Hlavní obsah

Dodge představuje světu nejrychlejší atmosférický muscle car

Foto: Dodge

Dodge Challenger R/T Scat Pack 1320

Zatímco evropské automobilky neústupně bojují o to, kdo bude nejrychlejší na Severní smyčce Nürburgringu, poměřování automobilových sil v americkém podání je o kousek jednodušší. Tady se hraje na to, kdo bude nejrychlejší v přímce na drag-stripu.

Článek

Jednoznačně nejextrémnější cestou se v tomhle ohledu vydal Dodge, který před časem představil obludnost s názvem Challenger Demon. Svalnaté americké kupé o výkonu 840 koní je jediným sériovým autem, co se při rozjezdech staví na zadní a na obligátní čtvrtmíli (402 metrech) zadupe s časem 9,65 sekund do země takřka libovolného soupeře.

Jenže technika Demonu se postupně dostává i do dalších, méně extrémních aut. Tím úplně posledním přírůstkem je vůz s překomplikovaným názvem Challenger R/T Scat Pack 1320 – číslovka 1320 je zde mimochodem proto, že přesně 1320 stop má čtvrt míle. A kdyby vás náhodou zajímalo, proč se v logu vozu objevuje žlutá včelka – je to pocta výkonným modelům „Super Bee“ ze šedesátých a sedmdesátých let.

Takže co přesně v rámci paketu 1320 dostaneme? Nový muscle car od Dodge lze vnímat jako Demon bez rozšířených blatníků a bez přeplňování kompresorem. Atmosférický motor o objemu 6,4 litru má standardních 485 koní výkonu a 644 N.m točivého momentu, ale auto je oproti běžným variantám v přímce výrazně rychlejší. Konkrétně umí „1320“ zrychlit z nuly na 96 km/h (60 mil za hodinu) za 3,8 sekundy a čtvrt míle zdolá za 11,7 sekundy při výsledné rychlosti 185 km/h. To znamená světově nejrychlejší muscle car bez přeplňování.

Za tímto zrychlením stojí celá řada speciální techniky převzatá z již zmíněného Demonu. 1320 dostala třeba adaptivní tlumiče se speciálním módem přenášejícím hmotnost auta na zadní kola během akcelerace. Challenger tak umí zabránit prokluzování svých pneumatik. Obuty jsou mimochodem speciální slicky Nexen o šíři 275 mm, překvapivě homologované na normální silnici.

Kola jsou navíc s diferenciálem propojena zesílenými poloosami, které musí přenést ohromný točivý moment už na samotném rozjezdu. I tady je Challenger vybaven hromadou speciální techniky. Po vzoru Demonu má „1320“ systém TransBrake, který brzdí hřídel osmistupňové automatické převodovky, aby se mohl motor vytočit na místě. Pro optimální otáčky je tu taky systém Torque Reserve přesně nastavující sílu motoru, aby Challenger opustil startovní čáru s maximální vervou.

A samozřejmě ještě před tím, než se auto na startovní čáru vůbec postaví, je potřeba očistit pneumatiky. K tomu slouží zase Line-lock držící přední kola na brzdách, aby mohl zadek předvádět efektní kouřovou show.

V rámci zrychlování pochopitelně došlo i na nějaké odlehčení. „1320“ má standardně pouze jedno sedadlo řidiče, což znamená finální hmotnost 1872 kilogramů. Pořád dost, ale to už tak u amerických kupé bývá. Kdyby vám v interiéru bylo samotným smutno, můžete si k novému autu přikoupit i sedadlo spolujezdce a zadní lavici. Každá z těchto položek stojí symbolický jeden dolar.

Když už jsme u těch cen, právě cenovka je na rychlém kupé víc než přívětivá. V rodném USA vyjde paket „1320“ na 3 995 dolarů (88 tisíc korun) a cena standardního auta činí 40 590 dolarů (896 tisíc korun). Ve výsledku se tedy lze vejít těsně pod milion, což je vzhledem k výkonu naprosto parádní. Holt v Americe jsou auta oproti zdejší situaci nesrovnatelně levnější. Pokud byste si chtěli udělat novým Challengerem radost v Česku, připravte si další zhruba půlmilion na dopravu, clo, daň a přihlášení.

Reklama

Související témata:
Načítám