Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Diskutabilní halo oblouk zachránil v F1 život pilota

Foto: YouTube - Formula 1

Formule Fernanda Alonsa letící přes Charlese Leclarca

28. 8. 2018

O „halo kokpitech“, od letošní sezóny ve formuli 1 povinných už bylo napsáno mnohé. Titanová ochranná struktura kolem hlavy jezdce vypadá trochu jako svatozář (odsud onen název „halo“ – anglický výraz pro svatozář) a spousta lidí se vyjadřovala proti jejímu zavedení. Jenže při uplynulé Velké ceně Belgie halo pravděpodobně zachránilo život pilota Charlese Leclerca.

Článek

Řeč je pochopitelně o hromadné nehodě, která nastala hned v první zatáčce po startu. Nico Hülkenberg brzdil pozdě a zezadu vrazil do Fernanda Alonsa, jehož vůz se vznesl a přeletěl monopost Charlese Leclerca. A právě v tom okamžiku, kdy se jedna formule sunula přes druhou, zafungovalo halo tak, jak mělo. Alonsovo přední kolo totiž přesně trefilo Leclercův ochranný oblouk, bez něhož by dostal monacký pilot ránu do přilby. Což by mohlo dopadnout tragicky.

Video ukazuje i záběr na Leclercovu formuli po nehodě a zde je vidět, jakou ránu jeho „svatozář“ dostala. Naštěstí přesně pro tyto účely je ochranný prvek zkonstruován. Jak ukázalo starší testování, titanová struktura vydrží ještě daleko horší věci.

Nehoda Charlese Leclerca ve Spa (Video: Facebook - Formula1)

Vůbec poprvé se halo objevilo v roce 2015, kdy s ním přišel Mercedes coby s prototypem vyrobeným z oceli. Zkoušelo se při nárazových testech, kdy se proti ochrannému oblouku podepřenému středovou oporou vystřelovalo kolo s pneumatikou. To letělo z dusíkem poháněného děla rychlostí 225 km/h. Právě utržená létající kola patří při nehodách mezi největší nebezpečí pro jezdce.

Po ověření bezpečnosti bylo halo během následujících dvou let dále zdokonaleno. Během zimního testování zkoušelo Ferrari koncept na trati a jezdci hlásili akceptovatelný výhled ven z vozu. I přesto se však v průběhu sezóny 2016 objevil nový prototyp vyrobený z titanu, opatřený tenčí podpěrou a širším vrchním obloukem. Změny měly zajistit lepší výhled, snazší vystupování z nabouraného monopostu a taky oddálit oblouk od jezdce, aby při havárii nemohlo dojít ke kontaktu s přilbou.

Následovalo další testování a v polovině loňské sezóny byl přijat finální design do pravidel na letošní rok. Proti tomuto rozhodnutí asociace FIA sice mnoho lidí bojovalo, ovšem jakmile dojde na podobný moment jako při posledním závodě, argumenty hovoří jednoznačně pro svatozář.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.