Hlavní obsah

Jaguar F-Pace P400 – Univerzální a elegantní šelma

Foto: Jakub Deml

Model F-Pace byl historicky prvním SUV od Jaguaru. Konzervativní britští klasici nad ním možná dodnes ohrnují nos, nicméně tenhle model má automobilka v nabídce už od roku 2016 a těší se velké oblibě zákazníků. A my se vlastně ani nedivíme.

Článek

Tak zaprvé, F-Pace je vážně krásné auto a za tím si tentokrát stojíme, subjektivita nesubjektivita. Pro tentokrát o tom nehodláme polemizovat a už vůbec ne v případě námi testovaného kusu v příplatkové červené metalíze, která budí pozornost všude, kam přijedete. Na první pohled zaujme také velká maska chladiče nebo ostře řezané adaptivní diodové světlomety. Hezký je ale F-Type i zezadu či z boku. Úzká zadní světla odkazují ke sportovnímu F-Typu, na atraktivitě přidává autu také povedení zadní spoiler, červené třmeny brzd nebo dynamické blinkry.

Námi testovaný vůz nese příplatkový paket R-Dynamic, který dodává vozu ještě sportovnější vzhled. A ačkoliv je F-Pace zhruba stejně velký jako Volkswagen Touareg, působí na pohled mnohem kompaktněji. Není to žádný hromotluk, ale spíše vysportovaný švihák.

A stejně dobře jako zvenku vypadá F-Pace i uvnitř. Interiér je elegantní, vypadá hodnotně a je radost v něm trávit čas. Z materiálů dominuje hlavně kůže, kvalitně zpracované švy najdete nejen na sedadlech, ale i na palubní desce. Ve středu palubní desky je řidiči i spolujezdci k dispozici infotainment Pivi Pro s displejem o úhlopříčce 11,4 palce. Infotainment je graficky velmi zdařilý, vkusně zpracovaný a přehledný, trvá mu ale po nasednutí do vozu extrémně dlouho, než se spojí se spárovaným telefonem a celkově se trochu probere. Zase vás ale pokaždé uvítá nápisem, který se mění dle denní doby – tedy Dobré ráno, Dobré odpoledne nebo Dobrý večer – což je sice drobnost, ale potěší.

Foto: Jakub Deml

Ať už s Jaguarem přijedete kamkoliv, ostudu rozhodně neuděláte

Parádní je také odhlučnění kabiny a drobné detaily jako svíticí nápisy na zemi při otevření dveří nebo decentní nášivky na sedadlech „Est.1935 Jaguar Coventry“ odkazující na historii značky. Nehraje se tu ale jen na efekt, F-Pace nabízí také dostatek prostoru pro cestující, ale i slušný kufr o objemu 748 litrů (měřeno tzv. mokrou metodou). Pokud bychom kromě dlouhého spojování se spárovaným telefonem měli ještě něco vytknout, pak by to bylo snad jen nepříplatkové audio, které je oproti ostatním prvkům v kabině jen průměrné.

Ve výbavě vozu najdeme panoramatické střešní okno, vyhřívaný volant, vyhřívané čelní sklo, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, bezklíčový přístup, ventilování sedadel nebo třeba 360° parkovací kameru. Z asistenčních systémů pak nechybí adaptivní tempomat, sledování pozornosti řidiče, asistent jízdních pruhů nebo nouzové brzdění.

Foto: Jakub Deml

Interiér je krásné místo k životu

Když jsme u těch asistentů – znáte to, jak vás některé současné moderní vozy doslova tahají volantem za ruce při najetí na dělicí čáru? Tohle se v F-Pace neděje, spíše naopak. Asistent jízdních pruhů je spíše vlažnější a vlastně na něho nemůžete příliš spoléhat. Že by za vás F-Pace sám vybral táhlou dálniční zatáčku, na to rovnou zapomeňte. Ale k tomu ostatně tyto asistenty zatím ani sloužit nemají, i když to řada lidí ráda zkouší.

A nechybí zde ani asistenty jízdy v terénu. Jasně, většina F-Paců nikdy do žádného pořádného terénu nevjede, to víme všichni. Ale nezapomínejme, že Jaguar sdílí tyto technologie s Land Roverem, který je v oblasti luxusně-terénních vozů etalonem. Jinými slovy, asistent pro rozjezd do svahu nebo systém, který udržuje stálou rychlost v prudkých a kluzkých sjezdech, zde není jen na ozdobu a Jaguar je v terénu pravděpodobně mnohem schopnější, než na první pohled vypadá (zkoušeli jsme jen v lehkém terénu, kde neměl F-Pace ani šanci jakkoliv zaváhat).

Foto: Jakub Deml

V interiéru zaujmou pěkné detaily jako jsou nášivky odkazující na historii značky

Třílitrový šestiválec pod kapotou námi testovaného vozu nabízí pěkných 400 koní a 550 Nm. To je dostatek i pro větší SUV, jakým F-Pace je. Hbitosti auta pomáhá dvoukomorové turbodmychadlo, systém variabilního zdvihu ventilů, ale i elektrický kompresor. Výsledkem je akcelerace z nuly na sto kilometrů v hodině za 5,4 sekundy, maximální rychlost je pak elektronicky omezená na 250 km/h.

I když F-Pace s přeplňovaným třílitrem pod kapotou nabízí dostatek síly, auto není celkově nastavené nijak moc sportovně. Vlastně vás nenutí nijak divočit, spíše si libuje v pohodové jízdě s tím, že když za to potřebujete vzít, víte že koně tam jsou a rádi vám ve výstřelu kupředu pomohou. Podvozek je pohodlný, zároveň ale poskytuje dostatečnou jistotu i v rychleji projížděných zatáčkách.

Foto: Jakub Deml

Jaguar F-Pace je elegán, který to umí nejen na silnici, ale i v terénu

F-Pace nepůsobí navzdory svým rozměrům nijak těžkopádně, jezdí se s ním hladce a lehce, a i přes své dvě tuny hmotnosti netrpí nedotáčivostí. Kombinovaná spotřeba se nám během testu ustálila na 10,2 litru na sto kilometrů, což je mimochodem hodnota, kterou Jaguar udává i oficiálně (metodika WLTP). A dá se určitě dostat i pod ni.

Kdo by chtěl SUV od Jaguaru jako plnohodnotnou sportovní raketu, musí sáhnout po ostré verzi F-Pace SVR, která se svým pětilitrovým osmiválcem pod kapotou nabízí 550 koní a 700 Nm točivého momentu. Námi testovaný třílitr je spíše výkonným a praktickým univerzálem, který kromě výborně vyvážených jízdních vlastností nabízí eleganci a luxus za každých podmínek. A to rozhodně není málo.

Ceny Jaguaru F-Pace začínají na 1 450 473 korunách (na co zaokrouhlovat, že?). Za tyto peníze dostanete naftový přeplňovaný čtyřválec o výkonu 163 koní. Námi testovaná motorizace nesoucí označení P400 začíná na 1 890 647 korunách, se sportovním paketem R-Dynamic pak vyjde na 2 062 668 Kč. V nabídce je již také plug-in hybridní varianta s celkovým výkonem 404 koní, na kterou si připravte minimálně 1 910 250 Kč.

Technické údaje
Motorzážehový řadový šestiválec, uložený vpředu podélně
Zdvihový objem2 995 cm3
Výkon294 kW (400 koní) při 5 500 až 6 500 ot./min.
Točivý moment550 Nm při 2 000 až 5 000 ot./min.
Plněnídvoukomorovým turbodmychadlem + kompresor
Převodovkaosmistupňová automatická
Pohonvšech kol
Pohotovostní hmotnost2 028 kg
Akcelerace 0-100 km/h5,4 sekundy
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinovaná)10,2 l/100 km
Objem palivové nádrže82 litrů
Kola a pneumatiky265/45 R21
Rozvor2 874 mm
Rozměry (délka/šířka/výška)4 747/2 175/1 664 mm
Objem zavazadelníku748 litrů

Reklama

Související témata:
Načítám