Hlavní obsah

Epidemie SUV přichází, necháme se zahubit?

Foto: Archiv Garáž.cz
8. 5. 2017

Celý svět řeší ekologii, ochranu životního prostředí a problém s místem, ale všechny automobilky nám přitom servírují stále větší množství vozů kategorie SUV. Tedy velkých, nemotorných a žravých. Zahubí nás?

Článek

Je to hodně zvláštní a nelogické, ale je to tak. Ze všech stran slyšíme, jak je kategorie SUV úspěšná a jak roste magickou rychlostí. Už se nedostává do popředí jen v USA, ale pomaličku a jistě si začíná získávat lidi také v Evropě i Číně. Prostě se prodává čím dál více aut se zvýšeným podvozkem. On by to asi nebyl problém, kdyby se zároveň s tím neřešila ekologie a životní prostředí. Každá automobilka bojuje s každým gramem CO2, který její auta vyprodukují. Snížení byť o jediný gram ušetří milióny euro.

Foto: Archiv Garáž.cz

Místo toho, aby se zmenšovalo, auta byla lehčí, a tím se snižovaly emise, tak tady máme větší auta, která jsou výrazně těžší a tím pádem mají vyšší spotřebu. A pozor, nejde tady pouze o ekologii. Zkuste si s takovým automobilem kategorie SUV zaparkovat na místech, která pro tento účel byla vyrobena třeba před deseti lety. Třeba v centru města, tam je problém s takovým BMW X5 nebo i Škodou Kodiaq zaparkovat. Těžká auta také ničí naše silnice, které stát neustále opravuje. No a s tím souvisí i méně prostoru na silnicích. To ani nemluvím o prostornosti, která je u vozů kategorie SUV často menší, než v případě osobních vozů kategorie kombi.

Foto: Archiv Garáž.cz

Z vozů kategorie SUV se stává epidemie, která se nepříjemně rozšířuje po celém světě a zůstává otázkou, do jakých rozměrů se rozroste. Máme trošku obavy, že ji nedokážeme zastavit. Pomalu nám mizí auta běžných kategorií. Nedávno jsme četli zprávu o tom, že už se neobjeví tradiční Fabie Combi, kterou nahradí nějaký crossover. A to nebude jediné auto, které zmizí z našich silnic. Nás to vyloženě mrzí, protože klasická auta jsou ve všech ohledech lepší a výhodnější. Nejen, že nabídnout lepší obratnost, jízdní vlastnosti a nižší spotřebu, ale uvolní silnicím, tolik neničí nově položený asfalt a ještě lépe využijí místa na parkování.

Foto: Archiv Garáž.cz

Když jsem přemýšlel nad tím, proč mají lidé takový zájem o vozy kategorie SUV, přišel jsem pouze na jednu jedinou věc, která je navíc relativní. Všichni skloňují slovo bezpečnost. Ano, z určitého pohledu by se dalo říci, že vozy kategorie SUV jsou bezpečnější, ale to platí pouze v případě, že do nich nabourá o něco menší vůz. Každopádně kupovat nové auto pouze s argumentem toho, co když do mě někdy někdo nabourá, mi přijde postavené na hlavu. Navíc přeci by měl každý jezdit tak, aby se účastníkem nehody nestal. Pokud bychom se navíc takhle rozhodovali všichni, tak tady budeme mít pouze SUV a za nějakou dobu budeme od automobilek chtít auta o velikosti dodávek a za pár desítek let budeme všichni řídit kamion nebo tank. Je opravdu zvláštní, že u koupi nových aut jen málo lidí uvažuje racionálně a pořizuje si auto podle opravdových potřeb, místo aby se nechalo obalamutit agendou a sliby automobilek, které na prémiových SUV samozřejmě víc vydělávají. O zisk jde v první řadě. I proto se tohoto trendu jen tak nezbavíme.

Reklama