Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Testy: Cupra Formentor VZ – Kdo říkal, že SUV neumí sportovat?

Foto: Jakub Deml
26. 4. 2021

První samostatný model nové sportovní značky Seatu je SUV – to samozřejmě působí zvláště, ale jen do momentu, než se svezete a pochopíte, jak dobré tohle auto je! S postupným zkoumáním se vám bude dokonce líbit čím dál víc! Tedy až do momentu, než se podíváte do ceníku…

Článek

Ok, teď už to chápu. Jako většina lidí jsem se divil, proč Seat buduje sportovní značku, a přitom jako první samostatný model uvádí místo skutečného sporťáku další SUV (jedno takové už totiž v nabídce má) s podivným názvem, ale teď, když jsem Formentor konečně osobně viděl, zažil si ho, a hlavně ho řídil na plný plyn, už konečně rozumím. Tohle auto je totiž naprosto skvělé!

Formentor už na fotkách vypadá dobře, ale naživo je ještě o kus agresivnější (prohnutá kapota a zamračená tvář světel s maskou je vážně působivá), elegantnější (ladná záď se světelným pruhem) a propracovanější („měděné“ detaily). Navíc umí klamat tělem – na první pohled se sice tváří jako SUV, ve skutečnosti jde o zdařilý crossover mezi protáhlým a nízkým kombíkem Leon ST (Formentor je kratší a širší) a kompaktní, ale vysokou Atecou (Formentor je nižší a delší). To znamená, že Formentor nemá jen nejvíc sexy proporce z celé nabídky modelové Cupry, ale především má nejlepší vyvážení…

Foto: Jakub Deml

Naživo vypadá ještě lépe než na fotkách

Perfektní zážitek z řízení začíná už skvělým posezem. Anatomické sedačky vás dokonale obejmou a na rozdíl od jiných SUV tu nesedíte jako řidič autobusu (vysoko na krátké nohy), ale jako ve správném sportovním autě (natažené nohy a volant před hrudníkem) a cítíte se uvnitř auta (ne jako byste seděli na jeho střeše). Díky tomu se vám Formentor skvěle řídí, perfektně cítíte jeho pohyby v zatáčce, a snadno se tak s ním propojíte.

Foto: Jakub Deml

Kabina je našlapaná moderní technikou, ale důležitější je bezchybný posez za volantem

Perfektně cítíte, jak se na brzdách před zatáčkou nahrbí, jak si po zatočení volantem zaklekne na vnější přední kolo, jak neutrálně drží stopu a jak po tom, co mu za apexem začnete nakládat, začne pohon všech čtyř kol posílat sílu na vnější zadní kolo, aby utáhl stopu a vystřelil vás ze zatáčky – eventuálně i s mírným kontra, pokud jste vypnuli kontrolu trakce a vlastní pud sebezáchovy.

Formentor za tohle ukázkové chování v zatáčce vděčí nejen zmíněnému skvělému vyvážení, ale také precizně naladěnému podvozku s adaptivními tlumiči, který ani v nejostřejším módu nazvaném Cupra není betonově tvrdý. Výborně tlumí výmoly mizerných českých silnic a také cítíte, jak tlumiče pracují s nerovnostmi a přenosem hmoty, což přináší hlubší řidičský zážitek než jen slepá honba za rychlostí.

Ačkoliv ne, že by Formentoru rychlost chyběla – zvlášť v téhle vrcholné 310koňové variantě (tedy dokud nedorazí ještě výkonnější pětiválcová verze VZ5). Ve spolupráci s bleskově řadící dvouspojkovou převodovkou a efektivním pohonem všech kol zvládne Formentor smáznout stovku pod pět sekund a peláší až 250 km/h. Na silnici působí ještě rychleji, rovinky mezi zatáčkami spolkne jako malinu, do zatáček se vrhá odhodlaně, a díky pohonu všech kol můžete jít z brzdy na plyn a vystřelit na další rovinku. Jen škoda, že u toho nejvíc slyšíte zoufale syntetické bručení z reproduktorů, místo ryzího burácení a prskání motoru.

Foto: Jakub Deml

Na točitých okreskách je Formentor ve svém živlu

Sluší se upozornit, že tenhle sportovně laděný model od sportovně laděné automobilky můžete mít i se zcela nesportovními motory o výkonu pod 200 koní (1,5 TSI 150 k a 2,0 TSI 190 k), a dokonce i s plug-in hybridním pohonem (o nadějném výkonu 245 koní, který však máte k dispozici jen s nabitou baterií), ale – zcela upřímně – jejich volbou se ochudíte o velkou část jízdního zážitku. S nimi prostě nevymáčknete z podvozku maximum a nevychutnáte si plnou hloubku talentu Formentoru.

Ačkoliv pořád vám toho zbyde dost k obdivování – zvenku nádherné auto s propracovaným interiérem (vlastně je prakticky stejný jako u nového Leonu, ale to vůbec nevadí) a trochu nešikovným infotainmentem, vybavené nejmodernější technikou (digitální přístrojový panel, infotainment s širokou mobilní a online konektivitou, zástup jízdních asistentů atd.), bez níž se už dnešní zákazníci neobejdou, dostatečně prostorné a praktické pro celou rodinu a zcela pohodlné na poskakování po městě i dlouhé štreky. Cupra Formentor je zkrátka skvělé auto!

…a bude tím lepší, čím víc výkonu si budete moci dovolit, takže na něm rozhodně nešetřete. Ceník začíná již na lákavých 774 900 Kč (1,5 TSI 150 k), jenže vážně potřebujete výkonnější verze VZ, které začínají až na částce 1 029 900 Kč (2,0 TSI 245 k), za 310koňovou verzi pak dáte 1 334 900 Kč a další pár desítek a stovek tisíc si nechte na příplatkovou výbavu. Tahle exkluzivita fakt nevyjde lacino.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 984 cm3
Výkon228 kW (310 k) při 5 450 - 6 600 ot./min.
Točivý moment400 Nm při 2 000 - 5 450 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost1 644 kg
Akcelerace 0-100 km/h4,9 s
Maximální rychlost250 km/h
Spotřeba (kombinace)7,7 l/100 km
Objem palivové nádrže55 l
Kola a pneumatiky245/40 R19
Rozměry (délka/šířka/výška)4 450/1 839/1 511 mm
Rozvor2 680 mm
Objem zavazadlového prostoru420 l

Reklama

Sdílejte článek