Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Hyundai Ioniq 5 je zatím nejpřesvědčivější elektromobil

Foto: Hyundai
24. 2. 2021

Korejská automobilka Hyundai má s elektromobilitou bohaté zkušenosti, vždyť první čistě elektrický Ioniq přišel na trh již před pěti lety. Nyní však s modelem Ioniq 5 vstupuje do zcela nové éry a ukazuje konkurenci, jak má vypadat správný moderní elektromobil.

Článek

Řekněme si to na rovinu, Ioniq 5 vlastně nepřináší nic radikálně nového – speciální EV skateboardovou platformu, výkonnou 800V architekturu, vzdušný interiér, sofistikované autonomní systémy nebo digitální zpětná zrcátka… Všechny tyto moderní prvky jsme už předtím někde viděli. Jenže většinou samostatně a pouze u hodně drahých aut. Nyní to Hyundai spojil všechno dohromady a vytvořil progresivní produkt, který přináší elektromobilitu ve své nejlepší podobě.

Tento moderní produkt má paradoxně trochu retro design inspirovaný hranatými tvary modelu Pony z roku 1975, zcela prvního sériově vyráběného vozu Hyundai. Díky tomu však Ioniq 5 se svým sebevědomým postojem a čistými plochami vypadá jako socha a modernost doplňují propracované detaily například ve formě pixelových LED světel. Koncepčně jde o hatchback trochu říznutý crossoverem, ale pojetí interiéru je prakticky velkoprostorové.

Zcela nová platforma E-GMP s dlouhým rozvorem (z celkové délky 4,6 metru činí rozvor celé 3 metry!) a bateriemi v podlaze vytváří obrovský vnitřní prostor, kterého designéři využili naplno. Palubní deska je tenká a nezabíhá do prostoru cestujících – není tu žádný středový tunel, který by vymezoval prostor, naopak podlaha je zcela plochá a středová konzole se může posouvat vpřed i vzad podle potřeby.

Foto: Hyundai

Kabina nového Ioniqu nabídne hodně příjemné prostředí

Přední sedačky se dají sklápět i do relaxační polohy, ty zadní jsou zase posuvné (o 140 mm) podle toho, jak moc si pasažéři v obou řadách chtějí být blízko. K tomu spousta prostoru do všech směrů (a 531 litrů pro zavazadla vzadu, přední kufr má objem 57 litrů u verze s pohonem zadních kol a 24 litrů u čtyřkolky) a samozřejmě panoramatické okno, abyste si nepřipadali jako zavření v plechovce sardinek.

Foto: Hyundai

Takhle ještě nepůjde cestovat, ale při čekání u nabíječky se tahle pozice sedadel bude určitě hodit

Nezapomnělo se ani na moderní technologie – vedle barevného head-up displeje s podporou rozšířené reality jsou tu dva 12“ displeje, jeden jako digitální přístrojový panel, druhý dotykový pro infotainment nabízející všechny dostupné možnosti mobilní a online konektivity. Na přání nabídne Ioniq 5 také digitální zpětná zrcátka, tedy zpětné kamery místo klasických zrcátek – jejich výhodou je lepší aerodynamika (pro nižší spotřebu a menší hluk) a lepší viditelnost díky potlačení mrtvých úhlů.

Foto: Hyundai

Prostor na zadních sedadlech by měl odpovídat autům vyšších tříd

Zcela nová „elektrická“ platforma E-GMP (která bude základem pro chystaný sedan Ioniq 6 a SUV Ioniq 7) využívá vysokovýkonnou 800V architekturu umožňující ultrarychlé dobíjení výkonem až 350 kW – pouhých 5 minut vám tak bude stačit na dobití 100 km dojezdu, nabíjení 0–80 % pak bude dílem pouhých 18 minut. Energii pro baterie bude generovat také střecha s integrovanými solárními panely.

Na výběr budou dvě baterie o kapacitě 58 kWh nebo 72,6 kWh v kombinaci s pohonem pouze zadních (jeden elektromotor), nebo všech čtyř kol (dva elektromotory, po jednom na každé nápravě). Nejrychlejší varianta (velká baterie, pohon všech kol) zrychlí na stovku za pouhých 5,2 sekundy, zatímco maratónská verze (velká baterie, pohon zadních kol) ujede na jedno nabití až 480 kilometrů. Volba je na vás…

Baterie 58 kWBaterie 72,6 kW
Pohonzadních kolvšech čtyř kolzadních kolvšech čtyř kol
Výkon170 k235 k218 k306 k
Točivý moment350 Nm605 Nm350 Nm605 Nm
Zrychlení 0-100 km/h8,5 s6,1 s7,4 s5,2 s
Maximální rychlost185 km/h

Novinkou Ioniq 5 je funkce V2L (Vehicle to Load) umožňující prostřednictvím portu o výkonu až 3,6 kW napájet libovolná zařízení z baterie vozu. To se vám může hodit na cestách nebo při kempování pro některé elektrospotřebiče, ale třeba také při připojení k elektroinstalaci domu (přes chytrý wallbox), kdy Ioniq může pomoci vykrývat odběrové špičky. Až budoucnost ukáže, jak moc bude tato funkce v praxi užitečná…

Ioniq 5 se také může pochlubit nejnovější generací jízdních asistentů, které už mají nakročeno k autonomnímu řízení – dokážou totiž například automaticky měnit jízdní pruh nebo přibrzďovat před zatáčkami.

Ioniq 5 tak v sobě kombinuje to nejlepší ze světa elektromobility a přináší to v jednom úhledném a velmi atraktivním balení v podobě produktu, který konkurenci ukazuje, že by měla ve vývoji trochu pohnout. Pokud vám to zní futuristicky, tak se připravte na šok – Ioniq 5 dorazí na trh už letos v létě (hned následující rok přijde Ioniq 6 a Ioniq 7 bude následovat v roce 2024). Jsme velice zvědaví, jaká na něm bude viset cenovka…

Reklama

Sdílejte článek