Hlavní obsah

Ferrari 365 GTB – musela se před ním sklonit i slavná Miura

Foto: RM Sotheby's

Ferrari 365 GTB/4 Berlinetta, známé také pod přezdívkou Daytona, je dnes sběratelským unikátem, zvlášť v evropské specifikaci. Ve své době se však nezaleklo ani takového Lamborghini Miura – 365 GTB byla tehdy nejrychlejším autem světa

30. 4. 2019

Píše se rok 1968 a automobilka Ferrari představuje na pařížském autosalonu vůz, který se má zásadním způsobem zapsat jak do historie automobilky, tak do historie automobilového průmyslu samotného. Oproti konkurenčnímu Lamborghini Miura P400 se stále sveřepě drží klasické a osvědčené koncepce s motorem vpředu – prý nebylo třeba uložení motoru měnit.

Článek

A vyplatilo se. S výkonem 352 koní byla 365 GTB/4 Berlinetta, jak znělo její celé jméno, více než rovnocenným soupeřem pro Lamborghini Miura, přičemž se dokázala na stovku rozjet za skvělých (na svou dobu) 5,5 vteřiny, a pokračovala až na 280 km/h. Čímž mimochodem Lamborghini zhruba o 5 km/h překonávala. Poměrně rychle pak byla 365 Berlinetta překřtěna na „Daytonu“, a sice po triumfu Ferrari v 24h závodě v americké Daytoně v roce 1967, když značka získala první tři místa v cíli.

Foto: RM Sotheby's

Ladné křivky modelu 365 GTB velmi dobře odolávají zubu času

Tento konkrétní kus s číslem šasi 13183 byl vyroben v roce 1970 v lákavé kombinaci červené barvy (konkrétně „Rosso Chiaro“) s černým interiérem. Jde o evropskou verzi s předními světly zakrytými plexisklem, což je poznávací znak modelů z prvních let výroby. Kus je lákavý zejména proto, že má luxusní výbavu jako rádio, elektrická okna, litá kola Cromodora, a hlavně tolik žádanou tovární klimatizaci.

Auto setrvalo v rodné Itálii do roku 1973, kdy bylo prodáno do USA. Pak poměrně hodně cestovalo, z Itálie totiž bylo prodáno nejdřív do New Yorku, poté na Floridu, posléze dokonce do Springfieldu ve státě Missouri. V roce 1995 se podívalo do slunné Kalifornie, odkud putovalo ke sběrateli do Japonska. Na autě bylo také provedeno pár změn jako čalounění a kola, ale právě japonský sběratel byl sečtělý a vrátil auto do původního stavu, tak jako když bylo vyrobeno.

V roce 2018 byla tato 365 GTB převezena do Londýna, kde podstoupila ještě pár drobných „úprav“ jako je výměna brzdové kapaliny a přimontování původního volantu s dřevěným límcem. Teď, když je téměř v plně původním stavu, může hrdě nosit certifikát Ferrari Classiche, a jediný větší servisní zásah byla výměna převodovky, motor je však zcela původní. Není potom divu, že takto zachovalý kus byl v aukční síti RM Sotheby’s vydražen za 635 tisíc eur, tedy 16,3 milionu korun.

autowebAUTOWEBaUtOwEb