Hlavní obsah

Češi na Dakaru – Velký přehled všech letošních účastníků

Foto: MP-Sports

Češi mají zástupce v každé třídě – je jen na vás, komu budete fandit!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Na Dakaru najdete u dvaceti startovních čísel české vlajky. Jsme tak celkově třetí nejhojněji zastoupená národnost v celém startovním poli a v každé z kategorií máme svoje koně. Kdo touží po vítězství? A komu budete fandit?

Článek

Právě odstartoval už 43. ročník nejslavnější dálkové rallye světa, která se po Africe a jižní Americe přestěhovala vloni na nekonečné pláně a dunová pole v Saúdské Arábii. Jako každý rok, tak i letos je na startu spousta českých posádek. Někdo přijel bojovat o umístění, jiný chce hlavně vidět cíl. Takže kdo z Čechů je na startu a jaké jsou jeho ambice?

Auta

Martin Prokop, startovní číslo 312

Pro Martina Prokopa je tohle už šestý Dakar. Pět let startuje se svým týmem a se svým vlastním autem, které vzniklo v jihlavských dílnách MP-Sports, druhým rokem patří do závodní skupiny Orlen team a spolujezdce mu dělá Viktor Chytka. Šesté místo (2019) je i Prokopovým nejlepším výsledkem na Dakaru, kdy se stal zároveň nejlepším soukromníkem. V roce 2020 se už týmu vedlo hůře.

Foto: MP-Sports

Viktor Chytka (vlevo) se vloni osvědčil, mohl by Prokopa (vpravo) navigovat i v klasických rallye

„Loňský ročník nám nevyšel podle představ, chceme se vrátit do první desítky. Cokoliv navíc bude vítaný bonus, protože konkurence je letos nevídaně ostrá.“

Miroslav Zapletal, startovní číslo 328

Zkušený závodník a ještě zkušenější konstruktér. Pro letošní rok postavil úplně nového Raptora – je to již třiadvacátý vůz, který vznikl v dílnách jeho Offroadsportu. Může hodně překvapit.

„Závody v Saúdské Arábii mám rád, snad už umím číst zdejší skalnatý terén. Můj cíl je pořád stejný, dojet do cíle. A pak se uvidí,“ říká Zapletal

Tomáš Ouředníček, startovní číslo 338

Překvapil změnou techniky, když se rozloučil s Fordem a začal závodit pod hlavičkou Toyoty. Showman, který každoročně baví svoje fanoušky, chce letos kvůli rozpočtu a celkové situaci hlavně dojet do cíle.

„Naše auto sice není poslední model Toyoty, ale poté, co jsem měl možnost se v něm svézt, jsem byl úplně ohromen a na Dakar 2021 se moc těším.“

Buginy (LWV)

Tomáš Enge, startovní číslo 429

Pro jednoho z nejlepších českých jezdců všech dob je start na Dakaru další korálek v jeho bohaté kariéře a důkaz univerzálnosti. Učí se od nejlepších a jede pod vlajkou týmu Buggyra s plným zázemím. Může překvapit.

„Shakedown byl úplně o ničem, objel jsem jen tři kola, nemělo to smysl. Do prologu jdu s tím to spíš objet a pokusit se dostat před kamiony, abych nestartoval v tom nejhorším prachu.“

Foto: Buggyra

Buggyra nasazuje na Dakar dvě buginy, v dalších letech by jich mohlo být ještě víc

Josef Macháček, startovní číslo 417

Vloni se nechal na Dakar zase přemluvit, zlákala ho Buggyra k vývoji malé lehké buginy. Z minulého ročníku také přivezl navíc spoustu poznatků, co všechno se musí na stroji vylepšit. Letos navíc dělá mentora Engemu. Připomínáme, že Josefu Macháčkovi je 63 let!

„Chci jet agresivně, abych nasadil laťku vysoko pro ostatní. Bugina je o dvě generace dál než loňský stroj. Modlím se, ať je Dakar konečně zase těžký, ale bojím se, že zůstane jen u mého přání.“

Motocykly

Libor Podmol, startovní číslo 53

Mistr světa ve freestyle motocrossu se pouští do velkého pouštního dobrodružství, které kdysi začal už jeho otec. Připouští, že pořádně neví, do čeho jde, ale udělal maximum ve fyzické přípravě a učil se od svých zkušenějších kolegů.

