Hlavní obsah

Formulová zastávka v boxech s trochou akrobacie

Foto: Super Formula
25. 6. 2019

Být závodním mechanikem je pořádná dřina, na složité úkony máte jen zlomek času a musíte je provést naprosto dokonale, jinak pokazíte týmu celý závod. A aby to mechanici v japonském závodním seriálu Super Formula neměli tak jednoduché, musí si u toho střihnout ještě trochu akrobacie.

Článek

Práce závodních mechaniků při zastávkách v boxech je prostě koncert, dokonale nacvičená souhra úkonů, kde má každý nejen jasné místo a určenou činnost, ale i přesně definované pohyby, jak ji vykonat (v zájmu absolutně bezchybné souhry je trénují dlouho před závodem).

Všechno je to o optimalizaci, protože čas ušetřený v boxech znamená při závodech hodně, někdy se dokonce se soupeři bojuje o pořadí. Nejlépe to mají zmáknuté borci z F1, královny motorsportu (i když ani jim to občas nevyjde). Tam dokážou připravit monopost na další stint za pouhé dvě sekundy!

Jenže v boxech Formule 1 je na jediné auto připravených hned 25 mechaniků, každý s jedním jediným (jednoduchým) úkolem. Navíc se tam nečerpá palivo. O pořádný kus náročnější to mají mechanici z americké okruhové série NASCAR (už tento víkend se pojede v ČR!), kde se kolem auta pohybuje pouze 6 mechaniků, kteří nejdřív přezují jednu stranu auta a pak druhou, do toho jeden mechanik čerpá do auta palivo (z nádoby, co má na rameni!).

To ale není nic proti japonské závodní sérii Super Formula, kde u auta zasahuje pouze 5 mechaniků, z nichž jeden má na starosti lízátko (čili signalizaci závodníkovi, kdy může vyjet) a druhý čerpá palivo. Zbylí tři musí oba konce auta zvednout na zvedácích, postupně vyměnit všechna čtyři kola a auto ze zvedáků zase shodit. Při tom musí jeden z nich dokonce akrobaticky přeskočit přes celý čumák monopostu!

Vypadá to trochu zběsile, ale má to svou jasnou logiku – mechanici se postupně pohybují kolem auta v kruhu a v klíčové fázi by mechanik nazouvající kola musel obíhat celou příď i se zvedákem, což by stálo cenné sekundy. Daleko rychlejší cestou je přehoupnout se přes příď – jen si musíte dát pozor, abyste u toho neulomili přední křídlo. Hodně týmů už práci svým mechanikům alespoň částečně usnadňuje nasazením robotického zvedáku k přední části vozu, čímž odpadne jedna činnost. Tady máte na videu (s anglickým komentářem) kompletní rozbor všech činností mechaniků ve zpomaleném tempu.

Jak vidíte, závodní mechanici mají hodně náročné povolání a rozsah jejich schopností nebere konce – teď k nim přibyla i akrobacie. Zcela samostatnou kapitolou jsou pak mechanici v rallye a vytrvalostních závodech, protože ti musí v šibeničních časech často přestavět půlku závodního auta. Ale o tom jste si u nás už mohli přečíst

autowebAUTOWEBaUtOwEb