Hlavní obsah

Jaguar chce vědět, kde jezdíte. Zaplatí vám za to

Foto: Jaguar Land Rover
3. 5. 2019

Všichni asi používáme různé chytré aplikace nebo navigace, které jsou více či méně v reálném čase schopny radit nám s dopravou nebo cestou. Ovšem zatím to všichni děláme zadarmo, čistě jen pro dobrý pocit, že jiným s naší informací pomůžeme. Koncern Jaguar Land Rover to chce ale změnit. Chce co nejpřesnější data a chce za to platit.

Článek

Existuje řada chytrých navigací, které jsou schopné nás varovat před kolonou, dopravní nehodou, dokonce i před policejní hlídkou. Jejich fungování je ale založeno na dobrovolnosti a chuti ostatních uživatelů tyto informace sdílet. Co kdyby ale automobilka za taková varování zaplatila? Nezní to špatně, což? Jen nesmíte zapomenout na to, že vlastně zcela dobrovolně odevzdáte automobilce veškeré údaje o tom, kde, kam a jak dlouho jezdíte.

A to je zatím asi jediný problém, se kterým se bude muset Jaguar Land Rover vypořádat. Výše zmíněné aplikace jsou svým způsobem anonymní, ale Jaguar Land Rover si veškerá sdílená data bude schopen spojit s konkrétní osobou. Firma totiž vyvíjí technologii takzvané inteligentní peněženky. Z té bude následně konkrétním řidičům za všechny potřebné informace vyplácet kryptoměnu IOTA, a to přes stejnojmennou platební síť.

Jaguar Land Rover bude po řidičích chtít, aby mu v aktuálním čase hlásili dopravní situaci, policejní hlídky, rozbité silnice nebo jen nečekaná zdržení. Za to všechno si budou moci řidiči vydělat, přičemž kryptoměnu takto získanou mohou používat na dobíjení elektromobilů, placení parkování, placení mýta a silničních poplatků nebo třeba i kávy na čerpací stanici. Kromě toho koncern plánuje platby zavést i za sdílené jízdy. Tato možnost je ale zatím jen ve fázi jednání.

Jaguar Land Rover chce tímto sdílením informací přispět ke své strategii „Destination Zero“, která má za cíl dosáhnout nulových emisí, nulových dopravních kolon a ideálně i nulové nehodovosti. K tomu se chce dopracovat pomocí komunikace mezi jednotlivými vozidly, které se tak navzájem budou informovat o kolonách či případných nebezpečných překážkách v provozu. Zároveň tak bude možné šetřit palivo nebo elektrickou energii, protože auto bude vědět, že za 200 metrů začíná kolona, tudíž začne zpomalovat včas a ne třeba na poslední chvíli jako by to udělal řidič.

Tím se také eliminuje možnost vzniku dopravní nehody. V současné době není jasné, kdy by mohl být tento systém zaveden do praxe, ale koncern ho již testuje. Už dnes jsou některá auta schopna sama za sebe komunikovat například s mýtnými branami, takže řidič nepotřebuje žádnou další speciální krabičku na mýto. Systém prostě platbu za průjezd automaticky odečte právě z té virtuální inteligentní peněženky.

HLASUJTE: Byli byste ochotni výměnou za kryptoměnu sdílet informace o své jízdě?
Ano
43.4 %
Ne
33.8 %
Klidně i zadarmo, když to pomůže ostatním
22.8 %
Celkem hlasovalo 198 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb