Hlavní obsah

Druhou kapitolu Dieselgate píše Renault

Foto: Archiv Garáž.cz
17. 3. 2017

Diesely skutečně dožívají poslední roky své slávy. Z malých vozů brzy zmizí úplně, protože je nahradí čisté benzíny a hybridy, ve velkých je pak hubí jedna aféra za druhou. Po Volkswagenu je teď na řadě Renault.

Článek

První zprávy o případném naftovém průšvihu francouzské automobilky se začaly objevovat krátce po vypuknutí první Dieselgate. Francouzské úřady tehdy vydaly podnět pro přezkoumání domácích automobilek, protože to chvilku vypadalo, že máslo mají na hlavě úplně všichni. A dost možná to tak je, jen se o tom dozvídáme postupně. Ve chvíli, kdy skandály kolem koncernového škraloupu utichají a Volkswagen solí další a další miliardy úřadům, zákazníkům a dalším subjektům (dohromady už je to hodně přes 20 miliard dolarů), vydává francouzský úřad pro ochranu spotřebitelů výsledky svého šetření, které začalo po vypuknutí prvních skandálů. A verdikt je brutální: Renault používal podobné zařízení jako Volkswagen, pravděpodobně už od začátku devadesátých let. Opět šlo o regulaci oxidů dusíku v dieselových motorech a opět je podle evropského práva vše v pořádku...

Foto: Archiv Garáž.cz

To může pro automobilku, která neprodává vozy v USA, víceméně spása, protože Dieselgate se rozhořela hlavně v Americe, kde Volkswagen okamžitě ukřižovali. V Evropě ale na automobilku zákazníci nedosáhnou, protože víceméně využila skuliny v evropských regulích. A Renault se stejně jako Volkswagen zaklíná tím, že jejich zařízení je využito v mezních situacích pro ochranu motoru (a tedy zákazníkova majetku), což zákony umožňují. Problém je tedy spíše morální než právní. Detailní výsledky se dozvíme o něco později, z těch zveřejněných ale vyplývá, že docházelo zhruba k trojnásobnému překročení limitů v případě dieselového Capturu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Carlos Ghosn asi nebude mít lehké spaní. Před pár týdny musel odstoupit z čela Nissanu, protože po vzoru některých českých politiků zastával hned několik vedoucích funkcí - šéfoval Renaultu, Nissanu a nově i Mitsubishi, která se pod koncern zařadila. Na japonském trhu ale nedělá dobrotu, když jeden člověk šéfuje dvěma různým automobilkám, a tak se Ghosn stěhuje do čela Mitsubishi, aby to tam trochu provětral. Zpráva ale naznačuje, že o podvádění v Renaultu věděl a sám ho řídil, takže jestli bude mít tahle Dieselgate podobné důsledky jako u Volkswagenu, možná se bude muset Ghosn stáhnout i z čela Renaultu (můžete si být jistí, že v takovém případě by určitě dál řídil chod firmy z pozadí). Sami jsme zvědaví, jak tohle dopadne, a co ještě na koho praskne.

Reklama