Hlavní obsah

Bloodhound je zpět! Projekt nadzvukového auta znovu otevřen

Foto: bloodhoundlsr.com

Projekt nadzvukového auta se dočkal resuscitace, bude ale finanční injekce 25 milionů liber stačit?

24. 3. 2019

Tohle je comeback roku! Když šel ambiciózní a několikaletý projekt Bloodhound loni na podzim do insolvence, mysleli jsme si, že je konec. Že se nedočkáme fantastického úspěchu vysoké vědy, sofistikované techniky a prosté lidské odvahy nad fyzikálními zákony. Naštěstí jsou ale na světě pořád lidé, kteří nechtějí vidět, kterak úžasný projekt mizí v propadlišti dějin. Tito lidé mají spoustu odhodlání, zápalu a hlavně také peněz...

Článek

Bouchněte šampaňské, otevřete plechovky kaviáru a zavolejte striptérky, jde se slavit! Projekt Bloodhound, jehož cílem je prolomení rychlosti zvuku v pozemním dopravním prostředku, byl oficiálně znovu otevřen, přičemž hlavní podíl na tom má Ian Warhurst, podnikatel z Yorkshiru. Projekt Bloodhound tak teď funguje pod hlavičkou firmy Grafton LSR (Land Speed Record, v překladu pozemní rychlostní rekord), ačkoliv z určitých důvodů se firma podle britského rejstříku jmenovala Grafton SSC od svého vzniku 12. prosince 2018 až do „renovace“ 11. února 2019.

Jaké změny to znamená pro samotný Bloodhound, nadzvukové auto, které má překonat Pozemní rychlostní rekord a rychlostní bariéru 1 600 km/h, tedy 1 000 mil za hodinu? Vlastně se jich příliš nekoná, jen se mírně pozmění název z Bloodhound SSC na Bloodhound LSR, a modro-oranžové zbarvení bude nahrazeno červeno-bilým. Jinak jde pořád v podstatě o nadzvukové „auto“ s profilem jako ostře seřezaná tužka a s celkem třemi motory o kombinovaném výkonu 135 000 koňských sil.

„Od momentu, kdy jsme loni v prosinci v konkurzu odkoupili projekt Bloodhound, jsme já a můj tým obklopováni ze všech stran nadšením a entuziasmem ze stran odborné i laické veřejnosti,“ nechal se slyšet Warhurst. „Za uplynulou dekádu bylo do projektu investováno značné množství úsilí a peněz, a byla by obrovská škoda, kdyby to vše přišlo vniveč. Když teď začínáme s čistým štítem, vytyčil jsem si jasný cíl, a to popustit jednoho dne Bloodhoundu uzdu a zjistit, jak rychle dokáže jet.“

Foto: bloodhoundlsr.com

Bloodhound čeká nové válečné zbarvení, všechno důležité ale zůstává při starém

Tým má momentálně spoustu práce se stěhováním vybavení na novou základnu, kterou od nynějška bude technická vysoká škola v Berkeley Green. Jakmile bude hotovo, může se tým soustředit na tzv. vysokorychlostní testování a samotná rekordní jízda podle všeho proběhne na solné pláni Hakskeen Pan v Jihoafrické republice, přičemž prvotní testy v „nízkých“ rychlostech do 320 km/h Bloodhound již úspěšně zvládl.

A pak? Překonat současný pozemní rychlostní rekord, samozřejmě. Ten teď činí 763 mph, tedy přes 1 220 km/h, a drží ho vůz jménem Thrust SSC, duchovní otec Bloodhoundu. Řada lidí, kteří dnes dělají na Bloodhoundu, dělali právě na Thrustu. Anebo to byl právě Thrust, který inspiroval tehdy ještě mladé specialisty a nadšence z různých oborů, aby šli cestou technického inženýrství. A dnes také spolupracují na projektu Bloodhound.

Foto: bloodhoundlsr.com

Ian Warhurst (stojící vpravo) sdílí se zbytkem týmu entuziasmus a nadšení pro věc, jeden ze základních stavebních kamenů pro úspěšnost takového projektu. Tím dalším jsou pak finance…

Stejně jako předchozí Thrust SSC před 22 lety, i nový Bloodhound LSR bude řídit Andy Green, stíhací pilot RAF a držitel současného rychlostního rekordu. A má se věru nač těšit: Bloodhound bude schopen takového zrychlení, že řidiči se všechna krev nažene do horní části těla, a jakmile začne brzdit, vrátí se zase pro změnu všechna do nohou. Nemluvě o samotném vlivu přetížení na vědomí člověka. To je ten pravý úkol pro zkušeného stíhacího pilota...

Finanční injekce v podobě 25 milionů liber je rozhodně nezanedbatelná částka, v globálu je to ale podle finančních poradců firmy jen kapka v moři. „Například pro závodní tým formule 1 by to stačilo na umístění na posledním místě v seriálu,“… „Je to ta správná příležitost pro toho správného investora, aby pomohl zanechat dalším generacím nesmazatelný odkaz. A my už teď jednáme rovnou s několika potenciálními investory, kteří by k tomu eventuálně hodlali přispět,“ nechali se slyšet Andrew Sheridan a Geoff Rowley, kteří byli najati z externí firmy, aby se starali o finance projektu.

Foto: bloodhoundlsr.com

Historie všech pozemních rychlostních rekordů v jedné tabulce

Prozatím ale bude stačit finanční injekce, kterou poskytl Ian Warhurst. Podle dostupných informací spolkla nejvíce peněz přestavba uložení pohonu auta, a sice z původního uložení raketového motoru nad proudovým motorem, na současné uložení rakety pod proudový motor.

Je něco takového ale vůbec proveditelné? To zřejmě zjistíme v horizontu příštích pár let. Bude to chtít ještě nějaké to úsilí a zápal pro věc, ještě trochu peněz a taky tu správnou konstelaci, jak se lidově říká. Pak už to bude vše jen na pilotovi Andy Greenovi. Protože jakmile sešlápne plynový pedál na podlahu, nebude cesty zpět, a vše bude mít velmi rychlý nástup. Proudový motor rozburácí Bloodhound na rychlost zhruba 800 km/h. V té rychlosti se do hry připojí raketa a Bloodhound bude zrychlovat až… kdoví, snad až za vysněnou hranici 1 000 mil za hodinu. A pozor, to vše se odehraje během ani ne jedné minuty. Pak bude muset Andy Green pustit plyn, nechat auto samovolně zpomalit, pak spustit vzdušné brzdy a padáky, a až při zpomalení na 320 km/h může sešlápnout konvenční brzdový pedál. Pak se otočí a pojede to samé v opačném směru, jak velí pravidla rychlostních rekordů.

Každopádně držíme palce a přejeme pevné nervy nejen pilotovi, ale taky inženýrům. Co si o projektu myslíte vy? Vidíte ho jako technický přínos pro lidstvo, nebo je to jen ztráta času a peněz? Dejte nám vědět v anketě. A pokud vás projekt Bloodhound zaujal, můžete se o něm i o autě samotném dozvědět více v článku pod fotogalerií.

HLASUJTE: Věříte, že bude projekt Bloodhound LSR úspěšný a přínosný z hlediska techniky?
ANO, držím jim palce, je to milník, podobně jako byl kdysi Concorde
70.4 %
NE, je to jen mrhání času a peněz
29.6 %
Celkem hlasovalo 135 čtenářů.
autowebAUTOWEBaUtOwEb