Hlavní obsah

Klimatizace bývá zdrojem bakterií a mikroorganismů v autě – Poradíme, jak ji používat a čistit

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Léto je v plném proudu a panují teploty, v nichž plno motoristů zapíná klimatizaci na plný výkon. A někdy jsou překvapeni, že nechladí, případně příšerně zapáchá zatuchlinou. Anebo nechladí a zapáchá zároveň. Nezbude než navštívit servis, ale běžnou údržbu klimatizace zvládnete i sami.

Článek

Během sezony je každoročně plno motoristů překvapeno, když jim klimatizace nechladí nebo extrémně zapáchá. Případně se jedná o kombinaci obojího. Údržba klimatizace je jedna z věcí, kterou plno lidí zanedbává. Takže jak na to?

Asi nejpoužívanějším způsobem „čištění“ či „dezinfekce“ klimatizace jsou různé spreje. Úmyslně uvádíme uvozovky, protože spíše se jedná o osvěžení interiéru auta než skutečné vyčištění klimatizace. Samozřejmě nevylučujeme, že nějaké dezinfekční schopnosti kvalitní spreje mít mohou, ale stoprocentního efektu takhle nikdy nedosáhnete.

Kdo však klimatizaci nechává pravidelně čistit profesionálně, tomu může sprej stačit. Používá se většinou tak, že u nastartovaného auta nastavíte nejnižší teplotu na ovládání klimatizace, nejvyšší rychlost ventilace, aktivujete vnitřní okruh a zapnete klimatizaci. Sprej se pak umístí mezi zadní sedačky a v zavřeném autě se nechá asi 10 minut působit.

Když sprej nestačí

Jakkoli je to účinná metoda k osvěžení ventilace, silně znečištěné klimatizace plné plísní to stejně nevyčistí a je potřeba zásah profesionálního servisu. Ačkoli se většinou neuvádí, že je nutné vyměnit kabinový filtr, je vždy lepší dát nový. U většiny běžných aut to zvládnete svépomocí a i filtr s aktivním uhlím stojí do 600 korun. Zpravidla se doporučuje měnit filtr jednou za dva roky nebo po 30 000 km. Pro lepší pocit ho klidně měňte jednou za rok. Nečistot je v něm vždycky dost.

Foto: Škoda Auto

Před zapnutím klimatizace se zamyslete, jestli si do kabiny nepošlete dávku plísní

Zejména pokud trpíte alergiemi, je čistota klimatizace a kabinového filtru nesmírně důležitá. Měňte pak filtr každý rok (nejlépe na jaře před začátkem sezony) a pravidelně přistupujte k důkladnému čištění klimatizace a celého systému ventilace.

Další možností částečného čištění a dezinfekce je aplikace speciálního čističe ve spreji pomocí hadičky do prostoru umístění kabinového filtru, který se samozřejmě musí nejprve vyndat. Sprej lze aplikovat také do výdechů ventilace. Je to pracnější řešení, ale pro dezinfekci při použití kvalitního čistícího spreje poměrně účinné. Extrémně znečištěné klimatizace ale ani toto nevyčistí.

Čištění ozonem a profesionální servis

V rámci velkého servisu klimatizace, který by mělo auto absolvovat jednou za dva roky, se provádí důkladné vyčištění systému a hlavně dezinfekce ozonem, který účinně likviduje bakterie a jiné mikroorganismy. K čištění ozonem se používá ozonový generátor, který se dá pro použití na interiéry aut pořídit od zhruba 3 000 korun. Samotný proces čištění ozonem probíhá podobně jako u spreje v uzavřeném autě, jen to trvá déle, zhruba půl hodiny.

Zároveň se kontroluje stav klimatizace, její funkce a hladina chladicího média. Tady hodně záleží na autě a značce a také náročnosti prací. Spolu s výměnou kabinového filtru stojí profesionální čištění klimatizace od zhruba 1 500 korun, ale klidně v závislosti na modelu a rozsahu práce můžete v servisu nechat i čtyři až pět tisíc. Nebo i víc. Po důkladném servisu klimatizace pak stačí každého půl roku koupit čisticí sprej a použít metodu jako v prvním kroku.

Jak používat klimatizaci?

Nevyhýbejte se používání klimatizace ani v chladném počasí a zimě. Pokud funguje správně, pomáhá odmlžovat skla a pomůže také s jeho rychlejším odmrazením, i když je motor studený. Právě nepoužívání klimatizace v zimě, kdy ji někteří řidiči třeba půl roku vůbec nezapnou, vede k jejímu zanášení a nepříjemnému zápachu zatuchliny.

V létě při vyšších okolních teplotách pamatujte na to, že nejsou zdravé přechody z vychlazeného auta do horkého prostředí venku. Při delší cestě není vyloženě špatné mít nastaveno v autě třeba 22 stupňů, i když je venku přes třicet, ale pokud plánujete zastávku, zvedněte teplotu tak, aby ten rozdíl nebyl vyšší než 7 stupňů.

Také zhruba pět minut před příjezdem do cíle klimatizaci vypněte a nechte foukat jen vzduch, ať se stačí výměník klimatizace vysušit proudem vzduchu zvenku. Nebudou se pak na něm tolik tvořit bakterie.

A ještě jeden detail: někteří lidé se vždycky vyděsí, když v létě najdou pod autem loužičku. Zpravidla se ale jen jedná o zkondenzovanou vlhkost z klimatizace, která cíleně odtéká ven. Je to normální a značí to, že klimatizace funguje správně a chladí.

Reklama

Související témata:
Načítám