Hlavní obsah

Jaguar XF Sportbrake 3.0 Diesel: K čertu s tradicemi

Foto: Petr Krab Jeřábek

Jaguar XF Sportbrake byl po modelu X-type druhým kombíkem od Jaguaru. Designově se fakt povedl

Že se vám při vyslovení slova jaguar ihned vybaví štíhlá silueta ladného kupé s protáhlou kapotou a světly zapuštěnými do ochranných plexiskel? Správný jaguar by měl navíc pohánět řadový šestiválec anebo sametově hebký dvanáctiválec, který se navíc energicky vytáčí. Žádná značka však nemůže žít z vlastní slavné historie do nekonečna. Revoluce bývají občas velmi potřebné.

Článek

A v Jaguaru k jedné velké změně na prahu nového milénia skutečně došlo. Může za ní jeden usměvavý Skot a jistý pan Tata pocházející až z Orientu. Firma Tata motors se objevila na scéně v roce 2008. To už se první hodně netradiční jaguar pyšnil v showroomech dealerů. Netvrdil bych, že model XF značku přímo zachránil z nejhoršího, ale pravdou jistě je, že se společnost Jaguar Cars pod vedením Fordu docela hledala.

Tradiční tvary nízké sportovní limuzíny XJ byly moderní na sklonku 60. let, v dobách, kdy jaguaru ještě šéfoval Sir William Lyons. Jaguar uměl udávat tempo vývoje. V 50. letech naháněl Ferrari v náročné Mille Miglia, protože se nebál zkusit tehdy velkou novinku, kotoučové brzdy. V Le Mans jaguar zvítězil hned sedmkrát, z toho od roku 1955 třikrát po sobě. Ale od vítězství úžasného XJR-12 ve fialových barvách tabákového výrobce Silk Cut si Jag v Le Mans příliš neškrtl. To se psal rok 1990. A za následné éry Fordu nevydělal ani libru. Šlo to s ním z kopce, potřeboval nové lidi s novými nápady.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Jaguar XF Sportbrake je ideálním rodinným dostavníkem na výlety do přírody

Ian Callum je tvář nového Jaguaru

Design přináší řád do chaotického světa tvarů. Ale bez chaosu by zanikl tvůrčí duch. Ian Callum se stal jednou z nejvýraznějších tváří britského automobilového designu. Měl odvahu zahodit tradiční retro styl, který jaguar razil po celá devadesátá léta. Geoff Lawson, který šéfoval designu před ním, vzkřísil barokní křivky v modelu S-type a přepracoval Ford Mondeo tak výrazně, že získalo nezaměnitelný jaguaří vzhled. Kupé XK jednoznačně navazovalo na léty osvědčené a krásné linky sporťáku E-type.

V roce 2007 se v Detroitu zčistajasna objevil koncept C-XF. Byl úplně jiný než předchozí jaguary, s úzkými protáhlými světlomety a výraznou velkou přední kapotou. Když se začalo XF prodávat, malinko mi připomínalo tehdejší zbrusu nové Mondeo. Teď poprvé v životě v XF sedím a zjišťuji, že jsem byl úplně vedle. Dříve jsem si jeho tvary totiž neprohlédl pořádně. Na prolisech přední kapoty se dají vystopovat znaky modelu MK2, zadní lampy mají na bocích stylizovanou šelmu. Vysoce lesklý černý povrch lišt i rámečku velké masky chladiče provedení „S“ se mi hodně líbí. To auto není žádné Mondeo v převleku. To bývával možná kdysi X-type, který byl dle dobové reklamy prvním jaguarem v ceně pod 20 tisíc liber. Na tu dobovou reklamu z roku 2001 si ještě pamatuji. Tehdy jsem v Anglii studoval a těch bilboardů tam tehdy viselo docela hodně. XF je nový Jaguar, lepší a zajímavější než ty předchozí.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Stylizované „S“ na zádi neznamená „Supercharded“, ale odkazuje na sportovní nádech provedení vozu

Pravý sportovní kombík

Varianta „Sportbrake“ přišla s prvním omlazením XF (X250) v roce 2012. Mohli jste si ho vybrat i v ryze sportovní verzi „S“, ale pod kapotou jste museli skousnout diesel. Kupodivu to příliš velká oběť nebyla. Sice bych si přál, aby už tehdy prodávali XFR i s mohutným osmiválcem přeplňovaným kompresorem, ale šestiválcový diesel byl víc než jen příjemným společníkem. Od prvního dne mne „jag“ začal překvapovat.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Interiér je kombinací černé kůže, alkantary a hliníkových dekorů. Krásný detail je vyjížděcí volič převodovky

