Hlavní obsah

Reportáže: Český dobrodruh projel celou Afriku s dvoutaktem DKW

Foto: John L. Brom
3. 7. 2019

Hanzelka se Zikmundem nebyli jediní čeští dobrodruzi, kteří poznávali svět za volantem automobilu. Dalším byl John L. Brom, který projel Afriku křížem krážem a se svým spolehlivým dvoutaktem DKW najezdil neuvěřitelných 100 000 afrických kilometrů. Aby tento dobrodruh neupadl zcela v zapomnění, připravuje se o něm momentálně dokument a jeho tvůrci potřebují vaši pomoc.

Článek

Jméno John L. Brom nejspíš neznáte, proto byste měli číst velmi pozorně. Byl to totiž skvělý tanečník a zpěvák, ale víc se proslavil jako divadelní i filmový herec, režisér a producent (to se ještě jmenoval Ladislav Brom). Na kontě má ikonické filmy z dob první republiky: Klapzubova jedenáctka, U pokladny stál, Přednosta stanice a spoustu dalších. Znáte titulní písničku „Přednosta stanice“? Tak Brom k ní napsal slova. A ještě k písním pro dalších třináct filmů. Brom byl vážně multitalent, a kdyby měl čas věnovat se fyzice a chemii, Jára Cimrman by měl velkou konkurenci.

Zmatek se jmény?

Pojďme si v těch jménech udělat pořádek: John L. Brom se narodil v Chocni roku 1908 jako Ladislav Kořínek. Pro filmovou kariéru přijal příjmení po matce – Brom. Jako Ladislava Broma ho tak můžete vídat v titulcích jeho filmů. Po jeho emigraci ale jméno Ladislav zavánělo chudým přistěhovalcem z Východu, proto se nechal pokřtít ještě jako John.

Vzhůru na cestu!

Jenže Brom se našel v cestování. Nejdřív v roce 1949 emigroval před komunistickým režimem (za války ho totiž věznilo gestapo kvůli předválečnému studijnímu pobytu v Sovětském svazu, po válce ho na oplátku věznili komunisté kvůli podezření z kolaborace) do Francie, kde pracoval na svém scénáři k filmu odehrávajícím se v Africe. Natočil ho v Kamerunu za osm měsíců se štábem čítajícím pouhých osm lidí, Brom v něm zastal roli kameramana, režiséra i hlavního hereckého představitele. Jenže po návratu se ukázalo, že producent filmu nemá peníze na jeho dokončení a uvedení. Místo toho tedy Brom zpracoval celé téma knižně.

Jeho prvotina Ve spárech džungle měla hned úspěch a vynesla mu další dvě smlouvy na knihu o fauně a flóře Konga a dokument o zvířatech a přírodě rovníkové Afriky. Do Afriky tak vyrazil na vlastní pěst a auto sehnal naprostou náhodou – firma DKW totiž z marketingových důvodů připravila vůz, který měl v Africe najezdit 30 tisíc kilometrů, jenže jeho osamělý řidič se po 11 tisících psychicky zhroutil, proto vůz nabídli Bromovi. Johnovi cestovatelská samota vyhovovala a s radostí ho zastoupil. Své auto překřtil na Létající talíř a vyrazil na cestu.

DKW F89

Když ještě Audi nebylo Audi, ale Auto Union, a stavělo malá, laciná auta, zrodil se model DKW F89 (1950-54), dvoudveřový sedan nebo třídveřové kombi s pohonem předních kol a dvoutaktní sedmistovkou s výkonem směšných 23 koní, které na 860 kilo váhy vozu sotva postačovaly. Zvlášť v náročném africkém terénu. Brom na svých cestách ale ocenil bytelnost jednoduché techniky a její snadnou opravitelnost.

Foto: DKW

Kombi verze DKW F89 nesla přídomek Universal

Za deset měsíců na cestách projel Kongo, Keňu, Tanzanii, Botswanu, Zimbabwe a Zambii a natočil při tom na svém DKW přes 100 tisíc kilometrů. Ze svých cest pak vydal několik knih (Africká Odysea, 20 000 mil africkou džunglí, Nemilosrdná džungle a další) a natočil pět filmů, které pravdivě a lidsky dokumentovaly život původních obyvatel kontinentu, kmenů, které byly postupující civilizací zcela vymýceny. Proto se jeho dokumenty staly součástí Smithsonovského institutu v New Yorku.

John L. Brom jako cestovatel i zemřel – v roce 1969 na mozkovou mrtvici v pouhých šedesáti letech na cestě z Montrealu do svého domovského New Yorku.

Na stopu Johna L. Broma nás přivedl pan Martin Šíl, který o něm v současné době připravuje dokument „Bílý kanibal“. Pro potřeby natáčení shání vůz DKW F89 Universal, tedy stejný model, se kterým Brom na vlastní pěst cestoval. Pomůžete mu takový vůz najít a pro účely natáčení zapůjčit? Napište nám na redakční email: „redakce@garaz.cz“. Děkujeme za pomoc!

autowebAUTOWEBaUtOwEb