Hlavní obsah

Evropské auto roku 1972: Fiat 127

Foto: Fiat

Italský Fiat je nejúspěšnější automobilkou v prestižní anketě European Car of the Year. Historicky první vítězství získal v ročníku 1967 s Fiatem 124, druhé vítězství ukořistil v ročníku 1970 s inovativním vozem 128 a v roce 1971 se zapsal do dějin soutěže jako první trojnásobný vítěz. V Evropském autě roku 1972 zvítězil s malým lidovým modelem 127.

Článek

Fiat na přelomu šedesátých a sedmdesátých let představoval jeden úspěšný model za druhým a nový model 127 nebyl výjimkou. Duchovní nástupce Fiatu 850 se představil veřejnosti v dubnu 1971 a byl prvním hatchbackem automobilky v nejmenší kategorii moderních supermini. Elegantní karoserii „stodvacetsedmičky“ navrhl Pio Manzù, občanským příjmením Manzoni, který se oficiálního odhalení svého nejnovějšího díla bohužel nedožil. V březnu 1969 zahynul při autonehodě.

Foto: Renault

Renault 15/17 byl kupé verzí Renaultu 12 a představil se na Pařížském autosalonu 1971

Fiat 127 se nejprve prodával jako dvoudveřový hatchback s výklopným víkem pod zadním oknem pro přístup do zavazadlového prostoru, ale největší úspěch slavil po modernizaci v následujícím roce. Ve Fiatu přepracovali záď 127 a z vozu se stal praktičtější „třídveřák“ s větší variabilitou díky sklopné lavici zadních sedadel. Fiat opět předběhl dobu a nabízel jeden z nejprodávanějších automobilů na evropském trhu.

Obrovskému obchodnímu úspěchu pomohlo i vítězství v soutěži Evropské auto roku 1972. Svým vítězstvím se Fiat 127 rovněž zasloužil o to, že se z turínské automobilky stal první výrobce automobilů, kterému se povedlo vyhrát ve třech ročnících, a to v časové ose pouhých šesti ročníků. Odborné komisi motoristických novinářů se nejvíce líbila moderní technika inspirovaná větším Fiatem 128, prostorný interiér a povedené jízdní vlastnosti.

Foto: Mercedes-Benz

Ani elegantní design a 3,5litrový osmiválec nepomohly Mercedesu-Benz 350 SL k vítězství

Ve finále ročníku 1972 se Fiat 127 musel vypořádat s konkurenčním Renaultem 15/17 a Mercedesem-Benz 350 SL. V soutěži však nasbíral celkem 239 bodů a s velkým náskokem se stal nezpochybnitelným vítězem soutěže. Sportovnější Renault získal druhé místo se 107 body a luxusní kabriolet od Mercedesu se umístil až třetí s 96 body.

Životní cyklus Fiatu 127 pokračoval uvedením luxusnější výbavy Deluxe a v dubnu 1974 opustil továrnu v Mirafiori miliontý vůz. V květnu 1977 byla uvedena do výroby druhá série a v roce 1981 se do prodeje dostala poslední třetí série. V roce 1983 byla stosedmadvacítka nahrazena modernějším Fiatem Uno, přičemž i nadále pokračovala licenční výroba ve Španělsku, Polsku a Latinské Americe.

Jaký z finalistů ankety by byl Vaším vítězem?
Fiat 127
66 %
Renault 15/17
9,4 %
Mercedes-Benz 350 SL
24,6 %
Celkem hlasovalo 701 čtenářů.

Reklama

Sdílejte článek
Související témata:
Fiat 127