Nasedám do interiéru, který je na všech důležitých místech obšitý kůží. Je pevná a příjemná na omak. Skoro vůbec nepodlehla zubu času. Vrchní část přístrojové desky, obložení dveří i sedadla jsou stále neporušena a nenesou známky opotřebení. Výplně polstrování sedadel tvoří syntetická Alcantara. Z podobného materiálu je i černá stropnice a boční sloupky. Interiér je i po pěti letech jako nový včetně všech tlačítek na palubě. Jen oloupaný umělý chrom na rámečku infotainmentu prozrazuje, kde se v Anglii šetřilo anebo spíš špatně otestovaný materiál před vpuštěním vozu do sériové výroby. Je to ale detail. Různě oloupané pogumované plasty, které bývají estetickou bolístkou většiny evropských ojetých aut, tu naštěstí nenalezneme.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Šelma připravená ke skoku je detail, který najdete na více místech. Třeba i na bocích zadních svítilen

Sedadlo řidiče se dá posunout takřka až k zemi a před očima mám relativně velký věnec volantu a dlouhatánskou kapotu. Je to pravý jaguar, pomyslel jsem si. Mercedes, bavorák, audina, to jsou všechno moc dobrá auta, ale Jaguar XF má v sobě cosi navíc. Ihned po usednutí za volant dovede navodit člověku fakt příjemnou náladu. Navíc jich na silnicích jezdí málo. S tlumeným brumláním volnoběhu šestiválce ohřívám motor. Při startování jsem si užil divadélko, kdy se vysune kruhový volič převodovky, ventilační mřížky se otočí kolem dokola a do kabiny začne proudit příjemný vzduch. Podsvícení je světle modré, decentní a dá se efektivně tlumit. Infotainment lze celý vypnout, aniž by vám dál nemohla hrát z reproduktorů oblíbená hudba. To auto je propracované v drobných detailech.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Prolis přední kapoty částečně navazuje na Jaguar MK2 z 60. let. Ale retrostyl je v tomto případě už pryč. XF je moderní

Jízdní vlastnosti a výborná převodovka

A jízda už vůbec nezklame. Naše testované XF má „jen“ pasivní tlumiče, má režim „dynamic“, který lehce upraví odezvu převodovky a reakci na plyn. Budete se možná divit, ale jezdil jsem na něj prakticky po celý test. Přišel mi svými reakcemi ideální k charakteru velkého sportovního kombíku. Motor nepodtáčel a velmi šikovně využíval rozsah všech osmi rychlostních převodů automatu ZF 8HP70. Tohle je přesně ten typ automatické převodovky, která způsobila ve třídě luxusnějších a sportovních aut doslova revoluci. Řadí jemně, když chcete, a umí být i velmi rychlá a efektivní, když řadíte pádly manuálně. Tahle převodovka se zasloužila o vymýcení manuálních převodovek z kategorie sportovních a luxusnějších aut. Zákazníci téměř výhradně chtěli tento osmistupňový automat. I v kategorii sportovních kupé dnes příliš manuálů není. Zrovna jsem koukal na evropský trh s ojetými kupé F-Type. Z více než osmi set nabídek je na trhu pouze třináct aut s manuální převodovkou. A to byste čekali, že u sporťáku se o možnost sešlapovat spojku dobrovolně tolik zájemců nepřipraví.

Jaga jsem protáhl mou oblíbenou okreskou a byl jsem překvapený, jak ty dvě tuny vážně zatáčejí. Řízení je sice pomalejší a uvolněnější než třeba u Alfy Romeo Giulia, ale měl jsem k němu plnou důvěru. A mamutí točivý moment turbodieselu se i na neideálních adhezních podmínkách přenesl na zadní nápravu. Auto nemá mechanický samosvorný diferenciál, ale když jsem z XF vyjížděl ze zatáček citlivě, šlo ho řídit přímo plynem a na výjezdu nechat záď i mírně sklouznout. Bylo to přesné, bezpečné a docela snadné. Najednou jsem nabyl jasného pocitu, že je tenhle Jaguar mým ideálem velkého sportovního kombi. Pětkový bavorák „F10“ se mi zdá komfortnější, ale méně komunikativní na volantu. Jiná výrazná konkurence mě ani nenapadá.

Foto: Petr Krab Jeřábek

Pod kapotou je motor Ford/PSA s označením AJD-V6. Najdete ho i u většiny podobně starých Land Roverů Discovery či Range Roverů

Celkové zhodnocení a pár rad před koupí

Každá legrace něco stojí. Jaguar XF se vyrábí už dvanáctým rokem a jeho aktuální generace (X260) dostala zbrusu novou karoserii. Vypadá hodně podobně, ale většina panelů je z hliníku a na autě najdete hromadu zajímavých vylepšení. První generace, kterou nám zapůjčilo AAA Auto, dostala facelift v roce 2012. Faceliftových aut, jako je náš bílý kombík, je na českém trhu jako šafránu. Sedany z prvních roků výroby s motorem AJD-V6 2.7 litru koupíte již od nějakých dvou set tisíc korun. Má to i svoje důvody.

Prvním problémem je pohonná jednotka. Ten diesel se sice povedl po stránce zvuku, kultivovanosti i výkonu. Jenže má problém s ložisky klikové hřídele a pokud se přidře anebo ve vzácnějším případě kliková hřídel rovnou praskne, máme neřešitelný problém. To se týká i Land Roverů, Range Roverů včetně některých velkých Peugeotů, kam se motor Ford „Lion“ vyrobený ve spolupráci s PSA montoval. Pozdější třílitr, který mám pod kapotou v testovaném autě, bohužel stále nebývá výrazně spolehlivější. Určitým vozům Jaguar měnil motory v rámci záruky. Jaguary XF sloužily i u britské dálniční policie. Tam jejich sláva netrvala příliš dlouho. Používaly se jen asi dva roky a dnes již u policie slouží „dálniční stíhače“ jiných značek.

Auta vyrobena mezi lety 2012-2015 jsou už daleko spolehlivější, co se týká drobností, se kterými se potýkaly první verze. Jim se občas samovolně otvíraly přihrádky u spolujezdce, které mají elegantní elektrické tlačítko místo běžného madla, tu a tam se zasekl motorek otočného mechanismu výdechů ventilace anebo přestal vyjíždět volič automatické převodovky ze středové konzole. Mnozí si stěžují i na neintuitivnost infotainmentu. Já si na něj však rychle zvykl. Jsou to spíše jen drobnosti, přesto jejich oprava nemusí vyjít jen na „drobné“. Zkrátka u Jaguaru XF bude ideální si raději připlatit za co nejnovější kousek.

Bude drahý na provoz, ale stejně bych se nechal zlákat. Poselství posledního blogu z úterý bylo, že pokud neradi s auty riskujete, raději na nákup pětileté ojetiny auta vyšší střední třídy zapomeňte. Kupte si zánovní auto nižší střední třídy a budete mít klid i plnou záruku výrobce. Jenže pokud máte auta rádi, chcete se vozit v něčem nevšedním, užít si dobrý výkon, pohon zadních kol, luxusní materiály i kvalitní audio soustavu, bude Jaguar XF velmi lákavou volbou. Od roku 2013 mají navíc všechny vozy Jaguar i Land Rover digitálně vedenou servisní historii, která je dostupná online. To vám pomůže alespoň v základní orientaci o historii vámi vyhlédnutého kousku. Co jiného říci závěrem, než že přeji šťastnou ruku při výběru, a já zas doufám, že jsem se s Jaguarem XF nesetkal zdaleka naposledy. Po několika dnech strávených za volantem už na něj rozhodně nepohlížím jen jako na navoněné Mondeo.

Jaguar XF 3.0D Sportbrake X250 (2012-2015)
Motorvznětový vidlicový šestiválec DOHC, 4 ventily na válec, přeplňovaný dvojicí turbodmychadel
Zdvihový objem2993 cm3
Výkon202 kW (275k) při 4000 ot./min.
Točivý moment600 N.m při 2000 ot./min.
Pohotovostní hmotnost1880 kg
Zrychlení 0-100 km/h6,5 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba palivaza celý test: 7,8 litrů / 100km

Reklama

Načítám