíce zlevnit, ale zároveň zmenšit. Už dokonce ví, jak to udělá. Je to ale dobrá cesta?

Článek

Koncern Volkswagen, konkrétně jeho značky VW, SEAT a Škoda se rozhodly, že budoucnost je výhradně v elektromobilitě. Proto dostal SEAT úkol, aby vyvinul zbrusu novou elektrickou platformu, která bude vycházet z té stávající, tedy MEB, ale zároveň bude menší a ideálně i levnější. Následně na ní postaví nástupce městských modelů Škoda Citigo, SEAT Mii a Volkswagen Up. Kromě toho si koncern dal podmínku, že by cena těchto malých elektromobilů neměla v základu překročit hranici 20 000 eur, tedy asi 512 000 Kč.

Mimo to by ale na této platformě měli následně stát všichni nástupci současných modelů koncernu, kteří budou muset splňovat přísné emisní limity, ale jejich případný vývoj se moc nevyplatí. Takto vlastně koncern sfoukne dvě mouchy jednou ranou. Mimochodem web Auto News Europe tvrdí, že jedním z těchto modelů by měl být třeba i Volkswagen Polo a nejspíš i SEAT Ibiza, které by tak měly spatřit světlo světa i v elektrickém provedení.

Ovšem inženýři značky SEAT byli tímto požadavkem celkem zaskočeni. Vývoj nové platformy, obzvlášť se všemi požadavky na rozměry, cenu a samozřejmě také bezpečnost, není jednoduchý. Frank Welsch, šéf vývoje Volkswagen, se právě pro Auto News Europe na dané téma trochu rozpovídal. Podle něj je jedinou možnou cestou nejen zmenšení celého pohonného systému, tedy včetně baterií, ale také možná změna materiálů. Inženýři by měli prý pracovat s menším množstvím oceli, plastů, ale i látky.

Hodně by prý pomohlo i nové uložení baterií, které by místo příčně mohly být v nových malých městských autech uloženy podélně. To by podle Welsche inženýrům dalo více prostoru mezi bateriemi a prahy automobilů, což by znamenalo více prostoru a deformačních zón v případě nehody. A bezpečnost je podle Welsche pro Volkswagen priorita a nemění se to ani při vývoji opravdu malých modelů, které stále musí splňovat i ty nejpřísnější bezpečnostní pravidla.

Technici značky SEAT ale kromě toho všeho budou také muset zmenšit elektromotory jako takové. Ty, které jsou připraveny pro platformu MEB, jsou příliš velké a do nových a menších modelů by se prostě nevešly. A pokud náhodou ano, doplatila by na to právě akcentovaná bezpečnost, ale nejspíš by se to promítlo i do ceny auta. A to je nežádoucí. Je tu ovšem jedna otázka, která bude pro následný rozvoj těchto modelů nesmírně důležitá. Opravdu jsou mini elektromobily tím, co zákazníci chtějí nebo v nejbližší možné době budou chtít? Když se podíváme na statistiky prodejů, po celém světě je válcují velká SUV. Hned za nimi jsou crossovery a vozy kombi. Po malých městských autech s dojezdem maximálně 300 km lační zatím hlavně úřady, které se snaží elektromobily hodně protežovat. Jak ale na taková mini auta, navíc na elektřinu, opravdu zákazníci zareagují? To si zatím netroufá nikdo ani odhadnout.

Reklama

Načítám