Článek
Vzpomínáte si, když se syn Ferdinanda Piëcha, rakouského inženýra a bývalého šéfa Volkswagenu, odvážil vstoupit do automobilového průmyslu a na Ženevském autosalonu 2019 představil koncept elegantního elektrického grand toureru Mark Zero EV? Mladý Piëch se nevzdává, pokračuje ve stopách dnes již zesnulého otce a připravuje svůj projekt na uvedení na trh.
V nejnovější fázi vývoje se luxusní dvoumístné kupé jmenuje Piëch GT a s elegancí podobnou britským exkluzivním vozům má přibližnou velikost jako Porsche 911, které je nejvhodnějším konkurenčním autem pro srovnávání, protože zakladatel značky Toni Piëch je pravnukem Ferdinanda Porsche.

Kupé Piëch GT je podobně velké jako Porsche 911, ale vzhledem připomíná Aston Martin
Díky proporcím s dlouhou kapotou a krátkou zádí však Piëch GT připomíná spíše Aston Martin Vantage a se slušivými uhlazenými liniemi pokračuje v tradičním stylu luxusních GT, aniž by upoutával pozornost na svůj čistě elektrický pohon. Při porovnání s původním konceptem Mark Zero EV je pak jasně vidět, že došlo pouze k minimálním designovým změnám.
Elektrické hnací ústrojí vozu se skládá z jednoho elektromotoru vpředu a dvou elektromotorů vzadu se systémovým výkonem 600 koní. To podle společnosti stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 3 sekundy, ale to zároveň může být jen střízlivý odhad – s pohotovostní hmotností okolo 1 800 kilogramů je Piëch GT výrazně lehčí než většina elektromobilů.

Interiér jistě nabídne skvělý luxus, ale na jeho odhalení si ještě musíme počkat
Piëch uvádí, že takto nízké hmotnosti dosáhli díky lehké technologii „pouch cell“ od čínské společnosti Desten – akumulátory s kapacitou 75 kWh jsou lehčí, lépe chlazené a nabíjejí se rychleji než konvenční alternativy. Společnost také říká, že se GT zvládne nabít z nuly na 80 procent za pouhých osm minut na každé nabíječce typu CCS2 a s plně nabitou baterií ujede až 500 kilometrů.
Ve voze jsou akumulátory umístěny v oblasti zadní nápravy, nikoli na podlaze, čímž inženýři zajistili dobré rozložení hmotnosti 40:60 a umožnili nízkou polohu sedadel v interiéru. Architektura vozu je zcela flexibilní a je snadno přizpůsobitelná pro další aplikace – Toni Piëch již odhalil, že jeho společnost pracuje i na elektrickém SUV a sportovním sedanu. Platforma je navíc dostatečně univerzální, aby v budoucnu dokázala pojmout vodíkový pohon.
Od roku 2024 bude Piëch GT vyrábět zatím nejmenovaný evropský výrobce v plánovaném počtu 1 200 vozů ročně a v prvním roce výroby se bude prodávat na trzích v Evropě, Spojených státech amerických a Číně. O cenách se zatím nemluví, ale spekulovaná částka přesáhne 2 miliony korun a bude konkurovat vyšším modelům Porsche 911.