Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Časy na Ringu? Jedna velká marketingová pohádka

Foto: Archiv Garáž.cz
25. 4. 2017

Za poslední dva měsíce jsme se dočkali dvou nových rekordů na legendárním okruhu Nürburgring. Zajímavé, ale pro nás je to spíše vynikající marketingový nástroj, než realita. Tohle by nemělo rohodovat při koupi sportovního auta.

Článek

Vypadá to jako úžasná věc a neskutečný automobilový pokrok. Automobilka vyrobí novou generaci sportovního vozu, posadí do něj testovacího jezdce a ten se "sériovým" modelem zajede o dvě, tři nebo čtyři sekundy lepší čas než předchozí generace nebo konkurence. V případě Lamborghihi Huracán Pefromante porazíte skoro všechno, co na Nürburgringu jezdilo, včetně hypersportovního Porsche 918 Spyder Hybrid.

Foto: Archiv Garáž.cz

Vůbec nám v tomto případě nejde o kritizování samotných automobilů, naopak většina z nich jsou vynikajícími sportovními auty a mají své nesporné kvality. V tomto případě se chceme podívat na to, jaký reálný smysl má tahle "Ringová komedie". Měl jsem totiž možnost mluvit s jedním z testovacích jezdců automobilky, vyrábějící sportovní a supersportovní auta, který mi prozradil, jaká je realita.

Když se podíváte do seznamu 100 nejrychlejších časůzajetých na Nürburgringu, tak se začalo stávat, že časy nejnovějších sportovních aut začaly i s polovičním výkonem, karosérií sedan či s hmotností přesahující 1700 kg porážet supersportovní auta z let nedávno minulých. Vzpomeňme si třeba na čas Nissanu GT-R, který v roce 2015 zajel čas 7:08,68. Nechal za sebou všechny možné supersporty, kromě Lamborghini Aventador LP 750-4 Superveloce a Porsche 918 Spyder hybrid. Vím, že šlo o variantu Nismo, kterou jsme si vyzkoušeli před dvěma lety v Anglii. Jasně je lepší, výkonnější, má tužší karosérii a přepracovaný podvozek. Ale stále má přes 1700 kg. Je to lepší, ale subjektivně ne tak dobré auto jako úžasný Aventador a Porsche 918 Spyder Hybrid.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ale ani o to tady nejde. Subjektivní dojem stranou. Problém je s regulérností aut. Okruh Nürburgring je tak specifický, že mnohdy sportovní auto nefunguje s výbavou, kterou má v sérii. Zmíněný testovací jezdec německé automobilky, který zajel rekord s jedním luxusním čtyřdveřovým kupé, mi prozradil, že jejich rekord se podařil až na šestý pokus, s pneumatikami, které na tomto autě ani nepořídíte a s tlaky, na kterých běžně nemůžete jezdit. A to nemluvím o tom, že uvnitř auta byla závodní sedačka. A to je jedna z automobilek, která se do vylepšování aut na Nürburgringu pouští ze všeho nejméně.

Další informace od něj hovoří o tom, že je úplně běžná vychytávka s bezpečnostní klecí, která má vliv na tuhost auta, využíváním závodních pneumatik, které neleze na videu poznat, nebo s upravováním podvozku či řídící jednotky motoru. Nejčilejší je v tomto případě prý automobilka Nissan. Rozhodně si 90% automobilů, které zajíždí na Nürburgringu rekordní časy, v běžném showroomu nekoupíte. Kdyby měly být časy z Ringu věrohodné, bylo by potřeba udělat tým, který si zajíždění časů vezme na starosti a stanoví se zcela jasné podmínky. Základem by měl být jeden jezdec, který bude řídit všechna testovaná auta. Mělo by být stanovené období zhruba dvou měsíců, ve kterých by se časy zajížděly, aby se dosáhlo relativně stejných povětrnostních podmínek, které se v pohoří Eiffel často mění. A nakonec by mělo jít o auta dodaná přímo ze showroomu nebo z výrobní linky. Pak by se mohly zajížděné rekordy mohly brát jako relevantní.

Ale ani tak to není vůbec podstatná věc, protože si přeci nikdo nebude kupovat auto kvůli tomu, že zajelo nejrychlejší čas na Nürburgringu. Dokazují to také prodeje, protože podle toho by se přestalo prodávat Porsche a Ferrari a všichni by si šli koupit Nissan GT-R, nebo by místo supersportů většina z jejich majitelů jezdila v Alfě Romeo Giulia Quadrifoglio. Zajetý čas vám ani nezaručí, že budete v reálném životě rychlejší než kolega v konkurenčním autě, které bylo na Ringu pomalejší. Jde vždy jen a jen o vaše ruce, stejně jako jsou rozdíly v testovacích jezdcích jednotlivých automobilek. Zajetý čas beru jako dobrý marketing, možná lehce provokativní věc či políček pro konkurenci, aby se příště do vývoje nové generace ještě více obula. Rozhodně mě tohle neovlivní tak, abych si při rozhodování o nové hothatchi šel bezmyšlenkovitě koupit Hondu Civic Type R.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.