Hlavní obsah

Blog: Co dělat proti nudě, když máte rádi auta

Foto: Shutterstock
19. 3. 2020

Jen před pár dny se rozjela celostátní karanténa, takže ať už chceme, nebo ne, musíme teď všichni doma trávit daleko více času než normálně. Samozřejmě vám přejeme, ať jste zdraví. Hrozí ovšem, že byste se ale mohli doma začít nudit, což nikdy nikdo nechce.

Článek

Možná, že právě teď sedíte doma, nevíte, do čeho píchnout, a nudíte se. Počasí přímo vybízí k tomu, abyste provětrali nějakého plechového miláčka, jenže současná situace se bohužel nese v oznamování o zrušení jedné akce za druhou. Odpadají jízdy na okruhu, závody i rallye, srazy aut i další hromadné akce. Přesto nemusíte házet flintu do žita. Kolem aut se toho dá udělat spousta i o samotě.

Plánujte

Pokud tomu současná situace nepřeje, můžete se výletům v autě věnovat teoreticky. Já například měl v plánu letos velký roadtrip přes Alpy až na jih Evropy a dostatek volného času mi konečně poskytne možnost sednout si a pořádně rozplánovat trasu. Stanovit si místa, kde přespím, vybrat si průsmyky, které prostě musím projet, najít si po cestě další zastávky v podobě muzeí (automobilových pochopitelně) a dalších památek a zkontrolovat, zda se v té době nebudu potkávat na trase s účastníky Tour de France nebo nějakého maratonu.

Standardně podobné věci řeším na poslední chvíli pár dní před odjezdem, a až když dorazím zpět domů, zjistím, že na jedné odbočce stačilo udělat si deset kilometrů zajížďku a viděl bych něco fantastického nebo bych se alespoň vyhl protivné uzavírce a kolonám. Teď mám šanci, že si letošní dovolenou užiju pořádně díky lepšímu plánu. A kdyby to náhodou neklaplo, a dovolenou jsem tak musel odložit na později, nebudu ten plán muset připravovat příště celý.

Foto: Shutterstock

Naplánovat ideální roadtrip zabere nějaký čas, kterého se nám často nedostává

Koukejte

Televizi nebo počítač má doma každý a těch filmů na světě je. Ještě nedávno jsme v kinosále lapali po dechu u Le Mans a neříkejte mi, že vám ten film stačil jednou. Určitě i vám pár drobností uteklo. Pak to hned přepnu na Rivaly, abych se přesvědčil, že se mi líbí ještě víc. A pak si jen vzpomenete, že už jste dlouho neviděli ani původní Le Mans, ani Grand Prix a vlastně ani Vanishing Point.

Pak přijde čas na nějaké odreagování, nějaké komedie pro zasmání, u kterých nemusíte moc přemýšlet – francouzské Taxi, Poldu a banditu nebo tunerské Rychle a zběsile. A když dojdou filmy, jsou tu ještě seriály, žrouti času dnešní doby. Mimochodem na Netflixu je nová série dokumentárního cyklu o Formuli 1 týkající se loňské sezóny, takže můj plán je jasný.

Foto: Paramount Pictures

Na původní Loupež po italsku byste také neměli při sledování zapomenout

Čtěte

Z dlouhého koukání do svítících diod a pixelů vás rozbolí oči. Tak je trochu šetřete a zkuste starý dobrý potištěný papír s písmenky. Časopisy nechte na záchodě, kde jste na ně zvyklí, a podívejte se, jestli doma v knihovně nemáte nějakou pěknou voňavou knížku. Nedávno jsem listoval nádhernou knihou o památkách na Route 66 a už jsme si tento americký trip zařadil do plánů. Před časem jsem ale také četl soubor dobových zápisků z účasti továrních Moskvičů na maratónských soutěžích. Dobře jsem si odpočinul u Srpnu s bejbinkou (myšlena je tím Praga Baby) a nadchl mne i román Praga Piccola o historii ze začátků výroby pražské automobilky nebo Dědeček automobil o počátcích u značky Laurin a Klement. Koho zajímají závody, toho jistě potěší slušný výběr knih o Elišce Junkové (kterou zmíní i sám Enzo Ferrari ve své knize Mé strašné radosti).

Ostatně, pokud vás zajímají příběhy závodníků, neměli byste vynechat Kovaříkovy knihy Vteřiny za volantem a Velké závody, k nim si přihoďte Mistry za volantem od Miloše Skořepy. Fanoušky Dakaru provede zákulisím česká legenda Josef Kalina v Dlouhé křivolaké cestě. A nakonec se můžete zkusit zlepšit za volantem díky knize Jak řídit od bývalého Stiga Bena Collinse. Jak vidíte, zábavu tak získáte na mnoho večerů. A co je nejlepší, některé z těchto knih koupíte i jako ebook, čili si je můžete z pohodlí domova stáhnout a číst na tabletu, mobilu nebo čtečce.

Foto: Macmillan

Kniha bývalého Stiga Bena Collinse u nás vyšla pod názvem Jak řídit

Hrajte

Podobný výběr skýtají i počítačové, konzolové, či dokonce mobilní hry. Od blbnutí s monster truckem s raketomety až po velmi realistické simulátory Formule 1 si jistě vybere každý. Já třeba nedávno vytáhl ze sklepa starý dobrý první PlayStation a odjel celý šampionát pro mou generaci legendární Colin McRae Rally 2.0.

Pak jsem se odreagoval couráním po městě v Driverovi (ideálně s veteránem v druhém dílu po Havaně) a nakonec si opravdu zablbnul s jednoduchou Gene Rally, která je volně ke stažení, má absurdní grafiku a můžete se tam postavit na start s tahačem, ostatním soupeřům zvolit šlapací autíčka a následně je rozmáznout. Nebo si v generátoru tratí postavit dle mapky přesnou repliku mosteckého autodromu.

Stranou ale nemusí zůstat ani deskovky, nedávno jsem při brouzdání internetem narazil na hru Rivalové a starou českou deskovku s tématem dakarské rallye. A jestli máte děti, tak si vybalte angličáky a hrajte si s nimi. Určitě je na koberci dokážete naučit pár fíglů, na které ještě nepřišly.

Foto: Jaguar

Ve hře Gran Turismo si můžete vyzkoušet auta, do kterých se v reálu nejspíš nikdy neposadíte

Tvořte

Auta a autíčka, to jde k sobě. Pokud nemáte doma nebo v garáži alespoň jedno autíčko, tak nejspíš nejste žádný nadšenec. Možná jen sbíráte hotové modely a volný čas strávíte brouzdáním po internetu a hledáním chybějících kousků ve sbírce. Ale s nadbytkem naší nejprchlivější komodity můžete naložit i tak, že se konečně do něčeho pustíte. Na mne třeba ve sklepě už rok čeká plastová stavebnice Mazdy, ze které bych rád postavil zmenšeninu mé skutečné. Kdo si netroufá na plast, tomu budou stačit nůžky, pravítko, špejle a jedno balení Herkulesu. Tradice papírových modelů je díky ABC u nás hluboce zakořeněná a lepit modely je poměrně snadné na naučení a navíc má papírové modelářství jedny z nejnižších nákladů. Stačí si jen zvolit obtížnost, na kterou si troufáte, a pustit se do toho.

Tvořivý duch ale není třeba omezovat jen na modelářství. Můžete si třeba zkusit namalovat své oblíbené auto, naučit se na něm pořádně fotografovat a udělat si hezký obraz nebo podniknout spoustu dalších věcí.  Já například nedávno rozstříhal stará automobilová trička, která mi bylo líto vyhodit, a vyrobil z nich obrazy na zeď. Nebo se vám povalují doma staré autodíly, takže můžete upcyklovat je. Stolky z motorů zná každý, ale věšáky z ventilů, stojánky z pístů nebo světlo na zeď v podobě čela z původního Fiatu 500? To poslední není fikce, ale realita v mé chodbě, kterou mi schválila i moje tolerantní manželka.

Foto: Shutterstock

Říká se, že podobné stavebnice jsou záležitost na dlouhé zimní večery. Ale když si to situace žádá, přijdou vhod na jakékoliv večery

Dokončete svůj projekt

Možná vám v lepším případě v garáži, v horším v kůlně a v nejhorším venku v kopřivách, snad alespoň pod plachtou, odpočívá auto, které čeká na správný čas. Občas si na něj se zahanbením vzpomenete a takřka slyšíte, jak si rez ukusuje další zdravá místa na kastli a jak pomalu puchří gumy. A vy jen doufáte, že na zadních sedadlech už po té době něco nebydlí. No, třeba je tohle ten správný čas, konečně takový projekt vytáhnout na světlo a pustit se do něj. Kamarádi už se vám dlouho smějí, že to auto nikdy nepojede, tak jim přece nedáte za pravdu.

Já mám například vždycky hrozně příjemný pocit, když odcházím z garáže a mám za sebou kus odvedené práce, kterou jsem na autě chtěl už dlouho udělat. Provinile ale přiznávám, že na mě také už dlouho čeká jeden větší projekt. Tak uvidíme, zda letos je konečně jeho rok. A pokud nemáte žádného automobilového kostlivce ve skříni, můžete vaše normální auto alespoň opravdu pořádně umýt a vyčistit. Já to osobně považuji za jednu z nejotravnějších činností na světě, ale pořád lepší, než se nudit doma.

Foto: Mazda

Těžko říct, kolik aut v českých stodolách a zahradách se nachází v podobném stavu

A ještě jednou čtěte…

…nás. Protože my to nevzdáváme a budeme tu pro vás i dál. Pokusíme se udělat všechno proto, abyste se nenudili, pokud nic z výše zmíněného dělat zkrátka nemůžete. A pokud ano, tak abyste měli večer kde relaxovat, až přijdete z té garáže, nebo vstanete od té knihy či rozestavěného modelu, a budete chtít nasát novinky z automobilového světa.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama