Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Dakar 2021: Všechno, co musíte vědět o Dakaru 2021

Foto: A.S.O.

Češi si shodně přejí jedno: „Čím těžší Dakar bude, tím lépe pro nás.“

2. 1. 2021

Dakar se vrací do Saúdské Arábie, pořadatelé slibují novou trasu, na startu se potkávají osvědčené stroje i úplně nová technika. Česko má třetí největší počet závodníků na startu, svůj první Dakar pojede Tomáš Enge a Libor Podmol, poprvé se na Dakaru objevuje škodovka. Hrozba Covidu pak diktuje nová pravidla, ale kupodivu se nijak dramaticky neprojevila na účasti. Co vše je třeba vědět o nejslavnější rallye?

Článek

Po čtyřech desetiletích závodění v Africe a Jižní Americe se vloni cirkus jménem Dakar Rally přesunul od Saúdské Arábie. Přilákaly ho nové terény, dobré podmínky k organizaci i petrodolary. Debut to byl zajímavý, navzdory výtkám k rychlosti závodu sváděli závodníci dramatické souboje až do konce poslední etapy. Obavy z podmínek pramenících z odlišné kultury se ukázaly jako liché, ráz zdejší krajiny bral dech. A po pěti letech se na Dakar vrátila dáma s kosou.

555 závodníků a nová kategorie pro veterány

Na startu rallye Dakar by mělo být 321 strojů a 555 závodníků, z toho 129 motocyklů a čtyřkolek, 35 strojů startujících v kategorii Original Motul (motocykly bez asistence), 70 aut, 54 lehkých bugin a 42 kamionů. Do závodu by mělo nastoupit taky 16 závodnic, svůj první Dakar pojede hned 144 lidí, na druhé straně spektra je pak 83 jezdců, kteří už jedou minimálně svůj desátý Dakar.

Foto: Dakar Rallye

Sainz nemá s rychlostí problém, ale přesto vloni říkal: „Je to jiný Dakar, než jsme čekali.“

Uvidíme ale, jestli ještě někdo na poslední chvíli nevypadne kvůli pozitivním výsledkům na koronavirus. Ostatně ten zaměstnává organizátory i týmové manažery od samého začátku soutěže.

Novinkou soutěže je pak třída Dakar Classic, která je vypsaná pro automobily a kamiony vyrobenými před rokem 2000, které jely slavnou rallye v minulosti. Nepojedou však plnotučnou podobu závodu, ale nejspíš jen části ostrých etap. Taky pak nebudou závodit stylem být co nejrychleji v cíli, ale bude to spíš jízda pravidelnosti. Na jednotlivých úsecích budou mít totiž předepsaný rychlostní průměr, kterému se budou muset maximálně přiblížit.

Poprvé v historii dakarské rallye se na startu objeví vůz značky Škoda. Model 130 LR dostal od pořadatelů výjimku, protože startoval v jiných rallye před rokem 2000. „Ve své době byla tahle závodní 130 LR velmi dobrým nářadím, s výkonem 130 koní a váhou 730 kg dokázala potrápit spoustu silnějších soupeřů. Navíc je to jednoduché auto na servis,“ vysvětluje Ondřej Klymčiw, který na Dakaru startoval zatím vždy na motorce. „Mým cílem je hlavně dojet do cíle, posbírat zkušenosti a za rok se na Dakar vrátit o kus silnější. Každopádně podpora ze strany fanoušků je obrovská, vážím si jí.“

Foto: Škodovkou na Dakar

Závodní škodovka, stejně jako všechny stroje na Dakaru, vznikla takzvaně od šroubku

Fanoušci se o Dakar Classic vůbec náramně zajímají, a tak musí být trochu zklamáním, že nevyšel start legendárního Dafu TurboTwin, chvíli se mluvilo i Tatře, co s ní jezdil Karel Loprais. Místo toho se ale mohou těšit na Volkswageny Iltis a Apal, Porsche 911 SC nebo třeba Peugeot 504 či závodní kamion Man. Slibuji, že tuhle kategorii pro vás budu pečlivě sledovat!

Čeští nováčkové v akci

Představíme vám všechny české posádky, ale teď se hodí vypíchnout tři z nich, které zažívají svoje poprvé. Pod křídly Buggyry pojede svůj úplně první Dakar Tomáš Enge, který bude startovat v lehké bugině v třídě SSV. Přitom žádnou dálkovou rallye doteď neabsolvoval. „Příprava byla hodně omezená, dvakrát jsem trénoval v Emirátech, ale to je vše,“ říká Enge pokorně.

Foto: Buggyra Racing

Dakar považuje Enge za další metu, chtěl by se mu věnovat dlouhodobě

„Nemám naštěstí problém se rychle přizpůsobit, jezdil jsem sám, s navigátorem, při IndyCar máte na sluchátku spottera, který vám popisuje situaci… Člověk to musí dostat do těla, zvyknout si, najít si svoje místo ve startovním poli. Plán je ale jasný – nezapadnout a nezastavovat. Uvidíme, co z toho nakonec bude.“ Enge taky na poslední chvíli měnil spolujezdce, Markétu Skácelovou nahradil Václav Tošenovský, který Engeho bude nejen navigovat, ale taky mu předávat svoje zkušenosti.

Druhým zajímavým nováčkem na startu s českou vlajkou vedle svého jména je Libor Podmol, hvězda světového freestyle motokrosu. Na Dakaru byl už v roce 2016 jako člen doprovodu, jako závodník čeká na svou premiéru. Pojede s motocyklem Husqvarna FR 450 Rally ve vlastním týmu Podmol Dakar Team. Chtěl startovat už vloni, ale to mu znemožnil těžký pád na závodech v květnu 2019 v Mnichově, při kterém si zlomil obě nohy. Dodnes v nich má 43 šroubů a titanové destičky.

Foto: Libor Podmol FMX

Podmol se původně na Dakar chystal pod vedením zkušeného Ervína Krajčoviče, ale sponzoři tomu chtěli jinak

„Ale myslím, že navzdory tomu jsem fyzicky připravený nejlépe ve své kariéře,“ říká Podmol. Největší novinkou je pro něj prý rychlost a doba soustředění se. „Tahat za plyn stovky kilometrů a místo dvou minut se soustředit třeba pět hodin. Bude to každopádně zkušenost a teprve v cíli se uvidí, co v příštích letech.“ Podmol má za sebou zatím dva cvičné starty v dálkových rallye.

Třetím českým „nováčkem“ bude na startu Jan Tománek. Ty uvozovky jsou proto, že na sedadle spolujezdce odkroutil spoustu kilometrů nejen na Dakaru. Ale teď bude řídit. A rovnou kamion! „Už jsem řídil Tatru v roce 2014, ale tohle bude úplně jiné, technika i podmínky.“ Tománek pojede s Tatrou Jamal – Queen 69, se kterou dřív závodil Aleš Loprais, a jeho úkolem bude krýt mu záda. „Chceme za ním jet s minimálním odstupem, otázkou ale je, jak moc bude možné jet bezpečně a zároveň rychle s Královnou naloženou až po strop,” řekl Tománek, jenž před šesti lety obsadil mezi kamiony 18. místo.

Foto: InstaForex Loprais Team

Tománek bude krýt Lopraisovi záda. Kdyby došlo na lámání chleba, je ale připravený jet i na výsledek

Stejně jako před necelými sedmi lety bude jeho navigátorem Tomáš Kašpárek, třetím členem posádky je zkušený mechanik Jiří Stross, který měl vloni navigovat Kolomého. „Největší potupa by byla, kdybychom ztráceli kvůli chybám v navigaci,“ směje se Tománek, který pomohl Prokopovi k titulu juniorského mistra světa či k šestému místu na Dakaru v roce 2019.