Foto: Podmol Racing

Podmola pořádně bolelo hned první svezení, ale v prologu spoustu lidí překvapil

„Hned v shakedownu jsem upadnul, neumím číst duny a zkušenosti budu sbírat za pochodu. Původně jsem si myslel, že jako správný závodník prostě pojedu, ale budu muset být alespoň na začátku hodně opatrný. A jsem zvědav, jak zvládnu ty obrovské porce kilometrů...“

Jan Brabec, startovní číslo 36

Jmenovec loňského vítěze se vrací na Dakar počtvrté a tentokrát se svým vlastním týmem Strojrent. Vloni, kdy se na start vracel po několika operacích, považoval za vítězství, že se dostal do cíle. Letos doufá, že dopadne o poznání lépe.

Foto: Strojrent racing

Brabec by mohl být nejen nejrychlejší Čech na motorce, ale i jeden z nejrychlejších motorkářů vůbec

„Dostat se do dvacítky je těžké. Ricky Brabec vloni vyhrál, předloni brečel v předposlední etapě vedle motorky, když zadřel motor. Stát se může cokoliv.“

Milan Engel, startovní číslo 26

Jako většina Čechů, i on se připravoval na letošní Dakar v domácích podmínkách. Bude těžit z bohatých zkušeností a z osvědčené motorky.

„Když by při mně stálo štěstí, tak bych chtěl Dakar dojet kolem patnáctého, maximálně dvacátého místa.“

Roman Krejčí, startovní číslo 76

Závodník v drsné kategorii Original by Motul se vloni vrátil na Dakar po desetileté pauze a v šesté etapě odstoupil s vykloubeným ramenem. Bolelo to o to víc, že průběžně atakoval první pozice.

„Vloni to byla parádní jízda, ten pád přišel na místě, kde jsem si myslel, že je to vlastně úplně v pohodě.“

Martin Michek, startovní číslo 31

V červnu ho ze závodů vezla sanitka, nebylo to ale po pádu, měl jaterní kolaps. Na svůj druhý start se postaví hlavně díky tomu, že má dobrou fyzičku.

„Doktoři říkali, že takhle dobře a rychle se zotaví jeden z patnácti pacientů, jsem hlavně rád, že jedu. Vloni bylo 23. místo příjemným překvapením, rád bych to udržel.“

Rudolf Lhotský, startovní číslo 67

Na Dakaru byl už třikrát, cíl viděl jen jednou. Poprvé bude startovat na východě.

„Účastníky malle moto (jiný název pro Original by Motul, pozn. red.) jsem vždycky obdivoval, je to další výzva mého života. Startuje nás třiatřicet, dojet do cíle a být v první půlce je můj cíl.“

David Pabiška, startovní číslo 37

Parťák Lhotského pojede stejně jako on na novém motocyklu KTM a i on bude v kategorii malle moto. Na Dakaru byl již 11x.

„Chci především zúročit všechny zkušenosti, s umístěním do desátého místa v kategorii budu velmi spokojený.“

Čtyřkolky

Tomáš Kubiena, startovní číslo 153

Když se řekne jméno Kubiena, českým fanouškům automaticky naskočí slovíčko „smolař“. Čtyřikrát neviděl cíl, přitom umí být velmi rychlý.

„Chci tedy jen jedno: dojet do cíle!“

Foto: Story Racing

Na start Dakaru přichystal čtyřkolky rovnou dvě, druhou pro svého litevského kolegu

Kamiony

Martin Macík, startovní číslo 503

Věří, že s automatickou převodovkou bude zase o kus rychlejší. V roce 2018 a 2020 dojel pátý, což mu zajistilo respekt soupeřů, letos má opět ty nejvyšší ambice. Nepřeje si nic jiného než těžkou soutěž. A třetí místo v prologu si zaslouží respekt!

„Kamazy automat mají a vloni nám ujížděly. Nemuseli jsme udělat žádnou chybu, ale stejně nám v etapě nadělily několik minut. Čtyři auta před námi měla automat, to je prostě trend. Tak snad se teď naše pozice změní. Budu si muset zvyknout, ale budu mít víc času řídit.“

Foto: Big Shock racing

„Když zopakuji páté místo, budu to považovat za úspěch.“

Aleš Loprais, startovní číslo 504

Synovec legendárního Čecha s přezdívkou Monsieur Dakar vyrazil na letošní klání hned se dvěma kamiony. Záda mu bude krýt jeho bývalý speciál, který bude řídit Jan Tománek, bývalý spolujezdec Martina Prokopa. I díky tomu by měl být Loprais klidnější a plánuje zvolit trochu agresivnější strategii.

