Hlavní obsah

Bugatti slaví dvě stě vyrobených modelů Chiron!

Foto: Bugatti

„Když vidíte dvoustý vyrobený Chiron, necítíte nic jiného než pýchu,“ řekl šéf automobilky Stephan Winkelmann

15. 7. 2019

V roce 1998 se koncern Volkswagen pustil do velkého dobrodružství, když koupil značku Bugatti a rozhodl se ji postavit zpět na nohy. O 21 let později se Bugatti konečně dostává z červených čísel, ale její vozy jsou dál ručně montované a každé lze považovat za malé umělecké dílo. Teď mají v Molsheimu důvod k oslavě - vyrobili dvoustý Chiron. Auto, jehož cena začíná na 66 milionech korun.

Článek

Celých šest let trval Bugatti vývoj prvního Veyronu. Tehdejší šéf koncernu Volkswagenu trochu neuváženě slíbil světu tisícikoňové auto, co pojede 400 km/h, a i když pak byl celý projekt silně ztrátový, tak slovo dodržel. V druhé polovině roku 2005 se Veyron začal vyrábět a nakonec bylo za deset let vyrobeno 450 Veyronů, tedy o polovinu víc, než se původně plánovalo.

Foto: Bugatti

Dvoustý vyrobený Chiron je modrý a má na sobě tenké linky v barvě francouzské trikolory

Říkalo se, že navzdory ceně 1 000 000 Eur prodělává Bugatti na každém autě 115 milionů korun - v ceně jsou zahrnuty nejen výrobní náklady, ale zejména vývoj auta. Přesto se Veyron dočkal nástupce - před třemi lety byl představen model Chiron s výkonem 1 500 koní.

Je obdivuhodné, jak dramaticky stoupá produkce této malé fabriky, zvlášť když vezmeme v úvahu, že se každé auto montuje ručně. V továrně, kde se spoléhají výlučně na lidskou práci a nenajdete zde jediného robota, bylo v roce 2017 vyrobeno 70 aut, v roce 2018 to bylo 76 aut a letos by jich mohlo být osmdesát. Výroba jednoho vozu trvá deset měsíců, samotné zkompletování vozu je pak záležitostí osmi týdnů a auta montuje pouhých dvacet zaměstnanců, kteří mimo jiné musí utáhnout 3 800 šroubků a v práci chodí v tričku a dlouhých kalhotách. Bugatti se pak chlubí tím, že jen výstupní kontrola trvá tři dny, z toho osm hodin zaberou jízdní testy a šest hodin kontrola laku.

Dvoustý vyrobený Chiron patří do speciální edice Sport, jde tedy o provedení, jehož cena je cca 85 milionů korun, Chiron Sport má stejný výkon jako „základní“ model, ale je lehčí a má jinak nastavený podvozek i elektroniku. Konkrétní auto skončí v rukou švýcarského zákazníka, který má ve své garáži i Veyron a údajně i legendární Bugatti EB110.

Foto: Bugatti

Všechny vozy se montují ručně, skládají se z 1 800 součástek

„Když vidíte dvoustý vyrobený Chiron, necítí nic jiného než hrdost,“ řekl Stephan Winkelmann, šéf Bugatti. Tenhle chlap dokázal udělat ziskovou záležitost z Lamborghini a nyní se o to samé pokouší u Bugatti, jeho prvním výjimečným počinem je model La Voiture Noire, moderní pojetí modelu Atlantic. „Dvě stě vyrobených aut nás samozřejmě těší, ale ještě víc jsou pro nás spokojení zákazníci a fakt, naše reklamační oddělení je bez práce.“ A neopomene zmínit, že i když byste na Chiron aktuálně čekali víc než dva roky, takže ještě pár desítek aut čeká na své majitele.

Jedno Bugatti Chiron jezdí už i v ČR, i v tomto případě jde o model Sport. Mohli jste ho vidět na výstavě Legendy, jeho majitelem je 35. nejbohatší Čech Radim Passer. A i on má v garáži Veyrona. Ty jsou v Česku dva - druhé auto si jako ojeté pořídil do své úžasné sbírky Richard Chlad.

autowebAUTOWEBaUtOwEb