Hlavní obsah

Český trh s automobily 2019: Propad odvrátil štědrý prosinec

Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia je stálice a nejprodávanější model na našem trhu. A nemáme pochyb o tom, že i se čtvrtou generací jí toto prvenství vydrží

Milovníci motorů a čísel se konečně dočkali, Svaz dovozců automobilů zveřejnil statistiku o tuzemském trhu aut a motorek. Ačkoliv to ze začátku roku vypadalo na prudký propad prodejů, nakonec se vše obrátilo k lepšímu a český trh „zafinišoval“ jen s minimálním poklesem oproti předchozímu roku.

Článek

To číslo, které hledáte, je 249 915. Právě tolik nových osobních aut se prodalo na našem trhu za uplynulý rok 2019. A i když je to vynikající výsledek, pořád je to méně než během kteréhokoliv z předchozích třech let. Oproti roku 2018 činí pokles 4,4 procenta (v roce 2018 se prodalo 261 437 aut), oproti rekordnímu roku 2017 dokonce 8 procent (tehdy se prodalo 271 595 aut).

Tento pokles je způsoben jak nasycením trhu, tak i mírně klesající důvěrou zákazníků k ekonomice. Pořád se ovšem jedná o menší pokles, než jaký byl v průběhu roku očekáván. Zejména během prvního pololetí to vypadalo, že trh s novými auty spadne oproti roku 2018 o více než deset procent. Nakonec se však projevil silný závěr roku. Na prodejích se podepsal zejména mimořádně silný prosinec, který původní pokles značně vyrovnal.

Není pak žádným překvapením, že se i letos stala nejprodávanější značkou tuzemská Škoda s podílem 34,37 % na trhu. Za ní skončil Volkswagen, Hyundai, Dacia, Peugeot, Renault, Toyota, Ford, Kia a první desítku uzavírá Mercedes-Benz.

Škoda drasticky vévodila i v žebříčku samotných modelů. Nejprodávanějším vozem v Česku v roce 2019 byla Octavia, dále Fabia, Karoq a Rapid. Teprve na pátém místě je model cizí značky – konkrétně Hyundai i30. Následují další tři Škodovky – Kodiaq, Scala a Superb. Desítku nejoblíbenějších modelů uzavírají Dacia Duster a Kia Ceed. Nejoblíbenější obchodní kategorií s podílem 33,2 % je SUV a nejoblíbenější barvou s podílem 28 % je bílá.

Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) je alarmující situace kolem ojetých aut, kterých se v loňském roce registrovalo 177 261. Problémem je jejich stáří. Přes 32 % nově dovezených aut spadá do stáří 10 až 15 let a 19,4 % je dokonce starších než 15 let.

U nových užitkových aut, podobně jako u autobusů, se prodeje drží velmi stabilně a rozdíly oproti předchozímu roku jsou naprosto minimální.

Foto: Honda

Honda si drží pozici nejprodávanější motocyklové značky. Svůj podíl na tom má i oblíbená řada dvouválcových pětistovek

Jediný segment našeho trhu, který loni zaznamenal skutečně rapidní nárůst, je trh s motocykly. Už ve shrnutí za listopad jsem popisoval, že motocykly míří v roce 2019 na rekord. Chvíli to dokonce vypadalo, že dojde na překonání magické hranice 19 000 motorek prodaných za rok. Tolik se naposledy prodalo v roce 2009. Jenže předvánoční prosincový trh u motorek silný nebyl, a tak se finální počet ustálil na 18 744 kusech. I tak se však jedná o nejvyšší číslo od roku 2010.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama