Hlavní obsah

Ford Mustang Mach-E – známé jméno, zcela nové pojetí

Foto: Ford

Ford Mustang Mach-E

Ještě nedávno byl trh elektromobilů pole neorané, nyní se však rychle plní silnou konkurencí, mezi kterou už zase začíná být nelehké se prosadit. Ford tak pro svůj první pokus vsadil na inspiraci nejznámějším modelem a převedl ho do nového tisíciletí.

Článek

Přivítejte Mustang Mach-E, první samostatný elektromobil Fordu. Jeho design se hodně nechává inspirovat současnou podobou legendárního osmiválcového kupé Mustang, ale pojetí je zcela odlišné – jde o čtyřdveřový crossover. To zní jako velmi cynické marketingové cvičení, které Ford zcela nedávno předvedl na crossoveru Puma

A taky z velké míry je, ale na druhou stranu je výsledkem pohledné, 4,7 metru dlouhé auto, které by se mohlo dobře prodávat – a o to jde u aut především. Mach-E si z Mustangu bere jeho zamračený výraz, svalnaté tvary vyboulené kapoty i vytažených blatníků, splývající záď ve stylu Fastback a typická koncová světla z pruhů. Jenže přední maska je u Mach-E zaslepená, pod linii střechy se schovají čtyři dveře a hlavy čtyř cestujících a zadní světla mají speciální světelný ocásek. Je to jako klasická rocková skladba zmixovaná mladým DJem do moderní elektronické podoby – pamětníci originálu si drbou hlavu, ale mladší generace jásá.

Foto: Ford

Postoj je úplně jiný, ale některé svaly zůstaly, stejně jako zadní světla

V kabině podobnost s Mustangem začíná a končí u znáčku běžícího koně na středu volantu, zbytek interiéru pak silně připomíná Teslu. Především tím gigantickým centrálním dotykovým displejem infotainmentu (úhlopříčku má 15,5 palce), který doplňuje menší informativní displej o úhlopříčce 10,2 palce přímo před řidičem. Absence klasického motoru pak znamená, že se k dostatečně velkému zadnímu zavazadelníku (402 litrů) přidá ještě další stolitrový prostor pro bagáž, skrytý pod přední kapotou.

Foto: Ford

Praktický zavazadelník vpředu pojme dalších 100 litrů

Technika má samozřejmě taky blíž k Tesle než k Mustangu. Základem je speciální šasi s bateriovým balíkem v podlaze a jedním či dvěma elektromotory. Konkrétních kombinací bude několik. Základem je buď malá (standardní dojezd – 288 článků a kapacita 75,7 kWh) nebo velká (prodloužený dojezd – 376 článků a kapacita 98,8 kWh) baterie. Právě podle baterie se řídí i hmotnost, sahající od 2 do 2,2 tuny.

Nezávisle na baterii je pak k dispozici pohon pouze zadních kol, případně všech kol, kdy dostane každá náprava svůj elektromotor. Výkony sahají v závislosti na verzi a výbavě od 255 koní a 414 Nm točivého momentu, až po 332 koní a 565 Nm. To ovšem jenom do chvíle, než začátkem příštího roku dorazí na trh varianta GT Performance. Ta totiž přinese hned 459 koní, 830 Nm a zrychlení z nuly na sto za přibližně 3,5 sekundy. Ať už se nám to líbí nebo ne – to jsou hodnoty, na které současný osmiválcový Mustang nestačí.

Foto: Ford

Interiér je spíše z Tesly než z Mustangu

A co strašák jménem dojezd? Taky ten se hodně liší podle zvoleného ústrojí a výbavy. Základní verze s menší baterkou, ovšem doplněná pohonem všech kol, zvládne na nabití jen nějakých 340 kilometrů. Na druhé straně je pak dobře vybavená varianta Premium s velkou baterkou, ovšem pro změnu jen s pohonem zadních kol, a ta už zmákne přes 480 kilometrů. Nejvyšší nabíjecí výkon, který půjde do Mustangu Mach-E „hrnout“, dosahuje 150 kW. Na nejrychlejší nabíječce tak Mustangu přibývá dojezd tempem 76 kilometrů za 10 minut.

Foto: Ford

Zejména silné verze docela poletí - nemluvě o vysokém točivém momentu, dostupném kdykoliv. Rychlost je však vždy omezena na 180 km/h

Tajně doufáme, že použití jména Mustang bude pro vývojáře natolik zavazující, že Mach-E dají do vínku dostatečně sportovní jízdní vlastnosti, precizní ovladatelnost a hbitost nejen v přímce, ale i v zatáčkách, abychom se za volantem mohli trochu pobavit. Jaguar I-Pace i Porsche Taycan už ukázali, že elektromobil vážně nemusí být jen nudný dopravní prostředek, ale může jít o skutečně řidičský nástroj.

Primárně je však Mustang Mach-E typický halo car, nepřehlédnutelné auto, které má strhnout pozornost k Fordu a jeho další vlně rozumnějších elektrifikovaných modelů – aktuálně dostupných plug-in hybridů i připravovaných elektromobilů, které brzy vtrhnou na trh. A jako takový funguje Mach-E naprosto perfektně. Uvidíme ještě, jak si povede na silnici…

Na úplný konec by se slušelo zveřejnit i ceny. Mustang Mach-E bude na trhu startovat od nějakých 900 tisíc korun, ačkoliv zaváděcí limitovaná edice First vyjde přibližně na dvojnásobek.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama