Hlavní obsah

Dodge Viper RT/10 je po 27 letech jako nový!

Foto: eBay

Těžko uvěřit, že je první Viper už víc než čtvrt století staré auto. Vůbec na to nevypadá!

14. 2. 2019

Zapomeňte na zapomenuté vraky ze stodol a hal, zapomeňte na orezlé veterány z vlhkých garáží – tenhle Dodge Viper s nulovým nájezdem je i po dlouhých 27 letech od data narození díky dokonalému skladování ve stavu, jako by právě sjel z výrobní linky. Bohužel taky stojí pořádný ranec…

Článek

Kdo by neznal Dodge Viper! Těm mladším utkvěl nesmazatelně v paměti díky seriálu Zmije, ti znalejší si ho pamatují jako svého času nejrychlejší a nejvýkonnější americké sportovní auto s největším motorem – RT/10 totiž poháněl 400koňový osmilitrový desetiválec (mimochodem vážil brutálních 323 kg, i když jeho blok a hlavu u Lamborghini odlili z hliníku), který auto rozjel na stovku za 4,2 sekundy, čtvrtmíli zvládnul Viper RT/10 za 12,6 sekundy a uháněl až 266 km/h. To byla na začátku 90. let pořádná čísla!

Ikoničnost Viperu zajistil i jeho fantastický design (hrozivá šířka kombinovaná s malou výškou, svalnaté kontury, hladké dveře bez klik a zámků nebo výfuky vyvedené do boku), minimalistické pojetí (látková střecha a připínací okna, klimatizace pouze na přání) a nesmlouvavá povaha. Viper vyžadoval pevnou ruku nejen na tuhé řazení, ale hlavně na udržení auta ve správném směru, což prý nebylo právě jednoduché (i když s jeho laděním pomáhal sám Carroll Shelby) – elektronické stabilizace v té době prakticky neexistovaly, kontrolu trakce jste měli jen ve své pravé noze a první Vipery dokonce neměly ani ABS (a kvůli úspoře hmotnosti taky žádné airbagy). Není divu, že jich spousta skončila rozštípaná na trsátka.

Foto: Car and Driver

Krotit Vipera bylo nebezpečné jako bojovat s jedovatým hadem

To se ale rozhodně netýká tohoto kousku, který je právě na prodej na eBay – na tachometru má pouhých 54 kilometrů, a protože byl celých 27 let uskladněn v klimatizované garáži a pravidelně startován, je v naprosto dokonalé kondici. Má dokonce i originální pneumatiky bez vytlačených plošek od stání! Není divu, že za něj majitel chce skoro 100 tisíc dolarů, což je v přepočtu přes dva a čtvrt milionu korun.

Když se nad tím zamyslíte, vlastně to ani není moc peněz za výjimečného youngtimera v tak perfektním stavu, který bude už jen zvyšovat svou hodnotu. Jenže odolali byste tomu se s ním svézt? Dokázali byste neskočit okamžitě za volant, nastartovat jeho brutální 8,0 V10 a naložit mu na silnici? Ale unesli byste také riziko, že ho zahodíte kamsi do pole nebo pověsíte někam na strom? To je opravdové dilema investičních aut…

autowebAUTOWEBaUtOwEb