Článek
Vzpomínáte si, když se syn Ferdinanda Piëcha, rakouského inženýra a bývalého šéfa Volkswagenu, odvážil vstoupit do automobilového průmyslu a na Ženevském autosalonu 2019 představil koncept elegantního elektrického grand toureru Mark Zero EV? Mladý Piëch se nevzdává, pokračuje ve stopách dnes již zesnulého otce a připravuje svůj projekt na uvedení na trh.
V nejnovější fázi vývoje se luxusní dvoumístné kupé jmenuje Piëch GT a s elegancí podobnou britským exkluzivním vozům má přibližnou velikost jako Porsche 911, které je nejvhodnějším konkurenčním autem pro srovnávání, protože zakladatel značky Toni Piëch je pravnukem Ferdinanda Porsche.
Díky proporcím s dlouhou kapotou a krátkou zádí však Piëch GT připomíná spíše Aston Martin Vantage a se slušivými uhlazenými liniemi pokračuje v tradičním stylu luxusních GT, aniž by upoutával pozornost na svůj čistě elektrický pohon. Při porovnání s původním konceptem Mark Zero EV je pak jasně vidět, že došlo pouze k minimálním designovým změnám.
Elektrické hnací ústrojí vozu se skládá z jednoho elektromotoru vpředu a dvou elektromotorů vzadu se systémovým výkonem 600 koní. To podle společnosti stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 3 sekundy, ale to zároveň může být jen střízlivý odhad – s pohotovostní hmotností okolo 1 800 kilogramů je Piëch GT výrazně lehčí než většina elektromobilů.
Piëch uvádí, že takto nízké hmotnosti dosáhli díky lehké technologii „pouch cell“ od čínské společnosti Desten – akumulátory s kapacitou 75 kWh jsou lehčí, lépe chlazené a nabíjejí se rychleji než konvenční alternativy. Společnost také říká, že se GT zvládne nabít z nuly na 80 procent za pouhých osm minut na každé nabíječce typu CCS2 a s plně nabitou baterií ujede až 500 kilometrů.
Ve voze jsou akumulátory umístěny v oblasti zadní nápravy, nikoli na podlaze, čímž inženýři zajistili dobré rozložení hmotnosti 40:60 a umožnili nízkou polohu sedadel v interiéru. Architektura vozu je zcela flexibilní a je snadno přizpůsobitelná pro další aplikace – Toni Piëch již odhalil, že jeho společnost pracuje i na elektrickém SUV a sportovním sedanu. Platforma je navíc dostatečně univerzální, aby v budoucnu dokázala pojmout vodíkový pohon.
Od roku 2024 bude Piëch GT vyrábět zatím nejmenovaný evropský výrobce v plánovaném počtu 1 200 vozů ročně a v prvním roce výroby se bude prodávat na trzích v Evropě, Spojených státech amerických a Číně. O cenách se zatím nemluví, ale spekulovaná částka přesáhne 2 miliony korun a bude konkurovat vyšším modelům Porsche 911.