Nová trasa a maximální důraz na bezpečnost

„Během ročníku 2020 jsme projeli velkou část Saúdské Arábie a kochali se krásou zdejší krajiny,“ říká David Castera, ředitel Dakaru. „Tato země nám však odhalila jen nepatrnou část svých tajemství a ponechala spoustu překvapení pro další ročník, respektive ročníky. Trasa, kterou jsme připravili, je gigantickou prohlídkou saúdských pouští a ani kilometr speciálek se nepojede po stopách nebo po dunách předchozího ročníku.“

Kromě nové trasy pro rok 2021 se po loňských dvou tragických nehodách taky zvýší důraz na bezpečnost účastníků. Motorkáři mají povinné airbagové vesty, maximální rychlost všech tříd je omezena. Auta 180 km/h, motorky 160 km/h, kamiony 140 km/h a buginy 130 km/h. Na některých místech budou pak v itineráři vyznačená místa, kde se nesmí jet víc než 90 km/h.

Rozdání roadbooků elitním jezdcům pouhých 15 minut před startem etapy taky bude znamenat větší nároky na navigaci. Novinkou budou taky elektronické roadbooky, kdy místo klasických bloků budou mít navigátoři před sebou tablet. „Uvidíme,“ říká smířlivě Viktor Chytka. „Bude to stejné pro všechny.“

Foto: Jan Červenka

Papírové roadbooky se stávají minulostí

Mezi nové předpisy patří také přísnější pravidla, co se pneumatik týče. Během maratonské etapy nebudou v kategorii automobilů povoleny žádné výměny pneumatik (jen ty, co si vezou posádky s sebou), motorky pak mají povoleno jen šest zadních pneumatik pro celou rallye. Obojí by podle organizátorů mělo vést k pomalejší a bezpečnější jízdě. Jenže ne všichni si to myslí…

„Jsme závodníci, nejsme tu na vyjížďce,“ odmítá nové pravidlo Ricky Brabec, loňský vítěz v kategorii motocyklů. „Je to šílené! Pokud máme šest zadních pneumatik na dvanáct etap, pak musíme jet dva dny na jedné. Jenže se sjetou gumou se nedá dobře brzdit. Jde ale o vítězství a o čas, takže všichni budou o to víc riskovat… Je to nejhorší pravidlo, jaké se kdy přijalo.“

Vítězem je každý, kdo dojede do cíle

Mockrát už taky zaznělo, že Dakar 2021 by neměl být tak rychlý. „Jsem zvědavý, snad organizátoři dokázali trať namotat nějak zajímavěji,“ doufá (nejen) Martin Prokop. „Vloni byly etapy, kde se jelo desítky kilometrů na plný plyn na šestku, to už bylo trošičku za hranou. Už se nejede tak, že když zpozorujete nebezpečí nebo cítíte krizi, zpomalíte nebo se vyhnete. Rychlý je ten, kdo zavře oči a drží plyn. A to mi úplně nesedí. V Jižní Americe byl Dakar o přemýšlení, strategii, snaze vyhnout se veškerým nebezpečím, kterých tam bylo nespočet. Tady se vloni jelo naplno přes všechno, pořád na krev.“

Foto: Dakar

„Čím víc písku, dun a navigačních chytáků, tím to bude lepší,“ říká Martin Prokop

Jeho slova potvrzují i ostatní čeští účastníci Dakaru. „Podle posledních zpráv to vypadá nadějně, nejvíc jsme si přáli, aby byl další ročník náročný technicky, fyzicky i navigačně,“ říká Martin Macík, který by rád do první pětky mezi kamiony. „Jsem rád, že se zkrátí přejezdy, a myslím, že pořadím hodně zamíchají i těžké etapy v závěru rallye.“

Konvoj jménem Rally Dakar 2021 zahájí svou odyseu na břehu Rudého moře, až 3. ledna odstartuje z Džiddy. Soutěžící stráví následující dva týdny navigací v saúdskoarabských pouštích, den odpočinku přijde ve starobylém městě Ha'il uprostřed cesty 9. ledna.

Cílová rampa v Džiddě čeká 15. ledna na ty, kterým se podaří zdolat všechny navigační a technické nástrahy, o výsledky se bude hrát do posledního dne. Na stupních vítězů budou oslavováni vítězové každé kategorie, ale respekt si zaslouží každý, kdo Dakar, nejtěžší vytrvalostní rallye na světě, zdárně dokončí.

Reklama

Sdílejte článek