Hlavní obsah

Jízdní dojmy: Jeep Compass - italská cesta

Foto: Archiv Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Druhá generace Jeepu Compass se právě začala prodávat na našem trhu. Na rozdíl od předchůdce však stojí na italské platformě Fiatu, podobně jako menší model Renegade. Jaký tedy konkurent Škody Karoq je?

Článek

Je to již deset let, co se představila první generace Jeepu Compass, kompaktního SUV vyráběného v USA. Tohle auto prošlo velkým faceliftem v roce 2011, na další generaci jsme však museli čekat až doposud. Novinka stojí na prodlouženém základě Fiatu 500X a svým designem se hlásí spíše k většímu Grand Cherokee, než k ikonickému Wrangleru.

Foto: Archiv Garáž.cz

V USA se bude model prodávat i s atmosférickým čtyřválcem Tigershark, v Evropě však počítejte výhradně s italskými pohonnými jednotkami, přičemž páteř nabídky tvoří benzinová čtrnáctistovka se 140 a 170 koňmi. Diesely jsou tři, šestnáctistovka se 120 koňmi a dva dvoulitry, které mají 140 a 170 k. Základní motorizace mají pohon pouze předních kol, čtyřkolka je pak dostupná k dieselu se 140 i 170 koňmi a k silnější čtrnáctistovce.

Pokud toužíte po kombinaci čtyřkolky a manuálu, máte jedinou možnost, a to diesel 2.0 Multijet 140 k. Jinak je pohon všech kol propojen vždy s devítistupňovým automatem ZF. Nadšenci do terénu mohou zvolit drsnější a mechanicky vhodnější verzi Trailhawk, ta však přijde na trh až příští rok. U standardní čtyřkolky jsou za normálních okolností poháněna přední kola s tím, že zadní se připojují dle potřeby, ale můžete si nastavit i režim "lock", kdy jde o permanentí čtyřkolku. Navíc nechybí čtyři režimy nastavení pohonu, tedy Auto, Snow, Sand a Mud. Verze Trailhawk má ještě režim Rock.

Foto: Archiv Garáž.cz

Při prvním seznámení s vozem nás trochu překvapilo, že testovací kusy měly i v dnešní době pouze halogenové světlomety. Xenony se dají dokoupit, ale pouze za příplatek k nejvyššímu výbavovému stupni vozu. Denní svícení je pak řešeno žárovkami v mlhovkách.

Co naopak potěší je prostornost interiéru, který působí vzdušně. Jeep se dušuje, že do vozu nainstaloval až 70 pokročilých funkcí pro bezpečnost posádky. Navíc se jedná o auto, jehož skelet je vyrobený ze 65% z vysokopevnostní oceli. I díky tomu Compass získal maximální počet 5 hvězdiček v nárazovém testu Euro NCAP, a to dokonce dle nové přísnější metodiky.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jako první jsme pro krátké svezení zvolili naftovou variantu, tedy dvoulitr se 140 koňmi a točivým momentem 350 N.m. Jednalo se o čtyřkolku s automatem. Samotný motor sedí k autu téměř ideálně. Výkonu je dostatek, reakce jsou hbité a dokonce i zvuk pod plným plynem je trochu zajímavý. Slyšíte totiž mohutné syčení sání, které působí, jako byste jeli v ještě drsnějším autě s větším motorem. Podvozek pak spolehlivě filtruje nerovnosti, tiše a příjemně, což je velké plus auta. V zatáčkách cítíte chuť Jeepu zatočit, limitem jsou v tomto případě spíše celoroční pneumatiky a řízení, které je prosté jakékoliv zpětné vazby. Nicméně pro svižný přesun po okreskách v pohodlí to rozhodně stačí. Vrásky na čele nám tak dělala snad jen automatická převodovka, která by potřebovala ještě doladit. Řazení je sice hladké, ale také pomalé, což je trochu problém, když máte vystřídat 9 stupňů. V manuálním režimu pak zejména podřazování trvá velmi dlouho a bez meziplynu, takže na nějaké ostré ježdění zapomeňte, raději se nalaďte na pohodovou vlnu, která autu svědčí nejlépe. Pohon všech kol však funguje velmi dobře, připojuje se okamžitě, bez prodlevy.

Foto: Archiv Garáž.cz

Poté jsme si vybrali benzinovou čtrnáctistovku se 170 koňmi a 250 N.m, opět s automatem a pohonem všech kol. Překvapil nás poměrně zajímavý a výrazný zvuk motoru, kdy se syčení sání míchalo se zajímavým tónem čtyřválce a dokonce šlo v jistých situacích slyšet i mírné střílení do výfuku. Motor má v otáčkách sice slušnou sílu, ale jde cítit, že na poměrně velké SUV už je tato jednotka menší. Navíc sladění s automatem bylo ještě výrazně horší, než u dieselu, zejména prodleva při rozjezdu je velká - devítistupňový automat se rozjíždí na dvojku a v tu chvíli malý motor nemá sílu, podřazení na jedničku pro výstřel z křižovatky při prošlápnutí pedálu naplno také trvá. Raději bychom tedy do tohoto SUV volili dieselový motor, získáte příjemnější charakteristiku, ale hlučnost jednotky je na podobné úrovni.

Foto: Archiv Garáž.cz

Jeep Compass je poměrně zajímavým příspěvkem do stále se zvětšující třídy střední velkých SUV a více vám o něm řekneme při klasickém testu. Na našem trhu to však bude mít složitější, a to zejména kvůli ceně. Ta začíná na 599.900 Kč za benzinovou předokolku s manuálem. Diesel se 170 koňmi, automatem a čtyřkolkou v nejvyšším stupni výbavy ale vyjde na 982.990 Kč. A stále si musíte připlácet 24.000 Kč za xenony, nehledě na další příplatkové prvky. Přesto pokud hledáte takovýto typ vozu, určitě Jeepa vyzkoušejte. Od první generace ušel Compass velký kus cesty.

Reklama

Načítám