Hlavní obsah

Jaguar XF 200D AWD – Elegantní šelma na lovu

Foto: Jiří Čermák
13. 7. 2021

Důkladně modernizovaný Jaguar XF vyráží do boje se silnou německou konkurencí. Budou rozsáhlé úpravy a vylepšení spolu se skvělými jízdními vlastnostmi a charismatem britského gentlemana stačit na její porážku?

Článek

Jaguar – to jméno pořád zní skvěle a stále ho obestírá aura výjimečnosti. V lidech často budí dojem skutečné automobilové aristokracie na úrovni Maserati nebo Porsche spíš než Audi nebo BMW. I naživo z Jaguarů vyzařuje výjimečně silná osobnost na sto honů. A nemusí to být ani sportovní kupé se stovkami koní pod kapotou, platí to i pro „obyčejný“ střední sedan XF v relativně přízemní konfiguraci se čtyřválcovým dieselem.

Už z dálky působí luxusně a vytříbeně, jeho dynamický profil skutečně evokuje divokou šelmu s elegantními pohyby, akorát ve čtyřkolové podobě. Má prostě charisma, kterému se německé strohé a usedlé kočáry nedokážou vyrovnat. Také kabina vypadá výjimečně vkusně, zvlášť v této oranžovo-hnědé barevné variantě (oficiálně jde o interiér „olive tan“) s hliníkovými doplňky. Vyloženě zve k usednutí…

Foto: Jiří Čermák

Skvělé materiály, perfektní zpracování a špičkové technologie, ale především výjimečná atmosféra. Prostě Jaguar

Právě za volantem si nejvíc všimnete, jak se XF po modernizaci proměnilo – má nový 12,3palcový digitální přístrojový panel (nabízí lepší rozlišení a variabilnější zobrazení) i nový 11,4palcový infotainment (s přehlednějším layoutem a širší nabídkou online služeb a mobilní konektivity včetně bezdrátového zrcadlení smartphonů), nový volant a panel klimatizace s dotykovými tlačítky a také nový volič převodovky ne náhodou připomínající tlapu šelmy. Kabina tak působí moderněji a sofistikovaněji a hravě se může měřit se současnou německou prémiovou konkurencí.

Stejně konkurenceschopná je nabídka výbavy a jízdních asistentů: v kabině XF najdete například vyhřívaná a odvětrávaná sedadla s širokým elektrickým nastavením, prémiové hi-fi Meridian s výkonem 650 W a surround zvukem nebo digitální vnitřní zpětné zrcátko (to abyste měli lepší výhled vzad, můžete ho ale přepnout na klasické zrcátko), řízení vám bude usnadňovat systém nouzového brzdění, adaptivní tempomat kombinovaný s udržováním jízdy v pruhu a nesmí chybět ani pokročilý parkovací asistent s 360° kamerovým systémem.

Jenže řídit XF je taková radost, že si do toho nejspíš nebudete chtít nechat sahat – máte skvělý výhled do všech stran, cítíte se uvnitř vozu a snadno se s ním propojíte, řízení je báječně přímé, auto ochotně poslouchá, a vodit ho zatáčkami je tak jednoduše potěšením. Jaguar si vždy zakládal na dynamických vlastnostech svých aut a nové XF to potvrzuje – silnici se nesnaží dobít a podmanit, jako to dělají německá auta, spíš s ní spolupracuje. Pohodlně po ní klouže a vyhlazuje všechny nerovnosti, přitom ale zarputile drží stopu a obratně mění směr. Prostě se nezávisle na tempu pohybuje stejně ladně jako divoká kočka, po které je pojmenovaný.

Jen byste si možná přáli, aby měl pod kapotou jiný motor než dvoulitrový čtyřválcový turbodiesel. Ten je sice dost silný (vždyť disponuje výkonem 204 koní a 430 Nm), ukázkově efektivní (i díky mikro hybridnímu ústrojí jezdí průměrně za 6,5 l/100 km, aniž byste se museli omezovat) a skvěle sehraný s osmistupňovým automatem, ale pod plynem už je docela slyšet a jeho celkový charakter není nijak oslnivý. Jenže jedinou další volbou je jeho benzinový protějšek s výkonem 250 nebo 300 koní – vytříbený šestiválec už modernizované XF bohužel nenabízí.

Jinak ale Jaguaru XF charisma výjimečnosti nechybí, vlastně z něj stříká na všechny strany, těší řidiče a okouzluje kolemjdoucí. A to je dobře, protože mu budete muset odpustit třeba místy horší zpracování (nezakrytý vnitřek kufru je vážně ostudný), zpomalený infotainment a další drobné chyby, které by precizní Němci nepřipustili. Ale jde vážně jen o maličkosti, které vám zážitek za volantem XF bohatě vynahradí. Pořád je to prostě Jaguar.

Ceník XF začíná na částce 1 468 456 Kč, za kterou dostanete dvoulitrový turbodiesel s automatickou převodovkou a pohonem zadních kol, za čtyřkolku si musíte připlatit necelých 70 tisíc. Benzinový dvoulitrový čtyřválec můžete mít již za 1 504 272 Kč (250 koní a pohon zadních kol), resp. za 1 683 957 Kč (300 k a pohon všech čtyř kol). Za praktičtější verzi kombi (pojmenovanou Sportbrake) připlácíte necelých 90 tisíc korun.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu podél
Zdvihový objem1 997 cm3
Výkon150 kW (204 k) při 4 250 ot./min.
Točivý moment430 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 896 kg
Akcelerace 0–100 km/h7,8 s
Maximální rychlost230 km/h
Spotřeba (kombinace)5,5 l/100 km
Objem palivové nádrže66 l
Kola a pneumatiky225/45 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 962/1 982/1 456 mm
Rozvor2 960 mm
Objem zavazadlového prostoru510 l

Reklama

Sdílejte článek