Foto: Instaforex

Loprais má vždy ty nejvyšší ambice. Letos chce zvolit agresivnější strategii

„Když víte, že za sebou máte druhé auto, které vám dá třeba rezervu, nebo pomůže v případě problémů, můžete víc riskovat. Takhle jezdí třeba Kamaz a vychází jim to.

Martin Šoltys, startovní číslo 514

Spolehlivý jezdec Buggyry přesedlá letos do Tatry Phoenixu s automatem. Díky němu by i on měl mít víc rychlosti a méně starostí v dunách.

„S manuálem je to tak, že jakou rychlost dáte pod dunou, s takovou se musíte vyškrábat i na její vrchol. S automatem tohle řešit nemusíte, přeřadí rychle a téměř neznatelně.“

Tomáš Tomeček, startovní číslo 538

Jeden z nejzkušenějších Čechů na Dakaru, jedno jestli jako řidič nebo navigátor. Jeho start se upekl narychlo, když pořadatelé odpískali závod Africa Eco Race, který se jezdí po stopách původního Dakaru. Tam si Tomeček udělal jméno nejen pro svoje opakovaná vítězství, ale i kvůli faktu, že jezdí s kamionem sám, bez navigátora a mechanika. Na Dakaru 2021 bude dělat rychlou asistenci týmu South Racing.

„Rok 2020 byl prostě divný. Jsem ale rád, že zase budu sedět za volantem a jezdit na písku, byť v úplně nové roli. Nejedeme na umístění, ale budeme pomáhat našim dřívějším konkurentům v nesnázích.“

Jan Tománek, startovní číslo 520

Může řídit i navigovat. A má spoustu zkušeností. Jan Tománek sice pojede jako týmová dvojka a bude mít naložené auto náhradními díly, ale hodlá se držet co nejblíže Lopraise, a jak bylo vidět už na prvním testu, rozhodně se nehodlá nijak omezovat.

Foto: Instaforex

Tománek už s kamionem jednou závodil, zkušeností má na rozdávání

„Těším se za volant a uvidíme, co Dakar přinese. Budeme se snažit jet, co nejrychleji to půjde, ale zároveň nechceme riskovat.“

Jaroslav Valtr, startovní číslo 518

Na Dakaru byl už čtyřikrát, a jestli někdo může mezi českými kamiony překvapit, je to právě on. Jede se svým vlastním týmem, pečlivě se připravoval, chce jet hlavně chytře. Jednapadesátiletý závodník zastává názor, že každý závod se rozhoduje až v cíli, Dakar především.

„Prošli jsme výsledky deseti nejlepších v třídě kamionů a učili se z jejich chyb. Když je nebudeme dělat, tak ta rychlost přijde sama.“

Daniel Kozlovský, startovní číslo 506

Český mechanik bude dělat společnost dakarskému veteránovi Martinu van den Brinkovi stejně jako v letech 2017 a 2018.

Dušan Randýsek, startovní číslo 550

Dakar zažil na motocyklu i v bugině, v kamionu bude poprvé. Jede rychlou asistenci týmu PH-Sport.

„Mým úkolem je být po ruce. Závodění je až na druhém, možná třetím místě. Řídit kamion v dunách, to bude úplně nová zkušenost.“

Dakar Classic

Ondřej Klymčiw, startovní číslo 206

I v úplně nové třídě na Dakaru máme komu fandit! Ondřej Klymčiv se po letech v sedle motocyklu po další těžké nehodě s Dakarem v roce 2018 rozloučil a soustředil se na roli manažera, ale nově otevřená Dakar Classic mu nedala spát a rozhodl se pro ambiciózní projekt Škodovkou na Dakar.

Foto: Škodovkou na Dakar

Závodníci kategorie Classic zatím moc informací nemají, prolog byl pro ně jen na rozehřátí, bez ambicí na výsledek

„Škoda 130 LR sice na Dakaru nikdy nezávodila, ale o to větší úspěch bude s ní ten Dakar jet a snad i dojet. Beru to navíc jako návrat ke klasickému závodění, kdy si vezeme většinu věcí s sebou a jsme připraveni improvizovat.“

Reklama

Načítám