Hlavní obsah

Blog: Klasické auto přestavěné na elektřinu nebude veteránem

Foto: Jaguar

Jaguar E-Type Zero je autem, které přestavby na elektrický pohon v podstatě prezentuje

26. 10. 2019

Pokud se jen trochu zajímáte o veterány, tak jste o FIVA, Fédération Internationale des Véhicules Anciens, slyšeli. Mezinárodní federace historických vozidel zastřešuje všechny majitele veteránů a dbá na to, aby tenhle svět starých aut měl svoje pravidla a jasný řád. A teď se FIVA (konečně) vyjádřila k přestavbám klasických aut na elektřinu, což je fenomén moderní doby.

Článek

Řeknu vám naprosto přesně, kdy se celý svět dozvěděl, že nějaké přestavby veteránů na elektřinu vůbec existují. Bylo to 19. května 2018, když si princ Harry vzal americkou herečku Meghan Markle. Po obřadu totiž sedli do Jaguaru E-Type Cabrio a neslyšně odfrčeli vstříc novému životu. Neslyšně proto, že britská automobilka Harrymu půjčila svoji horkou novinku - klasické éčko přestavěné na elektromobil. A zatímco jedna část veteránistů a nadšenců do historických aut okamžitě začala něco o svatokrádeži, druhá část se o podobné konverze začala nadšeně zajímat.

Foto: Aston Martin

Elektrický Aston Martin DB4. Vylepšení, nebo svatokrádež?

Chápu obě dvě strany, ale sám mám jasno. Já bych podobný bastl do garáže nechtěl. Tečka. Motor, jeho projev, zvuk, vibrace i vůně, to vše dotváří celek, ten zážitek z jízdy s veteránem. Miluju projev vzduchem chlazeného boxeru v mojí 911 a líbí se mi, jak voní Mercedes W126, když ho zaparkuji do garáže. Jasně, nebaví mě všechny ty trable s oživováním aut, když dlouho stojí, čas od času řeším problémy s karburátory či vstřikováním, ale ono to k tomu tak nějak patří.

Navíc si myslím, že jednou z podstat veteránského světa by mělo být to, že zachováváme odkaz pro budoucí generace. Prostě ta auta byla vyrobena se spalovacími motory, a tak by se taky měla provozovat.

Jenže právě se dostávám na velmi tenký led, protože v dnešní době je naprosto běžné, že své veterány vylepšujeme tak, aby byly spolehlivější, funkčnější a bezpečnější. Pro někoho je maximum úprav upravené zapalování, jiný klidně změní převodovku nebo brzdy, další se pak pustí i do konverze motoru či podvozku, jiný si nechá auto úplně přestavět, tak jak to dělá třeba Singer. Jenže pořád se bavíme o autech, která v základu zůstávají dál veterány, byť vylepšenými. A elektromobil, to už je jiný svět.

Přesto mám kolem sebe několik lidí, kteří se o přestavby veteránů na elektřinu zajímají nebo o ní dokonce vážně uvažují. Důvody jsou tři a jejich argumenty jsou neprůstřelné. Tím prvním je jednoduchý provoz a nulová obava, jestli nastartujete a vyjdete z garáže. S elektromobilem prostě stisknete tlačítko a jedete, což ani u opečovávaného veterána se spalovacím motorem nelze brát jako samozřejmost. Tím druhým jsou pak nulové obavy z toho, že nám ty hezké, ale taky smradlavé věci někdo zakáže, nebo nám jejich vlastnictví alespoň co nejvíc znepříjemní. A třetí důvod, který považuji za velmi osobitý, je taky touha být IN. A to už nechám na vašem osobním posouzení.

Každopádně FIVA má jasno: „Přestavba historických vozidel se spalovacími motory na elektromobily není v souladu s definicí historického vozidla FIVA, ani nepodporuje cíl zachování historických vozidel a související kultury. Takto upravená vozidla přestanou být historickými vozidly.“ V oficiálním stanovisku dále najdete noticku, že FIVA chápe, že majitelé historických automobilů mohou toužit po tom, abych jejich auta byla ekologičtější, ale že důrazně doporučuje, aby všechny upravené změny byly vratné a aby všechny původní komponenty byly označeny, zadokumentovány a bezpečně uloženy. „Jen tak bude možné uvést vozidlo zpět do původního stavu a může se opět stát historickým automobilem,“ píše se v oficiálním prohlášení.

Pravda je taková, že se zatím všechny oficiální přestavby odehrávají (naštěstí) přesně v tomto duchu. Elektrický E-Type Concept Zero i Aston Martin Works DB4 Electric jsou plně reverzibilní a automobilky nabízejí zákazníkům možnost renovace i patřičného uskladnění původního motoru a převodovky. Většina konverzí (a to i těch u specializovaných firem) probíhá tak, že elektromotor nahradí původní motor a baterie jsou namontovány v prostoru převodovky, případně i palivové nádrže.

Foto: Jaguar

Po odklopení dlouhé nízké kapoty E-Typu zjistíte, že prostor pro šesti či dvanáctiválec vyplňuje elektromotor

Nicméně samozřejmě, že na trhu už jsou i firmy, které pro stavbu pseudoveteránů využívají nově postavené podvozkové platformy pro elektromobily a na ně jen posadí karoserii s interiérem, které se tváří patřičně historicky. Podobné konverze jsou nabízeny v Anglii, Německu, Francii a v USA, právě tam jen o ně zatím největší zájem. Ostatně věděli jste, že Arnold Schwarzenegger si nechal na elektřinu přestavět svůj milovaný Hummer H1? A zatímco elektrický E-Type či Aston Martin DB4 je spíš brán jako výstřednost pro opravdu bohaté zákazníky, tak ostatní přestavby by se klidně mohly dočkat masového rozšíření a právě k nim FIVA zaujala svoje stanovisko.

Takže já mám jasno. Otázkou je, jak to vidíte vy. Hlasujte v naší anketě, nebo se s námi o svůj názor podělte v diskuzi. 

HLASUJTE: Jaký je váš názor na přestavby veteránů na elektrický pohon?
Je to zajímavá možnost, líbí se mi to
12.8 %
Ne, absolutně nesouhlasím
71.6 %
Elektromobily jsou mi fuk
6.6 %
Dá se to vnímat jako jistá možnost úprav, takže za jistých okolností ano
9 %
Celkem hlasovalo 830 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama