Hlavní obsah

Jak se upravovaly komunistické Škodovky? Máme dobové ceníky!

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přišly vám české škodovky za komunistů nudné? V Německu na to měli řešení. Zajímavé úpravy přímo ze Škody Motorsport nebo od Auto Obermann, jednoho z nejdůležitějších prodejců automobilů značky Škoda v Německu.

Článek

Willi Obermann, majitel firmy Auto Obermann, nebyl jen obyčejným úspěšným prodejcem škodovek v Německu, ale za tovární tým Škoda závodil na okruzích. Úzce spolupracoval se závodním oddělením české automobilky, a tak láska k motorsportu, ale také rozšíření nabídky, ho dovedli k úpravám nových škodovek. A rozhodně bylo z čeho vybírat, nešlo pouze o zkrášelení různých modelových řad.

Foto: Archiv Garáž.cz

Podle dobových letáků je vidět, že se firma Auto Obermann soustředila na emkové stodvacítky, ale také na modely Rapid, Garde a nechyběla ano 130 RS, ale ta sloužila jako prezentační vůz pro úpravy motoru. Samotné úpravy byly povětšinou designové. Každý majitel si mohl svoji novou či starší škodovku dozdobit zadním spojlerem ve stylu závodní 130 LR, bočními prahy či předním a zadním nástavcem nárazníku. Spojlerů bylo hned několik velikostí a designů. Nejlepší na tom všem je, že Willi Obermann si všechny úpravy stavěl sám a nechával si je homologovat, aby šlo všechno zapsat oficiálně do technického průkazu vozidla.

Další část úprav už směřovala k technickým vylepšením vozidla. Od společnosti Koni si nechal udělat vylepšený podvozek, který dovoloval snížit karosérii o 50 mm vpředu a o 30 mm vzadu a k tomu se dodávaly tvrdší tlumiče. Společnost Sebring se zase starala o lepší výfukový systém s agresivnějším zvukem a lepším odvodem spalin, přičemž nakonec nechyběly ani vylepšení motoru zvedající výkon. Třeba taková vačka uměla přidat 8 až 13 koní navíc. A na kolik takové úpravy vycházely? Samotný přední spojler stál 220 německých marek, kompletní designový set vycházel na necelý tisíc marek. Za kompletní podvozek na model 105 S - 120 GLS jste museli zaplatit 1 070 DM. Sportovní vačka vyšla na 498 DM, litá kola Ronal 175 DM a pnumatiky Firestone pak 102 - 129 DM.

Foto: Archiv Garáž.cz

A takhle bychom mohli pokračovat dále. Jenže firma Auto Obermann šla ještě dál. Nezůstalo pouze u jednotlivých úprav, ale potencionálním zákazníkům chtěli ukázat, co jsou ze škodovek schopni dostat. Proto se na autosalónech ukázala závodní Škoda 130 LR/H (vyroben byl jediný kus a zničem při velké havárii) v sériové podobě nebo sportovní a přeplňovaný Favorit RS, který byl rovněž vyroben pouze v jediném kuse. Willi Obermann a jeho firma jsou velmi zajímavým zdrojem informací pro nadšence do automobilů značky Škoda. Postupně vám budeme přinášet další a další informace.

Reklama

Načítám