Hlavní obsah

Evropské auto roku 1975: Citroën CX

Foto: Citroën

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po necelých dvaceti letech od uvedení legendárního Citroënu DS představila francouzská automobilka se šípovým ozubením ve znaku další designové překvapení. Nový Citroën CX se brzy stal obrovským obchodním úspěchem, zvítězil v soutěži Evropské auto roku 1975 a byl posledním „opravdovým“ Citroënem.

Článek

Příběhu Citroënu CX se začal psát na sklonku šedesátých let, když automobilka zahájila vývoj „Projektu L“, kterým chtěla nahradit avantgardní ikonu DS. Ohromující „Bohyně“ byla na trhu skoro dvě desetiletí, ale zastarávala jen pomalu, protože i po takové době měla v některých ohledech náskok před konkurencí. V Citroënu si však uvědomovali potřebnou změnu a rozhodli se navázat na úspěchy DS modernějším modelem.

Citroën CX byl představen na Pařížském autosalonu 1974 a okouzlil laickou i odbornou veřejnost nadčasovými elegantními tvary charakteristickými pro francouzskou značku. Označení modelu se inspirovalo koeficientem odporu vzduchu a bylo velmi výstižné, protože Citroën používal testování ve větrném tunelu po mnoho let a uhlazená karoserie z pera automobilového návrháře a umělce Roberta Oprona se chlubila hodnotou 0,36.

Foto: Volkswagen

Nástupce legendárního Volkswagenu Brouk se v Evropském autě roku 1975 umístil na 2. místě

Novější Citroën CX byl kratší než odcházející DS, ale přitom poskytoval více vnitřního prostoru pro posádku. Ani následovníkovi DS nechybělo vylepšené hydropneumatické odpružení se samostatnými jednotkami pro každé kolo a samočinným vyrovnáváním vodorovné polohy. Standardní výbavou byla čtveřice dvouokruhových kotoučových brzd s vnitřním chlazením vpředu, omezovačem tlaku vzadu a parkovací brzdou zachycující poháněná přední kola.

Sériová výroba byla zahájena v srpnu 1974 a novinářská premiéra se odehrála 28. srpna v Laponsku. Motoristické novináře nejnovější Citroën zaujal natolik, že jej odborná komise zvolila Evropským autem roku 1975. Citroën CX bojoval o vítězství s první generací Volkswagenu Golf a hatchbackem Audi 50, sourozencem menšího Volkswagenu Polo. Vítězství francouzského kandidáta zajistilo spojení moderní aerodynamické karoserie s komfortními jízdními vlastnostmi.

Foto: Audi

Audi 50 bylo sourozencem Volkswagenu Polo a v anketě Evropské auto roku 1975 se umístilo na 3. místě

Citroën CX oslovil jak stávající majitele vozů této značky, tak nové zákazníky. Na evropském trhu se těšil senzačnímu zájmu, v nejúspěšnějším roce 1978 se prodalo přes 150 tisíc aut a 30. října 1987 opustil výrobní linku miliontý kus. Produkce s modernizacemi pokračovala až do roku 1991 a celkem bylo vyrobeno 1 170 645 exemplářů. CX se zapsal do historie značky jako poslední opravdový Citroën.

Automobilka totiž čelila finančním problémům poté, co investovala obrovské peníze do neúspěšného vývoje nespolehlivého a žíznivého rotačního motoru podle původní koncepce Felixe Wankela. Úspěšné nebylo ani spojení s Maserati a automobilku s dvojitým šípem zachránil Peugeot, který kapitálově vstoupil do společnosti v dubnu 1976. Tímto spojením vznikl francouzský koncern Groupe PSA.

Jaký z finalistů ankety by byl vaším vítězem?
Citroën CX
91 %
Volkswagen Golf
6,3 %
Audi 50
2,7 %
Celkem hlasovalo 2263 čtenářů.

Reklama

Načítám